Concept Vel Satis 1998

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Concept Vel Satis 1998

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:16

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:26

En er is ook nog een filmpje van....:

http://img.youtube.com/vi/yv_bNmMP2Iw/default.jpg

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:27

En nóg een filmpje ..........:

Afbeelding

http://nl.youtube.com/watch?v=yv_bNmMP2Iw

een soort virtuele rijtest
(alleen het laatste gedeelte is onbegrijpelijk.....)
Laatst gewijzigd door Gompie op 28 sep 2007, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:37

En nóg een filmpje:

Afbeelding

http://nl.youtube.com/watch?v=Q3BMpIh-hFE

Nu is de concept Vel Satis echt ........om te stelen!

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:50

En voor wie een MOUSPAD wil bestellen......

Klik hier

Klik heen en weer om de foto voor meer opties

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 29 sep 2007, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 01 okt 2007, 19:38

Concept-car VEL SATIS voorbode topklasse Renaults


(10 September 1998)


PERSBERICHT:


Als krachtig symbool van het honderdjarig bestaan van Renault zal de conceptcar VEL SATIS aan het publiek worden voorgesteld op de aan komende Salon van Parijs. De VEL SATIS is een topklasse '2+2' coupé met avantgardistisch concept en design. De VEL SATIS houdt de regels van de traditie' in ere en getuigt tegelijkertijd van een vooruitziende blik, een creatieve en onafhankelijke geest en een Frans raffinement met hoog Renault-gehalte. Daarmee is deze auto de voorbode van de toekomstige topklasse modellen van Renault.

Meer nog dan bij auto's uit de andere segmenten zijn er bij topklasse auto's grote verschillen in benadering, afhankelijk van de constructeur en de cultuur in ieder land. Ten aanzien van concept en design is de benadering over het algemeen zeer traditioneel: vaak zijn het drie-volume-auto's met 2, 4 deuren of luxe stationcars.

De concept-cars INITIALE en VEL SATIS symboliseren het vernuft van de topklasse Renaults van de toekomst: avantgardistische concepten met een krachtig en elegant design, een typisch Frans raffinement en een ultramoderne maar geenszins kille technologie. Een verlangen om de 'regels van de traditie in de topklasse' verder te ontwikkelen met dezelfde vrijheid als bij de bouw van de ruimtewagens Espace en Grand Espace, de vijfde deur van de Safrane en in zijn tijd de Renault 1 6.

Een vernieuwende benadering van de '2+2' coupé
Als topklasse '2+2' coupé ontstijgt de VEL SATIS de traditionele benaderingen op dit gebied. De leefbaarheid van een vierzitsinterieur in combinatie
met de stylistische exclusiviteit van een coupé maakt van de VEL SATIS een geweldige reisauto.
De 3 liter V6 24-kleppennmotor levert harmonie en souplesse met energie en macht. Voortbordurend op de motor van de Renault Laguna Initiale ontwikkelt hij een vermogen van 210 pk en een maximaal koppel van 290 Nm. Hij voldoet aan de Euro-2000 milieunormen.

Een vooruitstrevend design
De VEL STATIS heeft een originele bouw en een elegant en geraffineerd design. De stijl is helder en indringend, met een strakke voorkant en een eenvoudige, ronde achterkant. Een stukje hoogwaardige technologie wordt gevormd door de verticaal geplaatste koplampen, bestaande uit een stuk glas met vier lenzen bovenop elkaar, die zorgen voor de verdeling van de lichtbundel. De voorkant lijkt op die van een ruimtewagen, met motorkap en voorruit die in elkaar doorlopen. Voorruit en dak zijn gemaakt uit één stuk glas. Het strakke profiel van de voorkant is bewust in strijd met de achterkant, waar de bagageruimte rond van vorm is en de ovaalvormige en verticale achterruit een weids uitzicht biedt. De bagageruimte gaat in twee delen open. De achterlichten, waarvoor gebruik is gemaakt van neontechnologie, zijn net als aan de voorzijde verticaal geplaatst. De wielen zijn voorzien van de nieuwe Michelin PAX banden.

De bijzondere aandacht voor het instappen
Hoewel het een tweedeurs coupé is, biedt de VEL SATIS buitengewoon veel gemak bij het instappen. Geen sleutels meer, maar een badge. Zodra de bestuurder in de buurt van de auto komt, wordt zijn badge automatisch geïdentificeerd en worden de deuren en de startblokkering ontgrendeld. De openslaande, draaiende deuren behoren met een lengte van 1 780 mm tot de grootste portieren ter wereld en schuiven mee naar voren dankzij een vernuftige techniek uit de bewegingsleer. Ondanks de goede toegankelijkheid van het inzittendencompartiment slaan de deuren minder ver uit dan bij een Twingo. De twee zitplaatsen achterin zijn gemakkelijk te bereiken door de grote deuropeningen. Bovendien bevindt zich in de deursponning een knop waarmee de passagiers de voorstoelen automatisch naar voren kunnen laten klappen en de achterste zijramen kunnen openen. Speciale sensoren zorgen ervoor dat de voorstoelen in hun oorspronkelijke stand worden teruggezet en de achterzijramen weer dichtgaan zodra men zich achterin heeft geïnstalleerd.

Het interieur: een toonbeeld van helderheid en raffinement In het interieur van de VEL SATIS komt de filosofie van Renault ten aanzien van een topklasse auto volledig tot uiting: een smaakvolle, tot in de puntjes verzorgde inrichting, een avantgardistische stijl, een combinatie van traditionele regels en een moderne visie. De harmonie is duidelijk: gecombineerd beige en grijs. Het gebruik van leer en hout is vernieuwend, zowel op het dashboard als op de stoelen. Nubuckleer wordt gecombineerd met een luxe textielsoort uit de meubelwereld en de vormgeving is opvallend. Alle knoppen zijn van plantaardig ivoor.


Als '2+2' coupé biedt de VEL SATIS zowel voor- als achterin dezelfde prestaties op het gebied van comfort en uitrusting. Het 'meubilair' bestaat uit vier fauteuils met electrisch verstelbare hoofdsteunen en bovendien een persoonlijke airco-bediening voor iedere passagier. Alle deurpanelen zijn voorzien van twee meubeltjes met een schuifgordijntje. De achterste passagiers treffen hierin een koelvakje aan met een paar gevulde champagneflûtes uit de kristalfabriek van Saint-Louis.


Kwaliteit, raffinement en perfectie bepalen de stijl van het dashboard, met strakke lijnen en duidelijke krommingen. Het intrekbare scherm van het instrumentenpaneel wordt aan het oog onttrokken zolang de auto niet wordt gebruikt en komt alleen tevoorschijn als het contact wordt ingeschakeld. De VEL SATIS loopt vooruit op de tendenzen van morgen: de componenten worden kleiner, in navolging van het airco
-en verwarmingsblok. In het bovengedeelte van de console is een Mauboussin-horloge verwerkt, die het dashboard nog meer elegantie en raffinement geeft. Aan de kant van de passagier maakt het traditionele handschoenenkastje plaats voor een aantal bovenop elkaar geplaatste, zwenkbare cassettes.


Een geavanceerde technologie om de mens van dienst te zijn en plezier in het reizen te verschaffen
In haar visie op een topklasse auto maakt Renault een speerpunt van hoogwaardige technologie, maar zij is tegelijk fel gekant tegen iedere vorm van onnodige complexiteit en machtsvertoon. De technologie mag ingewikkeld in elkaar zitten, maar uiteindelijk gaat het om de eenvoud en het gemak voor de gebruiker.


Renault had met Carminot al een voorsprong op het gebied van navigatiesystemen en bevestigt nu haar voortrekkersrol met telematische begeleiding van autoreizen. Door toepassing van de dvd-techniek van Pioneer, waarmee 8 keer zoveel opslagcapaciteit wordt bereikt als met cd-roms, wordt de navigatie- en geleidingsinformatie aangevuld met toeristische en culturele gegevens over de plaatsen die men passeert. Twee intrekbare beeldschermen zijn ingebouwd aan de bovenkant van het dashboard en op de achterconsole tussen de twee zittingen en geven zo een reisverslag aan de hand van de thema's die de passagiers hebben uitgekozen. Deze schermen geven ook de beelden door van de achteruitkijkcamera die bovenaan de achterruit is geplaatst.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 08 okt 2007, 21:32

Renault Vel Satis 1998

Om de 100e verjaardag van Renault te vieren liet Renault op de Paris Motor Show van 1998 de Vel Satis zien. Deze zeer geavanceerde vierzitter coupé heeft een avant-gardistisch concept en ontwerp. Hij brengt de limousine-filosofie van het merk Renault volledig tot uitdrukking. Zijn 3.0 24V motor is gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie met sequentiële schakeling levert kracht en flexibiliteit en houdt daarbij meer dan voldoende in reserve. Vel Satis is een kilometervreter en maakt het mogelijk om lange afstanden in absolute comfort af te leggen.

Afbeelding

Het design van Vel Satis is robuust en elegant omdat de monospace constructie aan de voorzijde wordt gecombineerd met waarden uit de traditie van grote carrosseriebouwers aan de achterkant. Vel Satis vormt een unieke bouwkundige oplossing die de modulariteit met 4 stoelen combineert met een exclusieve stijl. De voorruit en het dak zijn gemaakt uit 1 stuk glas voor optimaal zicht en lichtinval. De ruimbemeten portieren (1780 mm lang) openen naar buiten en schuiven naar voren voor gemakkelijke toegang tot zowel het voor- als het achtergedeelte van de passagiersruimte.

Afbeelding

De sleutels zijn vervangen door een Renault Card die de portieren ontgrendelt en de immobiliser deactiveert zodra de bestuurder de auto nadert. Door 1 druk op de knop aan de binnenkant van het portier, schuiven de voorstoelen voorwaarts en zakken de paneelvensters van het achtergedeelte. Sensoren zorgen ervoor dat ze automatisch weer in hun normale stand teruggezet worden.

Afbeelding

Het interieur combineert classicisme en avant-gardistisch design. Een verwelkomende en verfijnde sfeer, licht, helderheid en esthetisch design van de kleinste details met discrete cutting-edge technologie. Het kleurenschema is zacht, een melange van beige en grijs. Knoppen in ivoornoot, nubuck leder, bekleding en inlegwerk zijn voortreffelijk uitgevoerd. Vel Satis is een sensatie voor ogen en vingers.

Afbeelding

Renault is dankzij Carminat een voorloper op het gebied van navigatietechnologie, en onderstreept zijn voorsprong met een telematica-reissysteem dat gebruik maakt van Pioneer DVD-technologie. Twee opbergbare 16:9 beeldschermen zijn geïntegreerd in de bovenkant van het dashboard en de achterconsole. Naast routeadvies geven ze toeristische en culturele informatie over plaatsen en streken die de auto passeert. Ook geven zij de beelden van de achteruitkijkcamera weer.

Afbeelding

Afbeelding

XBXG
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2008, 18:50
Locatie: Haarlem

Bericht door XBXG » 20 jan 2008, 00:45

Heeft iemand enig idee hoeveel er van deze prototypes zijn gemaakt?

Ik ben er tijdens mijn zomervakantie in de Dordogne in 2006 namelijk een tegengekomen. Deze stond op het parkeerterrein van de Renaultdealer van Gourdon en heb vervolgens deze 4 foto's genomen:


(klik op de foto voor een grotere versie)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 27 jan 2008, 16:51

Het blijft een prachtige uitvoering. Jammer dat 'ie niet echt in de productie genomen is.

Overigens is er nóg een concept uitvoering, de Talisman (niet echt een fraaie benaming) die ook zo'n front heeft gekregen.....


Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 27 jan 2008, 17:07

En dan is er ook nog de KOLEOS (ook zo'n typische naam) met het 'neusje'

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 07 jul 2008, 12:32

Nog meer tekst over deze concept VEL SATIS


De Vel Satis concept-car is een krachtig symbool van Renault’s honderdjarig bestaan: deze zeer geavanceerde vierzitter coupé heeft een avant-gardistisch concept en ontwerp. Hij brengt de limousine-filosofie van het merk Renault volledig tot uitdrukking.
Zijn V6 24V 3L motor, met een vijftraps automatische transmissie met sequentiële schakeling levert kracht en flexibiliteit en houdt daarbij meer dan voldoende in reserve. Vel Satis is een kilometervreter, en maakt het mogelijk om lange afstanden in absolute comfort af te leggen.

Een avant-gardistisch design

Het design van Vel Satis is robuust en elegant omdat de monospace constructie aan de voorzijde wordt gecombineerd met waarden uit de traditie van grote carrosseriebouwers aan de achterkant.
Vel Satis vormt een unieke bouwkundige oplossing die de modulariteit met vier stoelen combineert met een exclusieve stijl.
De voorruit en het dak zijn gemaakt uit één stuk glas voor optimaal zicht en lichtinval

Oog voor detail

De sleutels zijn vervangen door een Renault Card die de portieren ontgrendelt en de immobiliser deactiveert zodra de bestuurder de auto nadert.
De ruimbemeten portieren (1780 mm lang) openen naar buiten en schuiven naar voren voor gemakkelijke toegang tot zowel het voor- als het achtergedeelte van de passagiersruimte.
Door één druk op de knop aan de binnenkant van het portier, schuiven de voorstoelen voorwaarts en zakken de paneelvensters van het achtergedeelte. Sensoren zorgen ervoor dat ze automatisch weer in hun normale stand teruggezet worden.

Pure verfijning
Het interieur combineert classicisme en avant-gardistisch design. Een verwelkomende en verfijnde sfeer, licht, helderheid en esthetisch design van de kleinste details met discrete cutting-edge technologie.
Het kleurenschema is zacht, een melange van beige en grijs. Knoppen in ivoornoot, nubuck leder, bekleding en inlegwerk zijn voortreffelijk uitgevoerd. Vel Satis is een sensatie voor ogen en vingers.

Geavanceerde technologie
Renault is dankzij Carminat een voorloper op het gebied van navigatietechnologie, en onderstreept zijn voorsprong met een telematica-reissysteem dat gebruik maakt van Pioneer DVD-technologie.
Twee opbergbare 16:9 beeldschermen zijn geïntegreerd in de bovenkant van het dashboard en de achterconsole. Naast routeadvies geven ze toeristische en culturele informatie over plaatsen en streken die de auto passeert. Ook geven zij de beelden van de achteruitkijkcamera weer.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 13 aug 2008, 14:25

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie