Vel Satis 2002

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Vel Satis 2002

Bericht door Gompie » 28 sep 2007, 15:19

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gompie op 05 apr 2009, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 08 okt 2007, 21:39

Renault Vel Satis 2002 - 2005

Leven als een God in Frankrijk !

Afbeelding

Dat is een gezegde dat meteen opkomt als je plaats neemt in de Vel Satis. In haar rijke historie heeft Renault al vaker haar nek uitgestoken. Denk maar aan de R16 of recent de Avantime. Na het prototype op de Paris Motor Show van 1998 kwam Renault in 2002 met de definitieve versie van de Vel Satis. De Vel Satis is Renaults visie van een topmodel. Een hatchback met een andere filosofie.

Renault ambieerde een duurzame positie op de markt van het topsegment, een segment dat in Europa wordt gedomineerd door een merken met een gevestigd imago. Om dit te bereiken is er voor gekozen om een eigen weg te gaan, zich te richten op het vermogen tot innoveren en zich te baseren op de knowhow op het gebied van luxe en weelde. De Vel Satis vormt de weerspiegeling van deze veroveringsdrang; hij is tegelijkertijd elegant en anders. Alle techniek is subtiel weggewerkt in deze auto. De lijn van de Vel Satis geeft bovendien weer in welke mate Renault bezig is met functionele schoonheid. De Vel Satis vult het huidige aanbod aan met een ziel en een emotie die verbonden zijn aan de hoge vorm, de ruime eersteklas stoelen en het raffinement dat wordt weerspiegelt door de kleinste details zoals opbergruimten en materiaalsoorten. Kortom, de Vel Satis biedt een ongekend zintuiglijk genot en drukt een bepaalde levensstijl uit die Renault binnen het topsegment zal onderscheiden van andere merken.

Het topsegment heeft zijn eigen regels: ruime afmetingen, een lange motorkap en een prestigieuze voorzijde. De Vel Satis bezit die eigenschappen, maar voegt er een vormgeving aan toe die speciaal ontworpen is voor het reisplezier van de inzittenden. Door de hoge hatchback opnieuw uit te vinden, geeft Renault eens te meer uiting aan zijn streven naar functionaliteit, op een manier die de intelligentie van het concept ten dienste stelt van het design. De stroomlijnwaarde van 0.795 SCx zegt natuurlijk ook veel.

Vanaf de grille met het grote logo tot aan de grote panoramische achterruit met geaccentueerde contouren in de compacte achterzijde heeft de Vel Satis een bijzonder, persoonlijk en dynamisch profiel. Ze is strak en puur en staat prachtig op haar wielen. De Vel Satis past in het verlengde van de concept cars Initiale (1995) en Vel Satis (1998), 2 door typisch Franse auto's uit het topsegment. Het succes waarmee deze concept cars werden ontvangen, toonde aan dat er wel degelijk ruimte was voor andere stilistische opvattingen.

De interieurruimte is zowel royaal als helder. Ze ademt luxe, rust en sereniteit uit. Voor een maximum aan reisplezier werd geopteerd voor luxueuze fauteuils. De rugleuning met 2 scharnierpunten stelt de gebruiker in staat de ideale houding te vinden.

De Vel Satis is zelfs zo stil dat in 2001 in Parijs bij de "Décibel d'Or" wedstrijd uitgeroepen tot winnaar in de categorie Producten en Nieuwe Technieken. Renault heeft de uitverkiezing te danken aan het feit dat het niet alleen ver vooruit is op het gebied van de ontwikkeling van stille auto is, maar dat het ook altijd aandacht heeft voor het milieu. Zo heeft is het geluidsniveau van de Vel Satis 3 dBA onder het voorgeschreven niveau, wat neerkomt op een halvering van de geluidshinder voor de omgeving. De Vel Satis was daarmee de eerste Europese auto uit het topsegment met zo'n laag geluidsniveau. De prijs, uitgegeven door de "Conseil National du Bruit" (Franse Nationale Adviesraad voor Geluid), is de erkenning voor Renault voor het van meet af aan betrekken van de akoestiek bij de ontwikkeling van een auto en voor de daaruit verkregen uitzonderlijke resultaten.

Veeleer dan op gadgets mikt de Vel Satis op nuttige innovaties die daadwerkelijk het comfort verhogen. De automatische parkeerrem is helder in gebruik en duidelijk voor de bestuurder. Een spanningsmeter bepaalt de trekkracht die de kabels op de remklauwen moeten uitoefenen. Dankzij een permanente controle kan deze remkracht aangepast worden (beladeling, helling, temperatuurschommeling, ...) Om op alles voorbereid te zijn, is op het dashboard een mechanische noodhendel aangebracht.

Exception Série Limitée 2003

De Elective was leverbaar met de 2.0 16V Turbo of de 2.2 dCi 16V motor en gebaseerd op de Expression. De aantrekkelijke meeruitrusting bestaat uit Goodwood 17 inch lichtmetalen velgen, alcantara/stof interieurcombinatie met aluminium sierstrips en een Carminat Navigatiesysteem met 16x9 inch kleurenscherm.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 08 okt 2007, 22:02

De Vel Satis is een stijlvolle vijfdeurs hatchback. Hij is hoog met een krachtig dynamische voorzijde en een robuuste achterkant: een geheel nieuw design in deze klasse. Elegant en opvallend, maar beslist niet trendy. In het interieur voeren licht en rijke materialen zoals leder, aluminium en hout de boventoon (optioneel). Een smaakvolle ambiance gecombineerd met technologische perfectie. De Vel Satis is ontworpen voor wie een topklasser wil rijden en zich tegelijkertijd wil onderscheiden.

Een auto die anders is dan wat men gewend is in de topklasse. Dat was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen van de Vel Satis. En het is gelukt: de Vel Satis is een stijlvolle maar non-conformistische limousine voor mensen die een luxe auto willen rijden maar die zich ook willen onderscheiden in de massa van traditionele hatchbacks.

Het uiterlijk van de Vel Satis geeft meteen al het verschil aan. De auto is een stuk hoger dan zijn soortgenoten en voorzien van grote ruiten, waardoor een ruime blik op de wereld wordt geboden. Het interieur is luxe en heeft door het gebruik van licht hout en zacht leder een sensuele sfeer. Een auto van deze klasse behoort rijk voorzien te zijn van comfort. De Vel Satis biedt het summum aan innovaties op dit gebied. De ergonomische voorstoelen bestaan uit drie delen (zitting, rugleuning, bovenzijde rugleuning), waardoor een perfecte zit ontstaat. De Vel Satis wordt beveiligd en gestart door middel van de Renault-kaart: deze vervangt de traditionele sleutel en kan een aantal gegevens - over bijvoorbeeld de voorkeurstand van de bestuurdersstoel - bevatten. Een snelheidsregelaar met afstandscontrole zorgt ervoor dat de snelheid van de Vel Satis wordt aangepast aan de auto die voor hem rijdt. Maar ook het automatisch inschakelen van de koplampen, de regensensor, de parkeerhulp, ESP en het bandenspanningscontrolesysteem maken dat de bestuurder zorgeloos kan rijden en eindeloos kan genieten van zijn auto.

Uiteraard is de Vel Satis voorzien van een uitgebreide veiligheidsuitrusting: twee auto-adaptieve airbags, vier zijairbags en twee zijruit-airbags.

De veiligheidsgordels vóór zijn ingebouwd in de voorstoelen en voorzien van het geprogrammeerde fixeersysteem. Nieuw is de automatische handrem. Bij het uitzetten van de motor wordt deze geactiveerd en zodra de auto wordt gestart, wordt hij gedeblokkeerd; veilig en comfortabel en bovendien schept de afwezigheid van de handrem ruimte in het interieur.

Eersteklas rijprestaties levert de Vel Satis dankzij een pittige 3.5 V6 benzinemotor (235 pk) of een V6 3.0 24V met variabele turbo en inspuiting via common rail techniek (180 pk). Beide motoren zijn gekoppeld aan een pro-actieve 5-traps automaat met tipstand die garant staat voor een groot rijcomfort en minder brandstofverbruik.

Afbeelding

Plaats reactie