Waar moet je op letten bij de aanschaf van een VS 3.5 V6

Renaults Vel Satis of onderdelen daarvan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Groefmic
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:43
Locatie: Hoorn

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een VS 3.5 V6

Bericht door Groefmic » 02 apr 2012, 21:16

Hoi, ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben op zoek naar een tweedehands VS 3.5 V6.
De voorkeur is een zwarte uitvoering Initiale met beige interieur en bekleding.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een VS 3.5 V6???

Momenteel rij ik een Renault Scenic 2.0 Dynamique de Luxe en mijn vrouw rijd een Twingo II.

Groet, Michel.

Gebruikersavatar
VSdriver
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:37
Locatie: Nagele

Bericht door VSdriver » 04 apr 2012, 22:41

Hoi Michel,
Leuke open vraag stel je daar.... :)
Zelf heb ik na enkele maanden orienteren op een Avantime en enkele proefritten toch gekozen voor een Vel Satis en wel een 3.5 V6 Initiale autm. Een heerlijke auto waar af en toe wel wat verrassingen zich openbaren. Als je wat gevoel voor techniek hebt hoef je daar niet bang voor te zijn. Zoek ook naar een betrouwbare garage die als alternatief van de officiele dealer kan helpen met evt. problemen.
Verder is het devies: veel kijken en vergelijken. Alles heeft een prijskaartje natuurlijk. Een VS = business class reizen voor een redelijke prijs.... Download de koopwijzer van 1-3-2012 die je hier bij vraag en aanbod kan vinden. Suc6.
Laatst gewijzigd door VSdriver op 05 apr 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2005

sander
Berichten: 480
Lid geworden op: 29 sep 2007, 16:44
Locatie: aalten

Bericht door sander » 05 apr 2012, 16:25

Een V6 is de beste motorkeuze! Minste problemen mee. Als je budget het toelaat altijd voor een Phase 2 Vel Satis gaan. Deze modellen zijn herkenbaar aan de gewijzigde grill en achterlichten. Phase 2 zijn degelijker gebouwd en veel minder storingsgevoelig!
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 05 apr 2012, 20:08

Ik rij al jaren een 2 liter Turbo en hij heeft me nimmer in de steek gelaten, dus dat valt ook wel mee ..... :wink:

sander
Berichten: 480
Lid geworden op: 29 sep 2007, 16:44
Locatie: aalten

Bericht door sander » 05 apr 2012, 20:29

En ik ken andere ervaringen met de 2.0t. De 3.5 is gewoon de meest betrouwbare motortype.
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...

Heino
Berichten: 1284
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 06 apr 2012, 11:40

- werkt alles wat in de auto zit correct? Let vooral op de achter/voor-piepers, sensor voor ruitenwissen/licht, stoelverstelling, electrische verstelling buitenspiegel (incl. de opklapstand) en de centrale deurvergrendeling.
- doe een test van het instrumentenpaneel door de kaart in de kaartlezer te steken, terwijl je de knop aan het uiteinde van de rechter stuurstengel ingedrukt houdt. Kijk of alle meters en lampjes correct werken. Beëindig dit door de kaart uit te nemen en zit ondertussen niet aan andere knopjes.
- steek de kaart in en druk op de knop aan het uiteinde van de rechter stuurstengel terwijl het onderste display "OK" aangeeft: er moeten zes rondjes zichtbaar zijn (= genoeg olie)
- let op het correct openen en sluiten van de deuren en de achterklep. Kijk of de deurvangers soepel lopen.
- ga rijden en test de wielophanging uit: de auto moet spelingvrij sturen en kraakvrij over drempels gaan.
- kijk naar de koplampen (Xenon): verstellen die goed als je de lampen aanzet (dan gaan ze eerst helemaal omhoog en daarna omlaag naar de juiste stand
- start de auto, wacht een minuut totdat het onderste display klaar is met alle checks. Druk drie maal op de knop aan het uiteinde van de rechter stuurstengel zodat het display het lange termijn verbruik aangeeft: wat verbruikte de auto sinds de laatste tankbeurt?
- Krijg je het instructieboekje + onderhoudshistorie bij de auto? Is het onderhoudsboekje compleet (alle beurten, niets er uit gescheurd?) en afgestempeld door een dealer? Hoe staat het met de distributieriem?
- is het alarm (indien aanwezig) bij de laatste beurt opnieuw gecertificeerd? Dat dient jaarlijks te gebeuren, gratis, als onderdeel van de servicebeurt.
- Krijg je twee werkende sleutelkaarten erbij? Vraag de dealer om bij beiden een nieuwe batterij er in te zetten. Probeer ze DAARNA allebei uit.
- indien met trekhaak: zit het afneembare deel er ook bij? En de et. adapter van 7 naar 13 polig of vice versa?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
VSdriver
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:37
Locatie: Nagele

Bericht door VSdriver » 06 apr 2012, 13:19

Nog een kleine aanvulling op de zeer uitvoerige en nuttige lijst van Heino.\;
Let ook op de leeftijd/conditie/grootte van de akku. gezien de hoeveelheid elektronica in de VS wel belangrijk.
Volgens mij heeft een V6, 3.5 benzine motor (Nissan) een aandrijfketting en geen distributieriem. suc6 , Henk
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2005

Gebruikersavatar
Groefmic
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:43
Locatie: Hoorn

Bericht door Groefmic » 07 apr 2012, 09:57

Hallo allemaal,

Tot zover bedankt voor alle info, met name de uitgebreide info van Heino.
Aangezien ik geen haast heb, zet ik mijn zoektocht voort. Eens zal de voor mij juiste VS voorbijkomen :D . Ik probeer een Phase II te bemachtigen...

Groet, Michel.

Gebruikersavatar
Groefmic
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:43
Locatie: Hoorn

Bericht door Groefmic » 12 aug 2012, 21:52

Welke keuze kan je beter maken:

Een VS 3.5 V6 uit 2003 aanschaffen met 180.000 km voor 5.000 euro of
een VS 3.5 V6 uit 2003 aanschaffen met 70.000 km voor 10.000 euro?

M.a.w. voor welke (onderhouds) kosten kom je te staan als er al 180.000 km op de teller staat......

Heino
Berichten: 1284
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 12 aug 2012, 22:10

Je moet rekening houden met drie factoren:
- de auto exclusief de motor: beide auto's zijn uit 2003 dus dan is de staat van onderhoud en de historie bepalend, niet de motor;
- de motor: de V6 is de meest betrouwbare motor die je in de Vel Satis kan krijgen. Beide auto's hebben exact hetzelfde motortype.De kans dat er iets mis gaat is dus klein, mits de onderhoudshistorie goed is (hij heeft al zijn onderhoud gehad dus).
- de motor: het onderhoud van een V6 is duur. Het onderhoud van de motor met méér km's zal niet veel duurder zijn dan de motor met weinig kilometers.

Op grond van bovenstaande factoren zou ik in het voorliggende geval bij een goede onderhoudshistorie gaan voor de goedkope van de twee: het uitgespaarde geld vangt eventuele onderhoudskosten ruim op.

Een factor om wél rekening mee te houden is de bak: hebben ze allebei dezelfde versnellingsbak? En hoe rijdt die nog?
Elders op dit forum staan verhalen van VS-rijders die de (automaat) bakolie met goed resultaat hebben laten verversen (hoewel dat volgens Renault niet hoeft).

Eventueel voor de koop een aankoopkeuring laten doen nadat je je keus hebt gemaakt?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

joosje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:40

renault vel satis kopen in frankrijk

Bericht door joosje » 02 okt 2012, 13:46

ben eens benieuwd wat de prijzen in frankrijk zijn daar is eenv.s. veel goedkoper dan in nederland.
hier zit je met b.t.w. b.p.m. en aflev kosten maar dat is in frankrijk niet.
behalve b.t.w. en van een occasion gaat er in nederland veel van de bpm af ik heb verschillen gezien van 5000 tot 8000 euro voor de zelfde auto.
en een veel lagere km stand er zijn ook bedrijven die alles voor je regelen tot de keuring en berekening van bpm en halen hem daar op
tijdens transport is de auto gewoon verzekerd. :?:

Heino
Berichten: 1284
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 02 okt 2012, 14:43

Een paar weken geleden heb ik in Frankrijk inderdaad gekeken (bij Renault dealers, ja het is een afwijking geworden :roll: ) naar Vel Satissen.
Wat mij opviel, was dat de uitvoeringen vergelijkbaar waren met die je in Nederland tegenkomt, maar dat ze gemiddeld véél meer deuken en lakbeschadigingen hebben dan die in Nederland!
Enkele van die exemplaren van boven de 10.000 Euro zouden om die reden in Nederland gewoon ónverkoopbaar zijn...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 03 okt 2012, 11:01

Kijk eens in Parijs naar de auto's die her en der geparkeerd staan.....
Het is een uitzondering als er ergens géén deuk in zit.

Heb zelf met verwondering staan kijken bij het inparkeren.
De Fransoos duuwde gewoon de auto voor en achter hem zo'n 20 cm verder (met z'n eigen auto) om meer inparkeer ruimte te krijgen.
Niemand reageerde daarop.
Kennelijk de normaalste zaak van de wereld.....

Heino
Berichten: 1284
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 okt 2012, 11:11

Ja, dat is de gebruikelijke "Franse parkeermethode".
Maar veel van de auto's die ik zag, zaten rondom niet alleen vol deuken (en niet alleen parkeerdeuken, ook andere, bv. in de deuren), maar ook vol met diepe krassen op alle panelen. Een Nederlandse eigenaar zou zich dood schamen in zo'n bak....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
ferreman
Berichten: 260
Lid geworden op: 02 jul 2010, 11:08
Locatie: Landgraaf

Bericht door ferreman » 04 okt 2012, 12:13

Ok, ik koop al jaren auto's uit Frankrijk.

Uit de oostelijke arrondisementen (nabij Duitsland) kun je goede auto's halen!
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding

Plaats reactie