van mijn VS voordat ze naar de sloop gaat....

Renaults Vel Satis of onderdelen daarvan

Plaats reactie
FastEddy

van mijn VS voordat ze naar de sloop gaat....

Bericht door FastEddy » 13 okt 2017, 17:16

Voor de belangstellende: winterbanden 245/45/18 ca 6 mm+. Goed voor minstens een winter. Gratis afhalen.
Ook gratis: dakdragers (Halfords, tja, sorry hoor).
Eveneens gratis: 2 koplampunits zonder lampen.
Voor alles hierboven: stuur een PM. Nogmaals: enkel en uitsluitend afhalen. Geen correspondentie anders dan via PM, geen foto's, geen garantie, geen ellenlange vragenlijstjes, geen telefoontjes.

Verder: onderdelen 2.2 DCi Initiale full options (incl. houten stuur en open dak, beige leren bekleding in top staat); bel: 040-2810925, vraag naar Martien, zeg "via Ed L.".
Geen PM('s) over dit laatste alsjeblieft; ik beantwoord ze toch niet.

Betreft een VS waar ik met tranen in de ogen afscheid van neem na 390.000 kms. Ik ga mijn laatste jaren (ben 70 geworden dit jaar, ahum) pret hebben in een spiksplinternieuwe Fiat 124 Spider Lusso..... (lekker puh)

Groet waarde vrienden van dit forum en geniet nog maar lang van je VS, de meest comfortabele auto (van de 23 zakenauto's) die ik in mijn leven heb gereden.

FastEddy
(Alpine Renault A110 1300VC 1975 en Alpine Renault A110 1300S 1971; still having fun...)

FastEddy

Bericht door FastEddy » 18 okt 2017, 21:57

winterbanden, koplampunits en dakdragers zijn afgehaald

Groet,

Ed
Laatst gewijzigd door FastEddy op 23 nov 2017, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Roland

Bericht door Roland » 19 okt 2017, 15:49

Hoi Ed,

Als ook net 70 jarige voel ik met je mee! Mijn vrouw heeft een nieuwe VW Polo en ik gebruik mijn VS nu hoofdzakelijk nog voor lange stukken naar Zuid Fr. of Italië. Dus een -Fly and Drive- zou veel voordeliger zijn.
Mijn VS heeft in 14 jaar pas 207.000 gereden en buiten de gebruikelijke onkosten voor banden, startmotor, accu, motorophangingsrubbers e.d. geen echt grote onverwachte kosten. Net besloten om hem nog maar te houden zodat ik nog kan bezuinigen als Rutte III tegenvalt. Bovendien denk ik dat een goede VS van 15 jaar heel aantrekkelijk kan zijn om hem aan je BV te verkopen aangezien de fiscale bijtelling dan maar 35% van de economische waarde is en eventuele autokosten dan de winst verminderen . Dus de verkoopprijs kan volgend jaar wel eens gunstiger zijn!
Rij voorzichtig in je Fiat Spider want de crashbestendigheid is toch wel wat minder dan van een VS. Maar ben wel een beetje jaloers want ik heb van 1968-72 in een rode opgevoerde Fiat 1500 gereden.
Roland
9/2003 Vel Satis 3.5 V6 24v Aut. Initiale Groen (Abysse Vert) 85-NH-HV

FastEddy

Bericht door FastEddy » 19 okt 2017, 16:13

@Roland: nog veel fijne kilometers wens ik je toe. De lijst met mijn meest favoriete auto's die ik heb mogen rijden:
1. Renault VelSatis 2.2.DCi (2006-2017)
2. (het heeft erom gespannen:) Citroen XM Break 2.5 TDI (1998-2006)
3. Citroen CX TD (1986-1990)
4. Renault 16TX (zeventiger jaren); meest betrouwbare auto van allemaal; kruissnelheid was altijd gelijk aan topsnelheid
5. Alpine Renault A310 V6 (1977-1982); de snelste de meest macho
Alle andere auto's ook met veel plezier gereden (Renault, Mercedes en Citroen) maar de bovenstaande stalen toch extra mijn hart. De Mercedes was overigens de meest saaie van allemaal; nooit begrepen wat mensen daar zo speciaal aan vonden (inclusief mezelf haha).

Groet,

Ed L.
Laatst gewijzigd door FastEddy op 20 okt 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoW

Bericht door MarcoW » 19 okt 2017, 19:44

Mercedes heeft nu eenmaal de naam/status die mensen zichzelf menen te moeten aanmeten. Zie je ook vaak bij mensen die in aluminium huizen wonen.
Laatst iemand in mijn VS meegenomen die normaal alleen nieuwe Volvo's rijdt en een aversie heeft van Franse auto's.
Stapte met tegenzin in en had een blik in de ogen van: "Nou daar gaan we met jouw kippenhok"
Na 2 KM keek hij op de KM teller en zag dat de auto al 357.000 gereden heeft en was ZEER verrast, met name door het comfort en de stilte in de wagen.

Bompie

Bericht door Bompie » 12 jan 2018, 09:03

Rij nu 4 jaar met m'n E 250cdi (W212) van 2009 na genoeg te hebben van de onbetrouwbaarheid van m'n 2 Vel Satissen 2.2 dCi (PH I en II)

Wagens die in de nillies nog zoveel gebreken vertonen verdienen het gewoon niet om te blijven rijden.
2 x m'n carter ventilatie verstopt, en hierdoor 2 maal m'n kleppendeksel gescheurd....met alle kosten van dien en dit telkens een 6 maand na het vervangen van een distributieriem (bij 2 verschillende garages) en dit telkens met een enorme km stand..... 110.000 - 120.000 km.... :roll: :roll:
Waarbij dan nog blijkt dat het een gekend probleem reeds van de PH I was, maar men toch diezelfde motor terug gebruikt, zij het met minder pk's...maar met dezelfde zwakte.

Om dan om van de "kleine" problemen die je her en der terug ziet of zag komen:
Ramen die omlaag vallen, bandenspanning sensoren of hun ontvangers die te pas en te onpas, plots banden van je scherm laten verdwijnen.
Massa storingen op de achterlichten ( een veel voorkomend Frans euvel)
Spiralen van de achtervering die afbreken (nooit zware lasten geladen)
Display van airco die het laat afweten.
Koplampsproeiers die het laten afweten......enz enz...je noemt het bijna, en het was er....niet echt een referenties voor het paradepaardje of top of the bill van Renault voor wagens met max 120.000 op de teller en 5 - 6 jaar oud.

En Mercedes saai......idd als je (bijna) geen gebreken vertonen saai vind, kan ik je bijtreden.
maar ook MB heeft probleemwagens, zij het merkbaar minder.
En als je het rijden bedoelde: dan kan ik je ook voor een 25% toetreden : niks is comfortabeler in het zitten dan een Vel....en had idd zelfs in m'n E klasse een beklemmend gevoel.....maar de betrouwbaarheid, krachtige motor en sportievere afvering deed me dit snel vergeten. 204 pk en 500 Nm, welke het pas opgeeft bij 250 km/u en tegelijk bijna 3 L minder verbruiken ...... ze hebben nog een lange weg af te leggen bij Renault.

Ben zo naar Berlijn gereden met een gemiddelde van 120 km/u (lijkt niet veel, maar probeer het toch maar eens te shaffen :wink: )...... lijkt weinig, maar daar zat ook 300 km aan 160 km/u op cruise control bij, en een paar maal aanschuiven bij een baustelle...... resultaat : 800 km met een verbruik van 6,6 L / 100 km ( 1 op 15,15). :shock:

Ik dacht ook vroeger dat MB voor de dikke nekken en rijke lui was, maar moet m'n mening herzien. Een vrij jonge tweedehands MB heeft toen (en nu nog steeds) m'n verwachtingen ruim overtroffen.
Renault, blijft inovatief in hun disign, en ergens heb ik de Vel ook diep in m'n hart gehad.....maar een relatie kan enkel blijven duren als de liefde en vooral de betrouwbaarheid van beide kanten komt, want eens die weg is, is de liefde ook snel weg. (als het je enige wagen is)

Heb ik wat met Renault of zelfs in de toekomst......?
Ja ze zijn best mooi, maar de liefde zal enkel nog liefde van op afstand zijn. :
Laatst gewijzigd door Bompie op 12 jan 2018, 11:47, 5 keer totaal gewijzigd.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder

Gompie

Bericht door Gompie » 12 jan 2018, 10:18

Tsja.... De betrouwbaarheid van de Vel Satis is helaas bedroevend. De vele kleine en soms grote kostenposten maakt de Vel Satis niet erg geliefd. Ja de 'looks' van Renalt zijn vaak spectaculair maar als het op de uitwerking komt na het prototype dan gaat het fout. Jammer maar helaas. Dat een auto 'kinderziektes' kan hebben, dat kan voorkomen, maar zoveel de Vel Satis heeft is bizar.
Ik heb jaren Vel Satis gereden en met veel plezier. Het kostte me wel door de jaren heen een flike duit. Zo duur had ik nog nooit gereden. Maar ja, je blijft volhouden he. Wellicht tegen beter weten in, destijds.
Twee en half jaar geleden de Vel Satis ingeruild voor een (nieuwe) Suzuki Vitara HE. Ik kon toen nog een zeer nette (inruil) prijs voor de Vel Satis krijgen en dat bleek een gouwe greep. De Suzuki heeft me nu 2,5 jaar verder (en 40.000 km op de teller) geen seconde in de steek gelaten. Geen kinderziektes en dus zeer betrouwbaar. Sterker nog, ik zit ook op het forum over de Vitara (www.vitaraforum.nl) en daar blijkt dat nagenoeg niemand enig probleem heeft met de Vitara.
Wat ook tekenend is voor de Vel Satis, is het afnemen van de interesse van liefhebbers. Dat is niet zo gek als je de Vel Satis gaat vergelijken met andere automerken. Helemaal in vergelijk met de luxe die tegenwoordig ' standaard' op bijna iedere auto zit.
Kostte de Vel Satis in 2002 nog ruim 40.000 Euro, voor de zelfde luxe betaal je nu de helft!!
Het tijdperk Vel Satis zit er op. Hopelijk wordt hij nog een collectorsitem, maar ik betwijfel het. De Vel Satis sterft langzaam uit. De ooit zo iconische voiture is niet meer in trek.
Wellicht dat het daardoor niet verwonderlijk is dat mijn ingeruilde Vel Satis (nu twee-en-een-half-jaar geleden) nog steeds te koop staat bij het garagebedrijf.....Pfff

Hans61

Bericht door Hans61 » 12 jan 2018, 17:06

Ik heb een totaal andere ervaring met mijn Privilege 2.0 turbo van november 2002. In november 2010 aangeschaft voor €5500, km. stand 115000. Nog geen seconde spijt van gehad.
Distributie compleet €1000 incl poelie; wegenbelasting duur. Maar dat wist ik allemaal van te voren. banden zijn duur maar gaan voor en achter ruim 50.000 km mee.
Remmerij vervangen niet extreem duur (€700 voor en achter geheel compleet). Bougies, filters en ander klein spul zoals verlichting, parkeersensoren, wisserbladen, raammechanisme, deurstops, deurslot linksachter etc. doe ik zelf. Olieverversen laat ik doen met 20.000 km.
Auto is nu 15 jaar km. stand 213000. Minimaal olieverbruik, brandstof alleen stad 1:9, comb. buitenweg/snelweg bijna 1:12.
Onverwachte kosten: 1 x storing inspuiting gereset door Renault, zelf gasklephuis gereinigd (sterk vervuild); expansievat koeling €60; stuurkogels links en rechts 2 x vervangen 2 x €180; beide remslangen achter afkeur 2 x € 35; 2 x accu (1 garantie); wisserarm achterruit gebroken (vandalisme) €35; pendelsteun motor €30; onderste steun motor €80. Koppelingscylinder (pedaal) vervangen €340. Ik ben ongetwijfeld nog wat vergeten maar geen schokkende zaken. Afschrijving rond de €600/700 per jaar dus verwaarloosbaar.
Met uitzondering van de stuurkogels zie ik eigenlijk geen punten, die Renault bij het ontwerp beter had moeten aanpakken.

Distributie is in 2020 weer aan de beurt en tot die tijd rijd ik in ieder geval door in deze voiture.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RichTrip

Bericht door RichTrip » 12 jan 2018, 19:37

Veel hangt ook af van de motorisering en de staat van onderhoud.

2.0 16V T is een goede motor.
De 2.2 dCi kan een drama zijn, zo ook de 3.0 dCi.

WillemV

Bericht door WillemV » 13 jan 2018, 08:56

Heren,

Over een ding zijn jullie het eens. De VS is een fantastische auto.
Dat een auto onderhoud nodig heeft en dat daar voor de VS hogere kosten aan verbonden zijn vindt een ieder hier normaal.

Maar de irritaties zitten hem met name in de betrouwbaarheid.
Het gross van de irritaties komen voort uit de electonica.
De achterlichten, de automatische handrem of de in no-time lege accu. Zet de VS maar eens een week ongebruik voor de deur, dan start de dame niet meer. En zo zijn er wel meer dingetjes.

Mechanische problemen komen ook voor. Ik noem de rammeltjes van de achtervering maar even als voorbeeld. Recentelijk is er weer bij de VSeen achterveer gebroken.

Ik sta nu toch in tweestrijd om de VS gedag te zeggen, maar als ik weer op de snelweg rij dan wordt ik toch weer blij.

Moraal van het verhaal; de VS is een lastige Franse dame die kuren heeft, maar je toch weer verleidt. :wink:
Laatst gewijzigd door WillemV op 13 jan 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gompie

Bericht door Gompie » 13 jan 2018, 11:44

WillemV schreef:Heren,

Moraal van het verhaal; de VS is een lastige Franse dame die kuren heeft, maar je toch weer verleidt. :wink:
Klopt, maar op een gegeven moment ben je dat ook zat.... :wink:

Plaats reactie