e85 bio ethanol in de vel satis?????

Aanpassingen aan de Renault Vel Satis
Plaats reactie
richard
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2013, 11:54
Locatie: Flevoland

e85 bio ethanol in de vel satis?????

Bericht door richard » 11 dec 2013, 16:11

Hallo allemaal,

Ik probeer er achter te komen of de vel satis geschikt Is om op e85 brandstof te rijden.
Aangezien dit een aantal risico's met zich mee brengt voor de levensduur van de rubbers in de auto en met name het brandstof systeem wil ik het eerst uitzoeken voordat ik het ga proberen.

Heeft iemand ervaring met het rijden op e85? Zijn er aanpassingen nodig?

Alle input Is welkom. Zelf rijd ik in de 3.5 v6 maar ik neem aan dat het voor alle benzine motoren interessant kan zijn.

Op dit moment heb ik meerdere dealers gevraagd naar de mogelijkheden maar tot nu toe weten ze niet of het wel of niet kan. Ik ben benieuwd!
Renault vel satis 3.5 v6 privilege uit 2002
Classic mini 1300 uit 1986
Renault kangoo 1.6 16v uit 2004

Bmwk100rs uit 1988

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 11 dec 2013, 23:36

E85?
Wat bekend is dat alle benzine-VS'en vanaf 2005 geschikt zijn voor E10.
Maar dat zegt niets over E85 (= 85 % Bio-Ethanol).

Citaten van internet:
"E85 oftewel Bio-Ethanol wordt gemaakt uit gras (landbouw)afval, afvalhout en algen. Met een betaalbare aanpassing aan de motor is het mogelijk om met vrijwel iedere benzineauto op E85 te rijden.
De biobrandstof E85 is niet te verwarren met E10, dat een mengsel kent van 90 % fossiele brandstof met 10% ethanol.
Bio-ethanol wordt onder meer verkocht als 85% bijmenging in normale benzine, de zogenaamde E85. Speciale Flexible Fuel Vehicles (FFV, letterlijk: flexibele brandstofwagens), kunnen op deze brandstof rijden. In landen als Brazilië, Zweden en de Verenigde Staten is deze brandstof algemeen verkrijgbaar. Verschillende FFV-modellen zijn daar leverbaar. Zij zijn geschikt voor elke mengverhouding van bio-ethanol en benzine. Uit onderzoek blijkt een meerverbruik tot ca. 30%.
Er komen steeds meer automerken met motoren die geschikt zijn voor het rijden op biobrandstof. Zoals bijvoorbeeld de Saab 93 Biopower of de Ford FlexiFuel. De brandstof is vooral populair in landen als Zweden en Brazilië."


Ik zou het niet doen al je je auto nog lang wil rijden ....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

richard
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2013, 11:54
Locatie: Flevoland

Bericht door richard » 12 dec 2013, 14:03

Dat klopt. E10 Is nu de norm en vervangt de euro95 brandstof.

Het grote voordeel van e85 Is de prijs. Een liter e85 kost rond de 1 euro 30 op dit moment.
Daarnaast levert het ook aanzienlijk meer vermogen t.o.v. euro 95.

Ik heb een aantal dealers aan het uitzoeken of het mogelijk Is dus hopelijk snel het verlossende woord. Mijn voornemen Is om eventueel op een 50/50 mengsel van euro 95 en e85 te gaan rijden.

Mijn collega rijd nu een saab 9-5 uit 1998 en die kan zonder enige aanpassing op e85 rijden. Vermogen gaat dan van 150pk naar 180pk en verbruik ligt ongeveer 5% Tot 10% hoger dan op euro 95.
Renault vel satis 3.5 v6 privilege uit 2002
Classic mini 1300 uit 1986
Renault kangoo 1.6 16v uit 2004

Bmwk100rs uit 1988

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 12 dec 2013, 14:56

Wat je in je laatste post schrijft wist ik al, maar wat jij je wellicht niet realiseert, is dat de huidige motoren niet geschikt zijn voor die warmteontwikkeling en de agressieve, niet-smerende nieuwe brandstof. Die Saab is toen met veel tam-tam geïntroduceerd, voor een brandstof die je nergens kon krijgen.

Ik denk dat als je even met mij doorrekent, je het probleem wel begrijpt:
Ik heb een 2.0T motor met 170 PK en 280 NM. Het betreft hier een Low Pressure Turbo motor, waar Saab vroeger óók bekendheid mee kreeg. Zo'n LPT zit helemaal niet aan de grenzen van zijn kunnen.
Wat zou er gebeuren al je de Saab-cijfers extrapoleert op de 2.0T?
- het vermogen wordt met E85 180/150 x 170 PK = 204 PK
- de trekkracht wordt met E 85 180/150 x 280 NM = 336 NM
- je gaat met een 2.0T in elk geval meer op koppel rijden. De warmte ontwikkeling zal dus met méér dan een factor 180/10 = 1,2 toenemen! Daar zijn deze motoren in elk geval niet zomaar tegen bestand.
- jij noemt en meerverbruik van 5 - 10 %. In de tekst hebben ze het over 30 %.
Vandaar mijn reserves. Ksouutniedoen. 8)

By the way:
Ik merk trouwens wel dat mijn VS fijner rijdt op 98 als op 95: hij is meer bij de les en trekt harder.
Ditzelfde merk ik met Euro10, maar ik heb ook méér moeite om het verbruik binnen de perken te houden.
8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 12 dec 2013, 17:30

ik was gisteren in Noord-Frankrijk (Roncq) om alvast een flink deel van de kerstboodschappen in te slaan en heb daar 98 getankt voor €1,54, de motor pakt beter op en loopt sopeler.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 13 dec 2013, 21:46

Ja lekker he? :shock:
Als je 130 rijdt en je moet van de cruise control af tot 100 en je drukt dan (op Euro 98) op "Resume" van de cruise control, krijg je gewoon een kick van de trekkracht.
Ook flink bergop op de snelweg, als alles en iedereen terugvalt blijijijijft hij maar trekken. Heerlijk! 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

richard
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2013, 11:54
Locatie: Flevoland

ervaringen tot nu toe

Bericht door richard » 07 mar 2014, 03:41

Na een aantal maanden op een mix van e85 en euro 95 te hebben gereden kan ik melden dat auto niet is ontploft:) . Ik tank meestal rond de 40 liter euro 95 en de rest e85. Hierop rijd de auto goed en blijft het verbruik binnen de perken.

Ik ben van een verbruik van 1 op 10 naar een verbruik van 1 op 8 gegaan. Wel loopt de auto mooier en pakt hij lekkerder op. Voor mij is dit een redelijk verbruik aangezien ik rond de 1200 km per maand rijd. Ook tijdens een lange rit van 1000km voor de vakantie gaf hij geen klap verkeerd. Op pure e85 heb ik nog niet gereden omdat ik eerst wou kijken hoe de auto op langere termijn op deze mix reageert.

De auto is net voor de apk geweest en op een gebroken achterveer en een nieuwe accu na kwam hij er goed doorheen. De uitlaatgassen waren goed.

Op naar de volgende veilige kilometers in deze top auto:)
Renault vel satis 3.5 v6 privilege uit 2002
Classic mini 1300 uit 1986
Renault kangoo 1.6 16v uit 2004

Bmwk100rs uit 1988

Plaats reactie