Project upgrading Audio / Navigatie Vel Satis

Aanpassingen aan de Renault Vel Satis
Teejoo

Project upgrading Audio / Navigatie Vel Satis

Bericht door Teejoo » 04 feb 2008, 15:55

Ik zal in deze threat jullie informeren over het upgraden van de audio / navigatie installatie in mijn Vel Satis 3.0 dCi initiale. Er zit op dit moment dus de Cabasse grand auditorium in met de ingebouwde 6 CD wisselaar in combinatie met het Carimat Navigatie systeem met kleuren 16-9 display.

Nu hecht ik nogal veel waarde aan goede muziek + navigatie en spelen de volgende wensen:

- MP3 weergave via iPod
- Navigatie op dvd basis
- Bluetooth carkit

Alles zo onzichtbaar mogelijk weggewerkt. Ik heb in mijn vorige auto reeds vele jaren gebruik kunnen maken van Alpine navigatie, zodat ik al snel deze richting op ben gegaan. Een andere reden om voor Alpine te gaan, is de Vehicle Hub Pro. Dit is eigenlijk een vergelijkbare blackbox zoals bij de Vel Satis onder de achterbank zit. Dit alles is te bedienen middels één centrale bedieningsunit, de Orb. Ik zal deze op het asbakdeksel gaan plaatsen. De onderstaande componenten zullen worden ingebouwd:

- Alpine VPA-B222R (Vehicle Hub Pro)
- Alpine KCE-425i (ipv KCA-420i) (Ipod-interface)
- Alpine NVE-N099P (Navigatie computer)
- Video-Interface Module (Beeld op het origineel scherm van Renault,bediend door een externe drukknop)
- Div. bekabeling (incl. voorbereiding Subwoofer)
- vervangende speakers

De oude apparatuur blijft gewoon zitten, waardoor het lijkt alsof er gewoon de fabrieksspullen inzitten. De Vehicle Hub Pro zal op het originele ingebouwde display + stuurkolombediening worden aangesloten. Middels een klein schakelaartje kan de monitor switchen tussen het originele beeld en het beeld van de Vehicle Hub Pro.

Ik heb een schema bijgevoegd.

Over 3 weken zal de inbouw plaatsvinden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Teejoo op 24 mar 2008, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 10 feb 2008, 10:08

Nog een kleine update, Alpine brengt op dit moment een mooie nieuwe iPod interface uit: CE-425i. Grote voordeel: mooie interface, snel, zowel audio als video, maar heel leuk is natuurlijk de albumart weergave. Deze gaat er dus inkomen ipv de KCA-420i.
Afbeelding

Teejoo

Bericht door Teejoo » 28 feb 2008, 22:20

Update, ivm met levertijd van de hub is de installatie verplaats naar vandaag en morgen. Ik wil dus ook even niet weten hoe mijn Vel Satis nu van binnen uit elkaar ligt....

Ik ga hem morgenmiddag ophalen, dus ben benieuwd. Ik krijg wel tijdelijk de oude iPod interface erin omdat de nieuwe nog niet leverbaar is, maar dat is een perfecte tussenoplossing..

Teejoo

Bericht door Teejoo » 10 mar 2008, 20:53

Inmiddels rijd ik bijna 2 weken met de nieuwe apparatuur rond. Het bevalt erg goed, moet ik zeggen:

- Geluidskwaliteit: flink verbeterd over het gehele spectrum, dus zowel mid hoog, maar natuurlijk ook het laag door de subwoofer. De Cabasse speakers zijn gewoon blijven zitten.
- Navigatie: tja, ik blijf erbij dat Alpine een van de beste DVD-navigatiesystemen heeft. Erg duidelijke stemopdrachten en eveneens foolproof graphics.
- iPod interface: werkt goed, alleen vind ik hem nog wat te spartaans. Maar de nieuwe versie komt eraan.

Alles perfect ingebouwd door Soeters carhifi in Maastricht, samen met de Parrot carkit. Ook het bedienen met de controller werkt goed, en dit is het enige zichtbare deel. Verder wordt er gebruik gemaakt van het originele LCD scherm, wat er erg spectaculair uitziet. Dmv een klein schakelaartje kan ik het originele beeld zien. Men heeft verder gekeken hoe de stuurwielbediening in elkaar zit en heeft dit doorgeven aan Apine.

Ik zal nog foto's maken.

Ik krijg als het goed is dus nog de stuurwielbedieningsadapter en de iPod interface.
Laatst gewijzigd door Teejoo op 24 mar 2008, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 24 mar 2008, 13:47

Zoals belooft enkele foto's: Er komt dus nog een nieuwe iPod adapter in die er grafisch dus uitziet zoals het plaatje hierboven. Desondanks werkt het heel mooi. Ik heb nu dus een systeem dat ik enorm kan uitbreiden en waarmee zelfs bijvoorbeeld gescheiden beeld en geluids weergave voor - achterpassagiers (bijv iPod video, dvd speler etc)mogelijk is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vel Satis 3.0 dCi initiale, powered by Alpine.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 24 mar 2008, 14:29

En nog een met flits :idea: : Nu is ook de oude carkit steun (zat er al in) te zien, waarop de Parrot bluetooth carkit + brodit houder is geinstalleerd. Ik gebruik de houder alleen op langere stukken als ik de telefoon wil laden of als ik flitspaalinfo via tom tom wil zien / horen.

Afbeelding

Teejoo

Bericht door Teejoo » 19 apr 2008, 14:02

Vraagje: Ik heb last van één resonerende speaker(gril) in de rechtervoordeur. Ik heb al eens gekeken maar ik krijg het rooster niet los. Moet je nou echt de hele deurbekleding eruit slopen?? Dat zou dan weer een erg trieste constructie zijn als dat zo is.

Gompie

Bericht door Gompie » 19 apr 2008, 17:55

koffiehoek/viewtopic.php?t=56&highlight=pioneer

Staat keurig op je eigen forum.... :wink:

ws

Bericht door ws » 19 apr 2008, 19:06

ziet er strak uit hoor ; mooi dat je het originele scherm hebt gebruikt
Vel Satis 2.0T

Teejoo

Bericht door Teejoo » 19 apr 2008, 20:20

Gompie schreef:koffiehoek/viewtopic.php?t=56&highlight=pioneer

Staat keurig op je eigen forum.... :wink:
Die gebruiksaanwijzing heb ik ook gebruikt. Ik ben echter gestopt toen ik het handvat eraf had. omdat ik me afvraag of ik de hele deurbekleding eraf moet halen, want dat zie ik niet zitten.

Gompie

Bericht door Gompie » 19 apr 2008, 20:36

Het plaatje geeft aan dat de binnenbekleding dus niet er af hoeft.....
Maarruh, ik heb het zelf niet uitgeprobeert :oops:

intellimouse

Bericht door intellimouse » 07 jun 2008, 10:44

Teejoo,

Het ziet er inderdaad mooi uit. Zelf ben ik aan het overwegen om een ipod interface en bluetooth car-kit (Parrot 3400 LS) te laten inbouwen. Ik heb echter wel één vraagje. Werkt je Cabasse Auditorium systeem na de hele ingreep nog wel? Maar ik wil ook nog gebruik maken van de gewone radio en cd functie. De huidige Carmicat navigatie vind ik persoonlijk voldoende, dus daar wil ik niets aan veranderen.

Op dit moment heb ik nog een Parrot car-kit liggen en gisteren heb ik nog even de Cabasse radio eruit gehad, maar ik zie dat de connectoren helemaal niet overeen komen met de ISO connectoren van de Parrot of moet ik die ergens anders zoeken?

Groeten,
Marc
Vel Satis 3.5 V6 24v Aut. Initiale Beige

Teejoo

Bericht door Teejoo » 07 jun 2008, 12:59

Hoi,

Als je tevreden bent met alles wat erin zit, dan moet je het helemaal niet aanpakken zoals ik gedaan heb. Je moet alleen op zoek naar een iPod adapter voor de carimat, en die is er volgens mij niet.

De parrot sluit je aan bij de unit onder de achterbank. Daar zit namelijk de daadwerkelijke 'radio' blackbox. In het dashboard zit alleen maar de wisselaar / bedieningspaneel. Dat heeft verder geen invloed op je bestaande installatie.

intellimouse

Bericht door intellimouse » 07 jun 2008, 15:42

Teejoo,

Dank je voor de uitleg. Ik heb inmiddels de unit gevonden. Nu moet ik alleen nog de juiste connector set zien uit te halen voor de Parrot aan te sluiten. Had al een mailtje naar Parrot gestuurd, maar die vertelde mij dat ze de kabelset (waarnaar ze verwijzen) voor de Cabasse niet meer leverden. Zal het eens bij de Renault dealer proberen.

Tanks,
Marc
Vel Satis 3.5 V6 24v Aut. Initiale Beige

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 24 nov 2010, 22:27

Ik kreeg een reactie van ver weg:

Добрый день, мое имя Сергей. Перевожу с помощью Google. Я из Беларуси, являюсь владельцем vel satis. У вас на сайте в разделе Tuning есть тема Project upgrading Audio / Navigatie Vel Satis, автор Teejoo. Я тоже купил Alpine VPA-B222R (Vehicle Hub Pro) но не знаю как подключить стандартный монитор к Alpine. Teejoo пишет про Video-Interface Module. Что это такое? Можете помочь узнать у него способ подключения? У нас тоже есть сайт посвященный нашим машинам www.velsatis.by Очень надеюсь на вашу помощь. С уважением Tutin Sergey

Volgens Google betekent het dit:
Hallo, mijn naam is Sergey. Vertalen met Google. Ik kom uit Wit-Rusland, is de eigenaar Vel Satis. Je hebt een site in de rubriek Tuning is het onderwerp van het project modernisering Audio / Navigatie Vel Satis, auteur Teejoo. Ik kocht ook de Alpine VPA-B222R (Vehicle Hub Pro), maar ik weet niet hoe je een standaard monitor aan te sluiten op Alpine. Teejoo schreef over de Video-Interface Module. Wat is het? Kunt u hem helpen een manier vinden om te komen? We hebben ook een website gewijd aan onze auto's www.velsatis.by Ik hoop van harte voor uw hulp. Met vriendelijke groet Tutin Sergey

Ik zal hem melden dat ik zijn bericht hier heb geplaatst.
Je kunt hem eventueel ook mailen op tutin_sergey@tut.by

Plaats reactie