Upgraden audio systeem Project

Aanpassingen aan de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Bompie

Upgraden audio systeem Project

Bericht door Bompie » 04 apr 2008, 21:28

Daar ik reeds van oudsher een quality lover ben op audio gebied,
kan de standaard aanwezige installatie me niet echt bekoren.
Bij gebrek aan een passend iso-radio afdek/inbouw plaatje op de markt om een goede radio/cd te monteren,ga ik eerst proberen om de speaker uitgangen naar lijn uitgangen om te zetten met speaker line-transformers van Caliber.(iets wat me al onmiddelijk tegen de borst stoot,want als audiophil doet men dit normaal niet :cry: )
Deze zal het signaal doorgeven naar een oude bekende in het audio millieu :een Rockford Fosgate Symmetry EPX met 14 bands EQ kaart ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.rockfordfosgate.com/library/ ... x2-man.pdf

Deze zal enkel gebruikt worden voor de EQ funktie welke met de remote unit kan bediend worden.(standaard is dit toestel een 10 kanaals cross-over)
Deze zal op zijn beurt het signaal sturen naar :of m'n oude vertrouwde Phoenix Gold M50 (2x50 Rms op 12V)

Afbeelding

http://ampguts.realmofexcursion.com/Phoenix_Gold_M50/

of naar m'n SPL-Dynamics SPL PRO-3002 (2x150Rms)

Afbeelding

http://www.spldynamics.fi/oldmodels/old ... 3004-e.htm

1 van de bovenstaande gelukkigen mag op zijn beurt het versterkte signaal doorsturen naar mn oude lieveling een Phoenix Gold XVR-14.
Dit is een passieve cross-over welke 500W Rms inkomend vermogen aan kan en dit verdeeld naar : Front rechts/front links , center kanaal,rear mono,en een sub (welke automatisch gebridged ligt in dewe XVR,wat er op neer komt,als de M50 de job doet ,de sub 220Rms zal krijgen,of als het de Spl is,de sub 500Rms zal krijgen)

http://home.comcast.net/~wbsouth/PG_XVR_Manual.pdf

Afbeelding

De sub in kwestie is een Phase Linear Aliante 12" Limited welke genoeg heeft aan een gesloten kistje van 12 liter :shock: :shock:

Afbeelding

http://www.bigdogaudio.de/subwoofer-cha ... i-ltd.html

Afbeelding

of m'n Boston 8.5 LF Pro een 20 cm woofertje met grootse capaciteiten naar SQ toe

Afbeelding

Specifications 8.5LF
Nominal Size 8" (20cm)
Recommended Amplifier Power 50–750 wattsNominal
Impedance 2Ω/4Ω

De front speakers zijn een setje Boston Acoustics 5.5 Pro (13cm)

Afbeelding

Afbeelding

Center speaker en rear-fill zulle niet aangesloten worden.
Dit is mn projectje voor deze zomer,alle componenten zijn in mn bezit,enkel bekabeling moet ik nog halen.
Ik heb juist enorme vrees dat de compo er niet zal in kunnen door zn "enorme" magneet voor een 13 centimetertje.
Maar dat zal ik vrij vlug zien,daar ik hier al ergens iets gezien heb,hoe ik mn deurpanelen kan verwijderen.
Voor alle duidelijkheid:dit is een installatie bedoeld voor kwaliteit,maar kan desgewenst gerust zn mannetje staan als het iets luider mag zijn.
Er zal niks van show gehalte aanwezig zijn,daar alles verborgen zal gemonteerd worden,op de sub na welke gewoon in de koffer zal liggen.
ps is dit normaal dat deze tekst volledig in het midden staat gealigneerd
Laatst gewijzigd door Bompie op 27 apr 2009, 20:06, 7 keer totaal gewijzigd.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder

niek

Bericht door niek » 25 apr 2009, 19:17

Ik ben benieuwd of het je is gelukt met de boston speakers. Past de tweeter in de orginele dashboardopening?
Past de mid/woofer gezien zijn grote magneet en diepte? komt deze niet tegen de zijruit als die open is?
Hoe klinkt de set, ook in vergelijking met de pioneer?

Ritchie

standaard iso-afdekplaat

Bericht door Ritchie » 26 apr 2009, 11:36

hoihoi, bij subject "ervaring met vervangen radio" zie je hoe ik dat heb opgelost emt een plaat van een Seat Leon, beetje op maat snijden en je hebt een prima dubbel-din afdekplaat.

greetz Ritchie

Bompie

Bericht door Bompie » 26 apr 2009, 15:34

Hoe het is afgelopen.... voorlopig heb ik enkel de boston compo set ingebouwd ,maw enkel de tweeter en de woofer van de originele installatie vervangen.De Boston scheidingsfilters nog niet.
De woofer is qua diameter perfect enkel de diepte speelde wat parten,ongeveer een 5mm te diep ,maar dit werkte zichzelf weg, daar het deurpaneel zich wat flexibel opstelde :lol: :lol:
De tweeter heb ik kunnen monteren mits wat slijpwerk met mn dremel met verlengde zwanehalsoptie.
Toch zit ik met nog wat vragen en "problemen".
De originele bekabeling gaat via connectoren onder de scharnieren, van het voertuig naar de deur, en dus moet ik een andere weg zien te vinden om later de bekabeling in de deur te brengen,omdat ik niet weet waar de standaard crossover van de originele luidsprekers zich ergens verschuild.
Dit is me opgevallen ,daar de Boston Pro's echte vermogenverslinders zijn (200wRms op 3 Ohm) en ik ze pas echt mooi vind beginnen spelen vanaf ik de volumeknop boven de 20 aanspoor met de originele radio en met de bass op +6 /+7 en ik toch nog geen echte bass doorkrijg.
Heb de fase al eens omgedraaid van de woofers en ook tweeters..... geen echte verbetering hoorbaar.
Daar je op de originel Renaultbekabeling dus absoluut niet kan zien wat + of - is :evil: :evil:
Dus er zit ergens een condenstor die de lagere frequenties tegenhoud denk ik.
Tot zover de stand van zaken ... :cry: :cry:

@niek : hoe dit setje klinkt tov een Pioneer : ik denk niet echt dat je dit Boston setje kan vergelijken met een Pioneer setje ,niet dat ik iets tegen Pioneer heb ,maar je moet appelen met appelen kunnen vergelijken niet?
Wel heb ik het gevoel dat ik een beetje inhoudelijk volume mis rondom m'n woofertjes zodat deze nog een tikkeltje dieper zouden kunnen klinken.
Dit zijn de spec's van het Boston setje :

Boston Pro Series 5.5
Content : 5.5 LF woofer (mounting dept = 59mm)
Neo 5t tweeter
5.5x crossover
Recomended amplifier power :20 - 400watts
Frequency responce 60 - 22kHz (+/- 3 db in-car)
Nominal Impedance : 3 Ohm
Sensitivity : 90 dB (1 watt / 1 meter)

http://mobile.bostonacoustics.com/Manua ... ompMan.pdf

Tips info ea steeds welkom hier .
bv. hoe krijg ik er de radio uit zonder originele hulpstukken enz...

@ Ritchie : thnx and no thnx ,ik zou graag het "brolvakje" houden en dus enkel een normale DIN radio eventueel overwegen.

sander

radio

Bericht door sander » 27 apr 2009, 00:21

Als het een tuner list radio betreft; twee pennen (bv schroevendraaiers) , ter grote van de gaten , in de gaten steken en dan de radio eruit trekken.
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...

Bompie

Re: radio

Bericht door Bompie » 27 apr 2009, 11:19

sander schreef:Als het een tuner list radio betreft; twee pennen (bv schroevendraaiers) , ter grote van de gaten , in de gaten steken en dan de radio eruit trekken.
Ok ,thnx ...snel effe uitgeprobeerd en yep ie kwam er uit.
Nu zie ik dus een iso-connector maar renault gebruikt formidabele kleurbekabeling (was waarschijnlijk goedkoper om bijna alles in hetzelfde kleur te gebruiken :lol: :lol: ) om een leek bleek van te laten worden en gevorderden ook.
Dus effe gegoogeld en dit kwam er uit de bus :
http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio- ... nektor.htm

Iemand een idee of dit voor de Vellekes ook van toepassing is?
Of heeft Renault nog wat verwarring gezaaid om zichzelf en hun garages werk te garanderen als iemand zoals wij eens iets willen veranderen aan de audio?

sander

radio

Bericht door sander » 27 apr 2009, 11:32

Volgens mij klopt dit wel. De radio-leveranciers hebben, indien nodig, anders wel verloopstekkers
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...

Bompie

Bericht door Bompie » 27 apr 2009, 16:39

En hopla terug een stapje in de goede richting :
heb een Dual ISO power/speaker van Caliber (Type RAC5600 kostprijs : 8.95€ ) gehaald,
en de originele ISO stekker van Renault in 2 delen gesneden,een speaker gedeelte en een power gedeelte.

http://www.caliber.nl/product_info.php? ... cts_id=772

Voordeel : het powergedeelte van je wagen klik je terug in de radio,en nu nu kan je de bekabeling van de speakers verlengen met een 15cm.
Wat later aftakken van de luidsprekeruitgangen naar mn linetransformer (ook reeds in mn bezit :Caliber LT 3F kostprijs : 17.95€ ) zal vergemakkelijken.
Het power gedeelte kan je niet verlengen daar er 7 aansluitingen op zitten origineel en slechts 5 in deze van Caliber.

http://www.caliber.nl/product_info.php? ... ts_id=1358

Ook zijn deze kabels gemarkeerd wat links rechts enz...is
Maaaar het grootste voordeel is :bij het verwijderen van de installatie is het enkel een paar fiches uittrekken en terug insteken en de klus is geklaard.
Ik zet er voor alle zekerheid wat prijzen bij,zo kunnen eventueel geintesseerden zich een beeld vormen van het kostenplaatje.

Bompie

Bericht door Bompie » 16 mei 2009, 15:40

zo,terug een stapje in de goede richting na veeeel kopzorgen.
De EPX2 welke ik wou monteren moest ik nog voorzien van de EQ 14 bands card zodat het EQ gedeelte er met bestuurd kon worden...maaaar.... waar was die *%é#@@@§§èè@@% card nu ???
Nergens meer te bespeuren na m'n verhuis van vorig jaar :evil: :evil:
Dan maar een zoektocht gestart via internet...en met als resultaat :
voor een vriendenprijsje ben ik nu in het bezit van nog een EPX2 maar nu met een 28 bands EQ card er in :D :D :D jipppiieeeee
En nog straffer : het was van een Nederlander :
Huhh??? hoor ik alle Belgen al roepen...een vriendenprijsje en een Nederlander kan dat???
Ja hoor,heb deze vanmorgen gaan halen in Raamsdonksveer en alles ok.
De EPX2 heb ik verborgen in het vakje onder de passagierszetel ,met wat trekwerk komt het gebogen voorstuk los en daar is plaats zat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De draad welke nodig is om de commando's te geven ,heb ik laten uitkomen in de middenarmsteun,daar de bedieningsmodule ook verwijderbaar is en niet steeds hoeft aangesloten te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker handig ,moet ik aanpassingen doen :effe armsteun open bediening inklikken en go....daarna gewoon terug uitklikken...ideaal om diefstal tegen te gaan ...total stealth dus. 8)

Bompie

Bericht door Bompie » 13 jun 2009, 14:40

effe een paar pic's in de post hierboven toegevoegd.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 13 jun 2009, 16:13

Wat gek, bij mij zit onder de voorstoelen een uitschuifbare lade, waar je kaarten etc in kan leggen. Ik dacht dat die overal inzat.
Vel Satis 3.0 dCi initiale, powered by Alpine.

Bompie

Bericht door Bompie » 13 jun 2009, 19:57

Teejoo schreef:Wat gek, bij mij zit onder de voorstoelen een uitschuifbare lade, waar je kaarten etc in kan leggen. Ik dacht dat die overal inzat.
Ja dacht ik in het begin ook,daar ik dit reeds voor dat ik de wagen gekocht had er over gelezen had,en dit ook een beetje een Renault "handelsmerk is :verborgen vakjes.Maar dit is dus bij mij niet het geval,en is dus uitvoering gebonden :cry: :cry: of misschien net goed in mijn geval :lol: :lol:

Plaats reactie