Vel Satis met LED stadslichten

Aanpassingen aan de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Teejoo

Vel Satis met LED stadslichten

Bericht door Teejoo » 06 aug 2009, 15:17

Ik was al een tijdje aan het rondlopen met de wens om mijn stadslichten te vervangen door LED's. Dit ziet in combinatie met de Xenon verlichting mooier uit en, niet in de laatste plaats, gaan ze langer mee waardoor je minder vaak je bumper er vanaf moet laten halen om je lampje te laten wisselen. Het probleem met LEDs is natuurlijk wel dat de VS dan denkt dat je stadslichten defect zijn. Dit, omdat led verlichting geen weerstand heeft.
Vorige week kwam mijn car-audio zaak met led's die een ingebouwde weerstand. Die zouden moeten werken... Vorige week door mijn belgische dealer deze led'slaten plaatsen, het werkte. Echter pas nadat alles weer in elkaar geschroeft was en we de sleutel er helemaal instaken kwam de boordcomputerdame tot leven om te melden dat de lampen defect waren. Blijkbaar was de ingebouwde weerstand onvoldoende, maar daar kom je pas achter als je het probeert. Een leermoment dus... Ik toch een beetje balen tereug naar Soeters, de LED levancier. Hij gaf aan dat we het dan moesten proberen met een extere weerstand, en andere leds. Deze waren eigenlijk ook mooier omdat er nu meer en rondom leds zitten. Vandaag dus terug naar de dealer, waar hij ook een nieuwe katalysator kreeg. Oude LEDSs eruit, nieuwe erin met weerstan, en voilà: een Vel Satis met mooi wit stadslicht en zonder een dame die roept dat de verlichting defect is! Het is erg moeilijk om er foto's van te maken, maar je krijgt wel een idee.
AfbeeldingAfbeelding 8)
Laatst gewijzigd door Teejoo op 08 aug 2009, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vel Satis 3.0 dCi initiale, powered by Alpine.

Heino

Bericht door Heino » 06 aug 2009, 15:58

Even een aanvulling: Elke LED-verlichting krijg je aan de praat in een Vel Satis, zonder dat de boordcomputer tegensputtert!

Gemakkelijk:
De gemakkelijkste manier, die vaak goed werkt: sluit de oude en nieuwe verlichting voor proef parallel aan en probeer uit of de computer een foutmelding geet bij motor uit/knipperlicht aan en ook bij motor aan/knipperlicht aan.
Geen foutmelding: Monteer de LED-verlichting op de plaats van de oude verlichting. De oude verlichting kan je ergens in een spatscherm vasttapen (wel even zorgen dat die daar goed massa krijgt, want het lampje moet het wel blijven doen).
Probeer maar uit: in bijna alle gevallen verbruikt de LED-verlichting zo weinig stroom dat de boordcomputer dat niet merkt (zolang natuurlijk het lampje in de oude verlichting niet kapot gaat).

Mooier:
Als je dit geen mooie oplossing vindt, kan je elke willekeurige LED-verlichting mits zonder ingebouwde weerstand gebruiken, mits die qua inbouwmaten goed past.
Dat doe je als volgt:

1. bouw de oude verlichting uit en kijk hoeveel Watt dat lampje heeft (volgens mij 10 Watt).

2. sluit de oude verlichting even voorzichtig aan op de accu (met lopende motor) en meet met een wilekeurige multimeter hoeveel stroom de oude verlichting verbruikt (laten we zeggen 1 Ampére, dat rekent gemakkelijk)

3. sluit de nieuwe LED-verlichting aan op de accu (met lopende motor) en meet met een willekeurige multimeter hoeveel stroom de LED-verlichting verbruikt (laten we zegggen 0,1 Ampére, dat rekent gemakkelijk)

4. er moet nu een weerstand worden gekocht die je parallel over de LED-verlichting aansluit.
Die weerstand bereken je als volgt:
- bereken het stroomverschil (in het voorbeeld 1 Ampére min 0,1 Ampére = 0,9 Ampére)
- de weerstandswaarde R die je nodig hebt = U gedeeld door I (in het voorbeeld is R: 14 Volt gedeeld door 0,9 Ampére is 15,5 Ohm).
Aangezien die weerstand even warm zal worden als het lampje in het oude armatuur (volgens mij 10 Watt), moet je voor elke LED-verlcihting die je monteert bij een elektronicazaak een weerstand kopen van 15,5 Ohm, 10 Watt (deze laatste waarde is het Wattage van de oude verlcihting). Kosten: pakweg 1 Euro per weerstand.

5. vervolgens monteer je de LED-verlichting op zijn plaats en sluit je tevens ergens waar de warmte geen kwaad kan, een weerstand aan tussen de plusdraad van de LED-verlcihting en de carosserie. Zorg ervoor dat die weerstand zijn warmte goed kwijt kan (10 Watt aan warmte) en dat hij niet kan afbreken door trillingen (de pootjes van zo'n weerstand kunnen breken door trillingen).

That's it!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 06 aug 2009, 16:39

Het is natuurlijk nu nog eenvoudiger om dezelfde set te gebruiken als die van mij, die werkt. De weerstanden waren van dezelfde fabrikant als de LEDs, alleen heb ik door het omruilen het typenummer van zowel de leds als de weerstanden niet meer gezien. Bij de weerstanden zaten ook de kabels en instructie. Voor meer info kun je contact opnemen met Soeters in Maastricht, en vragen naar Kai. Als je dan begint ovver de Vel Satis weet hij vast meteen waar het over gaat. Tel: +31-(0)43-3216125
Laatst gewijzigd door Teejoo op 08 aug 2009, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Heino

Bericht door Heino » 06 aug 2009, 16:50

Da's inderdaad nog eenvoudiger.

Over wat voor een bedrag hebben we het dan trouwens voor 2 koplampen?

Was de inbouw gemakkelijk te doen?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 06 aug 2009, 18:40

Ik heb de inbouw dus niet zelf gedaan, omdat hiervoor de bumper eraf moet. Maar dat is dan ook meteen het meeste werk. Lampje verwisselen, en dan paralel over de + en - draad van de lamp (buiten de koplampunit) de weerstand zetten. Deze is bij mij trouwens aan de steunen van de radiator bevestigd. Ik weet niet precies wat ze kosten, maar de leds met weerstand die ik eerst had waren 32-34 euro voor 2 lampen. Volgens mij zijn deze met de losse samen weerstanden iets duurder, maar ik heb vanwege het feit dat ik de eerste keer pech had en weer opnieuw alles moest laten doen niets hoeven bij te betalen. Ik schat max 40-50 euro voor 2 lampjes (met rondom leds) + losse weerstand.

Teejoo

Bericht door Teejoo » 08 aug 2009, 18:29

Nog even een plaatje van de weerstanden: Die dingen worden trouwens best heet, daarom ergens op het metaal monteren.
Afbeelding

isla

Bericht door isla » 09 mar 2010, 17:03

Sinds zondag is ook mijn VS voorzien van LED-stadslichten.
Ik heb gebruik gemaakt van de tip van Teejoo (met dank hiervoor) en gebeld met Soetens, deze heeft me verteld welke LED's en welke weerstandsdraden ik nodig had. Via internet lagen die één dag later en tegen betaling van
€ 38,85 in huis.
Toen gespeurd in de "garage handboeken" en kwam tot de verrassende ontdekking dat hiervoor de bumper NIET gedemonteerd hoefde te worden. :D
Door de grilletjes te verwijderen en twee kunststof delen, kon de hele koplampunit er uit gehaald worden en in nauwelijks anderhalf uur was de hele zaak aangesloten.
tot 06-11-2010: Renault Vel Satis 3.0dci initiale 2003; 09-LK-VJ

Gompie

Bericht door Gompie » 09 mar 2010, 19:41

Dus lees ik het nou goed....
Om een lamp te verwisselen is het demonteren van de grill voldoende?

isla

Bericht door isla » 09 mar 2010, 19:57

Dat klopt.

Als je kijkt in de garagehandleiding, deel 8, op pagina 80B7, dan vind je precies de "routebeschrijving" over het demonteren/vervangen van de koplamp/stadslicht/knipperlicht.

Suk6!

Gompie

Bericht door Gompie » 09 mar 2010, 20:04

Pffff... Het loont dus om die handleiding te bestuderen :D
Dank voor de tip!!

Teejoo

Bericht door Teejoo » 11 mar 2010, 20:36

Gompie schreef:Dus lees ik het nou goed....
Om een lamp te verwisselen is het demonteren van de grill voldoende?
Nou, bij mij gaat dat dus echt niet. Je hebt een grote glazen 'lip' onder aan de koplamp, en die gaat niet over de bumper heen.

p.s., mij eerste set LED's heeft de geest gegeven. Een voor een vielen de led's op het lampje uit. Zag echt uit als een los contact. Heel vreemd.

Heino

Bericht door Heino » 12 mar 2010, 17:26

Openmaken en nakijken op slechte contacten?
Ik heb eens een mooi LED-remlicht gekocht in de officiële vakhandel. Dat viel na een aantal maanden steeds meer uit (led na led). oorzaak na openmaken: niet gesoldeerd, maar gevouwen/gekneld.
Alsnog alles gesoldeerd, is daarna niet meer uitgevallen.

isla

Bericht door isla » 13 mar 2010, 11:31

Teejoo: Nou, bij mij gaat dat dus echt niet. Je hebt een grote glazen 'lip' onder aan de koplamp, en die gaat niet over de bumper heen.
Die "lip" zit natuurlijk ook aan mijn koplamp. Volgens de handleiding moet je na het losschroeven van de unit, het geheel vanaf de bovenkant naar voren kantelen. Dat vraagt enige voorzichtigheid en soms een beetje kracht, maar uiteindelijk lukt het om dat hele ding in handen te krijgen.

RobertB
Contacteer:

Bericht door RobertB » 04 aug 2010, 09:12

De weerstanden zijn overigens 20W en 22 Ohm.

Robert
Phase 1-V6-Initiale 39-JR-KB
Phase II V6 Initiale 36-TL-GL

Plaats reactie