MP3 afspelen

Aanpassingen aan de Renault Vel Satis
Vellie

Bericht door Vellie » 02 apr 2010, 21:22

Update:

Ben even een week weg geweest met onze andere auto, en heb weinig muziek gedraaid in de vels, maar als ik nu de muziek draai hoor ik op de achtergrond een fluitend gluid, dat meegaat met het toerental van de auto. Er zal wel iets storen op de kabels, ik ga nog kijken of ik dat weg kan krijgen door de kabels te isoleren o.i.d. en bericht nog nader. met de motor uit is het geluid perfect, maar ja....

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 02 apr 2010, 21:41

Vaak krijg je dat als er speakerkabels vlak langs een voedingskabel liggen.

Heino

Bericht door Heino » 03 apr 2010, 12:23

Wat je hoort is de rimpel op de 12 Volt voedingsspanning, die rechtstreeks op de versterkers staat.
Vaak krijg je dat als je de audio-installatie met verschillende massapunten aanlegt. Je krijgt het ook als je audiosignaal-lijnen vlak langs je voedingsdraden lopen (maar dit effect is veel minder groot).

Je komt er vanaf door aparte/betere voedingslijnen naar de accu te leggen. Probeer het maar eens uit met een tijdelijke losse voedingslijn van de grote stroomvreters (eindversterker e.d.) rechtstreeks naar je accu (gewoon met electriciteitssnoer of iets dergelijks).
In theorie kan je het te lijf gaan door ontstoring met condensatoren, maar dat kan schade aan je boordnet veroorzaken als je dat verkeerd uitvoert.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Vellie

Bericht door Vellie » 07 apr 2010, 15:08

Bedankt voor de Replys. Ik zal idd de kabels iets anders proberen te leggen, iemand had het ook over isoleren met alufolie.
@Heino: Wil ik wel proberen, maar dit kastje heeft verder geen extra voeding en is rechtstreeks op de standaard radio aangesloten. Zou het dan nog uitmaken? Dan moet je dus de radio rechtstreeks naar de accu gaan schakelen?
@Martini: De aux ingang stond bij mij gewoon open. Maar het is wel de tunerlist radio, NIET de Cabasse of de updatelist. De keuze maak je op dezelfde manier zoals je ook kiest voor de Radio of de CD.

Heino

Bericht door Heino » 07 apr 2010, 16:12

Vellie schreef:Ik zal idd de kabels iets anders proberen te leggen, iemand had het ook over isoleren met alufolie.
@Heino: Wil ik wel proberen, maar dit kastje heeft verder geen extra voeding en is rechtstreeks op de standaard radio aangesloten. Zou het dan nog uitmaken? Dan moet je dus de radio rechtstreeks naar de accu gaan schakelen?
Ik heb de voorgaande posts inmiddels herlezen en ik zie nu wat je hebt aangesloten en dat dat geen versterker is. Daarmee vervalt mijn voorgaande geleuter: dat is dan onzin. Sorry.
Aluminiumfolie gaat in elk geval nergens tegen helpen.
Je autoradio is standaard erg goed ontstoord tegen vervuilde voedingsspanning (= het gezoem door de muziek heen).

Ik heb het plaatje uit je eerdere post bekeken. Samen met je informatie dat er aan het kastje geen eigen voeding zit en de wetenschap dat de AUX-ingang geen voedingsspanningen levert, kom ik uit op de conclusie dat je een passief kastje hebt waarbij de AUX audio-ingang wordt verdeeld over diverse ingangspluggen op line-niveau (150 milliVolt).
Ik zit me suf te piekeren hoe dat in hemelsnaam kan leiden tot dynamospannings-piekjes in het geluid.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat je op dat kastje een afspeelapparaat aansluit dat je op zijn beurt voedt uit één van de 12 Volt stopcontacten in de auto. Als dat zo is, moet je helemaal NIETS veranderen aan de huidige opzet: Die is volledig in orde.

De storingsbron is dan volgens mij namelijk het afspeelapparaat, dat geen voedingsspanning-ontstoring heeft op de 12 Volt voeding!

Test het maar eens uit bij lopende motor:
- afspeelapparaat spelend en gevoed uit het autostopcontact: zoemtonen op het geluid.
- afspeelapparaat spelend en gevoed uit batterijen: géén zoemtonen op het geluid!

Laat eens weten of ik met het bovenstaande raak heb geprikt?
Wat kan je trouwens allemaal op dat kastje aansluiten (dus welke pluggen kan je er in kwijt)? (Dat kan je op het plaatje niet zien.)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Vellie

Bericht door Vellie » 07 apr 2010, 21:00

@Heino: Bedankt voor je uitvoerige antwoord, sorry? Je denkt anders goed mee.
Achterin de radio gaat zo een iso steker. met wat snoeren die aan de andere kant met een stekker in het kastje gaan. Aan de andere kant van het connects2 kastje zitten twee tulpstekkers zoals je ook op de meeste gewone versterkers ziet, (RCA?) die verlopen naar een 3,5 mm plug die je in je MP3 speler kan steken, maar hier kan je uiteraard allerlei andere verloopsnoeren op aansluiten. Ik gebruik mijn mobiel als MP3 speler, maar die heb ik inderdaad aan de voeding gehangen via de sigarettenaansluiting.

Ik zal eens gaan testen zonder de voeding aan de mobiel! Je hoort nog van me!

Vellie

Bericht door Vellie » 08 apr 2010, 14:17

@Heino:

Superbedankt! dat was 'm inderdaad! Vandaag heb ik de oplader er afgelaten en idd geen enkel bijgeluid meer!
De mobiel voed ik normaal met een kabel die ik aansluit in het vak onder de armsteun.

Het is alleen een probleem bij lange ritten, als ik de mobiel als MP3 gebruik en er ook tegelijkertijd de TOMTOM op draai, dan kan de mobiel 2 a 3 uur zonder voeding.

Waarom had ik er eerst geen probleem mee: Ik heb een nieuwe mobiel, en heb pas twe weken later een andere houder van Brodit gekocht waar je de mobiel tegelijkertijd mee kan laden en ook tegelijkertijd af kan spelen.

Als ik het goed begrijp zal die voeding dus niet ontstoord zijn. Wat is nu het beste? Een voedingskabel trekken vanaf de achterkant van de radio? De voeding ontstoren? Heb je een suggestie? Alvast dank.
(Ik kan natuurlijk na een paar uur even de muziek uitzetten en eerst bijladen, maar het is mooi als alles ineens loopt)

Heino

Bericht door Heino » 08 apr 2010, 16:03

Fijn dat we achter de oorzaak van de storing zijn:
Een onvoldoende ontstoorde 12 Volt voeding voor je MP3-speler.
Je auto is niet kapot, noch je MP3-speler, noch de 12 Volt voedingkabel daarvan: het is allemaal zo goedkoop mogelijk uitgevoerd.

Nee, een kabel rechtstreeks naar de accu trekken gaat je in dit geval niet helpen. Je zou je probleem eens kunnen voorleggen bij een electronicazaak (dus niet bij de autohandel), of ze een ontstoord kabeljte verkopen of onderdelen daarvoor voor je hebben.
In principe kan je het namelijk óók zelf oplossen met een spoel in serie met de +draad en een condensator daarachter tussen + en -. (Kosten: minder dan 5 Euro.)
Dat laat de gelijkspanning wél door, maar blokkeert de stoor-wisselspanning die (uit de dynamo) op die gelijkspanning staat. Heb je niet een oud scheidingsfilter uit een luidsprekerbox? Die spoelen zijn hiervoor zéér geschikt, de waarde maakt niet zoveel uit.

Hoe sluit je dat aan?
- je pakt het laadsnoer van je MP3-speler en zorg dat het niet aangesloten zit
- ergens in dat snoer komen de 2 bovengenoemde onderdelen: knip op die plaats het snoer door en maak de twee draden 0,5 cm bloot.
- pak de gemerkte draad en soldeer hieraan één kant van de spoel.
- meet nu met ingeschakeld contact en een Voltmeter/multimeter welke van de twee draden de plusdraad is. Sluit hierop de +-aansluiting van de condensator (bv. een van 1 microFarad / 100 Volt, géén Elco) aan en soldeer de minaansluiting van de condensator aan de overblijvende draad.
- soldeer het overgebleven deel van het voeding-snoer dat naar de MP3-speler loopt, aan over de condensator: Let op: de gemerkte snoerzijde moet na de spoel doorlopen naar de gemerkte snoerzijde!
(Voor de zekerheid: vanuit de 12 Voltstekker die je in de auto steekt krijg je in de plusdraad eerst de spoel, dan op de andere zijde de +aansluiting van de condensator én de +draad die naar je MP3 speler loopt.)

Waarschijnlijk ben je nu definitief van de storingen af. Isoleer de spoel en de condensator goed (in een plastic doosje bv.), want sluiting in je 12 Volt net is geen pretje.

Als je niet kunt solderen: met kroonsteentjes gaat het óók!

Succes!
Laatst gewijzigd door Heino op 10 apr 2010, 09:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Vellie

Bericht door Vellie » 08 apr 2010, 20:08

Thx, ik heb idd nog wel een scheidingsfilter van een loudspeaker liggen. Ik ga dit weekend aan de gang, je hoort het nog! Solderen is geen probleem.

Groeten!

Heino

Bericht door Heino » 10 apr 2010, 09:30

Let op: ik heb mijn bovenstaande post veranderd, je moet geen Elco gebruiken (slip of the mind), maar een polariteits-ongevoelige condensator van 1 MicroFarad of zo. De spanning die die condensator aankan maakt helemaal niets uit, als die maar boven de 16 Volt ligt.
(Een Elco gaat kapot).

Vellie

Bericht door Vellie » 11 apr 2010, 16:07

@#$%^&*() Waar heb ik dat scheidingsfilter gelaten.... :D

Vellie

Bericht door Vellie » 26 apr 2010, 20:21

Ik heb dat oude scheidingsfilter nooit meer gevonden. Bij de elektronika zaak hier hadden ze een ontstoringsfilter die ik er tussen heb gesoldeerd. (Het schema geeft an dat er en condensator in zit en een par spoeltjes.) Het geluid is wel een stuk beter geworden, maar ik hoor nog steeds het toerental van de motor gieren als de voeding op de mobiel zit aangesloten.

Ik rijd nu meestal op de batterij van de GSM, en dat is helemaal probleemloos. Alleen kan je dan bij deze mobiel dus niet gelijktijdig de mobiel laden.
Dus... Nog steeds heel tevreden met het kastje. Met weinig kosten/moeite kan je je mp3's afspelen/navigatie via de geluidsinstallatie horen met de tunerlist radio van de Phase I.

Mooier kan ook, zoals je verder op op het forum kan lezen.

Plaats reactie