Een nieuwe Tuut

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
Gompie

Een nieuwe Tuut

Bericht door Gompie » 02 sep 2007, 22:02

Na zo'n diike 10 jaar trouwe dienst moest het er maar eens van komen.
Mij Ford Mondeo Ghia 1.8 TD Hatchback rijdt nog prima, maar met zo'n 280000 km op de teller heeft 'ie toch wel hier en daar wat 'slijtplekjes' op gelopen.
Ik had vorig jaar nog een kleine € 1500,- geinvesteerd in het opknappen.
Nieuwe voor en achterbumpers, nieuwe koppeling, aircoreparatie ......
Allemaal betaald uit een aanrijding die ik gehad had (een scooterhufter...).
Daarna wéér een klojo die tegen m'n bumper aan had gezeten (doorrijden na uitparkeren), maar ook hier weer m'n centen gekregen (buurvrouw noteerde kenteken ).
Ik had dit geld nog niet in m'n wagen gestoken (€ 800,-) want de bumper had dan wel wat schade, maar dat viel niet echt op.
Tussendoor door eigen onhandigheid de voorbumper iets beschadigd en bij het aankoppelen van een aanhanger een deukje in m'n achterklep gekregen.
Dat in combinatie met een 'plotseling' deukje in een portier (fiets ertegen aangevallen??), maakte dat de 'glans' er een beetje af was.
Ook heb ik nog een akkefietje met een remschijf (is wat krom en dat merk je met remmen, maar daar hen ik nog wat tegoed van mijn garagehouder) en plotseling geeft 'ie bijgeluiden bij de sturen (uiterst links of rechts).
Kortom 10 jaar heeft z'n sporen nagelaten.
Overigens is het een hele fijne wagen om in te rijden hoor, Laatst naar Berlijn toch gemiddeld zonder enkel probleem 180 gereden. Fluitje van een cent en als een blok op de weg.
Maar toch....

De aanleiding om naar een andere auto te kijken was er niet meteen......
Eigenlijk kwam het doordat m'n vrouw er over begon, m.b.t. haar eigen autootje.
Ze heeft een Seat Marbella (model Panda) en ze denkt aan een ander wagentje als mijn dochters zelf hun rijbewijs hebben.
Dit 'leenbakkie' moet dan wat veiliger zijn dan de techniek uit de jaren '80, zo vind ze.
Wel eens zijnde met deze stelling ben ik eens gaan rondneuzen.
Met een budget van zo'n € 5000,- moet je toch aardig ver komen voor een nieuw boodschappenkarretje, toch?

Onwillekeurig zit je toch te kijken naar wat sportief 'klein spul'.
Ik had m'n oog al laten vallen op een VW Golf Cabrio.
Ook een Citroën Pluriel stond op m'n lijstje.
Toen ik dat idee lanceerde werd ik fijntjes weer terugverwezen naar de oorspronkelijke gedachten, iets in de trand van een Corsa of zoiets.
(Ach, je laat je wel eens meeslepen)

Ik had al eens zo links en rechts gekeken.
M'n speurtocht bracht me ook bij een autobedrijf waar ik al eerder twee occasions van vandaan had. In de omgeving van Den Haag zit een handelaar die zeer redelijke prijzen heeft. Eén nadeel, inruilprijzen zijn laag.
Ik naar de oude lokatie toe (zo bleek). De toko was verhuisd.
Kom ik bij de nieuwe lokatie en kijk meteen m'n ogen uit. Het bedrijf lijkt meteen 10 x groter en heeft een prachtige showroom.
Ik dacht meteen aan mijn vorige twee contributies.....

Loop ik dus een beetje rond tussen de Corsa's, Matiz, Fiësta's e.d. en ik dacht meteen om m'n vrouw er maar bij te halen, want het aanbod is prima.
Teruglopend naar de ingang kom ik voorbij een rij MPV's (ruimtewagens).
Tsja, dat is ook niet gek!
M'n Mondeo is nog goed genoeg dacht ik nog, maar zo'n wagen is toch ook niet slecht.
Toch even rondneuzen.
Al rondbanjerend viel mijn oog al op een paar mooie karretjes....

Nee, ik dacht nog, dat is niet de opdracht, dus maar weer snel doorlopen.
Terug naar huis rijdende bedacht ik me dat er vlak bij ook een paar handelaren zitten.
Dus ik daar ook maar eens langs.
Ook weer leuk spul. Ook weer een plek om m'n vrouw mee naar toe te nemen (maar wel íets duurder).
Zie ik weer een rijtje MPV's staan.
Er stond een hele mooie Renauld Scénic tussen. Tsja.....
Ik sta er een beetje omheen te dralen, komt een driedelig pak naar me toe. Praatje....En voor ik het wist was hij m'n Mondeo aan het taxeren en een proefritje aan het maken.
Daar kwam ik natuurlijk niet voor.....Toch?
Eén voordeel, ik wist nu precis wat m'n wagen waard was. (keurig met lijsten, telefoontje naar tussenhandel (alles wat wordt ingeruid gaat toch naar Polen) en vergelijking met Internet).
Het viel me niet tegen (in de staat zoals hij nu is).

Ik naar huis.
Vertel uiteraard mijn belevenissen.
Goh, zei m'n vrouw. Als je een andere auto wilt, dan doe je dat toch!
Ik vind de instap van de Mondeo wel erg laag, dus wat mij betreft ga je kijken voor een MPV.....Of zow....Een wat hogere auto lijkt me wel wat.
Mijn autotje komt toch pas volgend jaar aande beurt. Wie weet hoelang het nog duurt voorad die meiden hun rijbewijs hebben.....
Ik ben nog hartstikke tevreden met mijn Tuutje, dus.

Nou, dat kwam dus mooi uit.
Ik vertelde dus van die Renauld Scénic. Komt overeen met de Citroën Picasso en zo'n wagen heeft een zwager. Ze had meteen een Idee. Ja, dat leek haar wel wat.
Wij de volgende dag naar dat bedrijf vlak bij.
Zij er in zitten. Er stond dus ook een Citroën Picasso naast. Ook nog even bekeken. Smoes verzonnen om weg te komen.... (als je eenmaal in een showroom sta, neem dan maar wat extra voedingsrepen en liters water mee of zo. Zo'n verkoper blijft kletsen...).

Weer naar huis en op het Internet de aanbiedingen in 'de omgeving van Den Haag' opgezocht. Toch beduidend goedkoper.
Dus wij daar naar toe. Dochter wilde ook mee. Ja zei ze, je moet nu wél een auto kopen met genoeg beenruimte achterin hoor!!! (die eisen van die kinderen ook....)

Eerst toch maar even langs de 'boodschappenwagentjes'.
Ja, daar zat wel wat tussen.....
Maar daar kwamen we niet voor.
We liepen naar de rij MPV's. M'n vrouw had al in zulke auto's gezeten (het ontloopt elkaar allemaal niet zo) dus zij keek meer naar de kleur en afwerking van interieur.

Zelf had ik eigenlijk al m'n oog laten vallen op de voorste auto in de rij.
Ik had 'm de vorige keer natuurlijk ook zien staan en had er al in gezeten, bekeken, geaaid, geinspecteerd,.....

Een maal hierbij stilstaande was er al zeer snel een goedkeurende blik van de dames.
Een metalic antraciet/zwarte wagen met mooie chroom accenten.
Er in zittende was ook daar meteen de goedkeuring. Mooi interieur, strak, luxe uitvoerening, een zee van (been)ruimte, hoge instap, gescheiden airco, enz, enz...
Alles wat op het (dames)verlanglijstje stond.

Dan maar een proefrit maken in die Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression.
Wat een brute kracht! Een kanon en haalt dik 200. Toch zuinig in gebruik (6 versnellingen). Alles zit er op en eraan. Het enige is het gemis van een trekhaak (ik gebruik m'n Mondeo nog wel eens als traktor), maar verder zit er echt alles op en aan (full-options).
Heeft nog geen ton gelopen en is nu net 5 jaar oud.

De prijs lag tussen de overige MPV's, dus daar zat geen nadeel in. De ruimte is zelfs iets meer (brede wagen), maar doordat 'ie iets lager is (zo'n 5 cm maar) oogt hij minder 'verhuiswagen-achtig'.
Het heeft de looks van een personenauto, maar alle gemakken en ruimte van een MPV (5e deur b.v.).

De inruilwaarde was (zoals verwacht) stukken minder dan die vorige dealer. Ik denk dat al die handelaars een zware cursus 'moeilijk kijken' achter de rug hebben.
Ik heb natuurlijk ook een cursus 'vermoordde onschuld' gedaan, dus je begrijpt dat nu weer de voedingsrepen en flessen water te pas komen.
Daar waren we dus niet zomaar even uit.
Er kwam een ommezwaai toen ik nog opmerkte dat het dus de derde auto bij dit bedrijf zou kunnen worden.
Toen moest de man toch even overleggen. Weer werd er om m'n auto gelopen (nu met de grote baas erbij). Op afstand kon ik duidelijk zien dat mijn verkoper wat overredingskracht nodig had.
Hij kwam terug met een 'final'-bod. Nu lag de inruilwaarde precies daar waar ik op gehoopt had. Nog even volhouden dacht ik. Ik weer om de Renault lopen. Gewezen op twee minpuntjes (asbakje gaat niet open en een krasje op een achterlicht). Hij beloofde me toen nog (naast de grote beurt die erbij hoort, de nieuwe APK en nog wat standaard opleveriingspunten) ook nog een nieuwe mattenset en een volle tank (zit er normaal niet bij. Dat wist ik nog van de vorige keren).

De deal was gesloten.

Op maandag 17 september mag ik m'n nieuwe autootje halen.......

Naschrift:
Inmiddels heb ik de Vel Satis en de eerste lege tank zit er al weer op.
Wat een genot om er mee te rijden, zeg!
Ik ben dus uiterst tevreden!!!!!
Laatst gewijzigd door Gompie op 19 sep 2007, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 03 sep 2007, 20:15

Mooie introductie! :wink:

Van een Pluriel naar een Vel Satis. Voor een gehaktbal naar de supermarkt en terugkomen met een kilo ossehaas. Maar je hebt gelijk. De VS biedt de voordelen van verschillende werelden maar het Franse genot voert wel de boventoon.

Ik ben benieuwd hoe die je gaat bevallen. In ieder geval proficiat met je aanschaf!

Gompie

Bericht door Gompie » 17 sep 2007, 20:40

De twee weken zijn inmiddels voorbij en.........
IK HEB 'M

Wat een kick om er in te mogen rijden.
Die ruimte, het comfort......
C'est magnifique!

albeba

Aanschaf Velsatis

Bericht door albeba » 16 okt 2007, 19:11

Haha, Ik moest erg lachen om het verhaal van de aanschaf van je Velsatis.
Ik denk dat ook ik op een grappige manier aan mijn VS ben gekomen.

Eerst een klein stukje voorgeschiedenis;

In 2001 ben ik teruggekeerd naar Nederland vanuit Zwitserland waar ik 7 jaar heb gewoond. Toen was ik nog vrijgezel en ik reed een supersportieve Coupé Fiat 2.0 16v Turbo Plus.
Dit karretje was echt een genot om te sturen.
Nadat ik deze auto nog 1 jaar heb gereden ( ivm. naheffing belasting want ik had de auto ingevoerd als boedel ) besloot ik om een andere auto te gaan kopen. Dit mede door het feit dat ik een goede baan gevonden had in Amsterdam en de Fiat nu niet echt de meest geschikte auto was om dagelijks de A2 af te rijden ( ik woonde toen 20 KM onder Eindhoven )
Mijnkeuze viel op een Renault Safrane 2.0 RXE op LPG ( G3 )
Voorzien van alle ( echt alle ) extra's die er op besteld konden worden.
2,5 jaar lang ( bijna ) iedere dag met plezier in de file gestaan en 5x in de week van huis naar amsterdam en vice versa in totaal 1430 km woon werk verkeer per week. Verder reed ik nog honderden kimometers per week voor de zaak en ook voor het ( inmidedels ) thuisfront de nodige kilometers. In totaal dus zo'n 170000km in 2,5 jaar gereden met deze auto zonder noemenswaardige problemen. ( Koppeling --> A2 / file )
Tot ik echt elektronische problemen kreeg heb ik hem ingeruild op een Toyota. Het laatste wat ik van de Safrane heb gehoord is dat hij waarschijnlijk als taxi funktioneert in Kiev.
Met deze Toyota heb ik tot Maart van dit jaar gereden zonder ook maar 1x in de garage te zijn geweest er ineens de brui aangaf ( KM stand 320000 )
Ik werkte inmiddels in Antwerpen en een collega wist iemand die Toyota's exporteerde etc. etc. Ik kreeg een verbazend goed bedrag terug voor dit oude brik en heb meteen bij dezelfde vent een Ford Ka gekocht. Ik wist dat ik deze auto max. 1 jaar zou rijden, maar ik had vervoer nodig en ik was bezig met een eigen zaak.
Na een half jaar waren mijn vrouw en ik deze auto helemaal beu.
Veel te klein. ( probeer maar eens met een Ford Ka een lang weekend naar Luxemburg te gaan met 1 kind in een kinderzitje achterin, + alle spullen incl. beddegoed en wandelwagen! )
Kortom ik had eigenlijk carte blanche om een andere auto te kopen. Mijn vrouw en dochterhadden eigenlijk maar 2! eisen 1- Groter en 2- een airco

Ik had al een tijdje de gedachte om weer een grote Renault te gaan rijden en ik was aan het denken aan een Espace phase 3 of een grand Scenic.
Tot op het moment dat mijn vrouw en ik 2 afspraken hadden in het ziekenhuis in Leuven. Tussen deze 2 afspraken in zijn we auto's gaan kijken. hier stuitte we op een Renault Vel Satis 2.2 dCi Expression.
Mijn vrouw zij is dit niets: ( ik had hem in 1e instantie niet zien staan )
Mijn antwoord was, ja dat is zeker iets!
Zit er een airco in? ( de 1e vraag was al beantwoord ) Zeker weten was mijn antwoord.
Ondertussen kwam er een spraakwaterval ( verkoper ) aangelopen en die vertelde mijn vrouw wat er allemaal op en aan zat.
Na de 2e ziekenhuis afspraak hebben we een proefrit gemaakt en het koopcontract ondertekend!
Sinds 12/09/2007 zijn we de trotse bezitters van ( alweer ) een grote en luxe Renault .
Mijn vrouw zij laatst, De lederenbekleding in de Safrane was wel mooier als dit stof in de Velsatis.
Dit beloofd vast weer een 'makkie' bij de volgende aanschaf.

Gompie

Bericht door Gompie » 16 okt 2007, 22:38

Van een Ka naar een Vel Satis!
Hoe extreem kan je het maken :lol:
Maarruh, luxe went snel hè.....
(en ik heb zelf liever stoffen bekleding dan leer :wink: )

Huijbers

Bericht door Huijbers » 17 jan 2008, 20:07

Gompie, wat doe jou VS qua gebruik.... die van mij doe maximaal 1:11
Scenic 1.5 dCi Conquest

EX
Vel Satis 3.0 dCi
41-SX-PD
Vel Satis 3.0 V6d
04-LH-DT
Vel Satis 2.0 T
07-JK-TH

Gompie

Bericht door Gompie » 18 jan 2008, 07:31

1:11 hè..... :!:

Dat haalt 'ie nèt niet.
Ik zit gemiddeld op 1:10,6.
Maar ik moet erbij zeggen dat mijn rijstijl 'stevig' genoemd mag worden.... :wink:

Gompie

Bericht door Gompie » 20 jun 2015, 18:23

In september 2007 ben ik hier op het forum begonnen met m'n eerste post.

Nu, 8 jaar later ga ik afscheid nemen van m'n trouwe makker! De Vel Satis heeft me ruim 155000 km verder gebracht en heeft me nimmer (echt) in de steek gelaten. Maar ja, je wil ook wel eens wat anders. Toch?
De 'Vellie' wordt er ook niet jonger op en nu kon ik een zeer goede inruilprijs krijgen (voordat 'ie helemaal niets meer waard is).
Kortom, ik zal zeker hier nog blijven rondneuzen, maar dat blijft puur uit interesse!!!

Gompie

Bericht door Gompie » 22 jun 2015, 15:52

Niet dat de liefde voor de VS over is hoor! Het is en blijft een aparte zeer aansprekende 'Grande Dame'. Ik zal toch met gemengde gevoelens de Vel-Satissen op de weg blijven bespieden.

Na jaren hier op het forum is het ook wel weer eens leuk je te verdiepen in het volgende vervoermiddel. In mijn gevan dus de Suzuki Vitara.
Ik heb zo links en rechts wat gegevens en plaatjes opgezocht en er een Facebook-pagina van gemaakt.
Leuk om doorheen te scrollen:

https://www.facebook.com/pages/Suzuki-V ... 9731646664

Facebook zoek op SUZUKI VITARA 2015

Gompie

Bericht door Gompie » 01 mei 2018, 15:43

Het is deze maand 3 jaar geleden dat ik m'n Vel Satis inruilde voor de Vitara. Het blijkt dat de Vel Satis NOG STEEDS bij de Vakgarage staat. Niet te verkopen kennelijk. Pffff........

Gompie

Bericht door Gompie » 07 jun 2018, 14:51

Eindelijk is hij (of zij) verkocht.....Pff na dik 3 jaar....

Heino

Bericht door Heino » 07 jun 2018, 16:31

Dan kunnen we alleen maar concluderen dat jij 3 jaar geleden goede zaken hebt gedaan ... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gompie

Bericht door Gompie » 08 jun 2018, 11:40

Dat idee had ik meteen al. Maar idd de 'bevestiging' is prettig... :wink:

Overigens ik rij nog steeds m'n Suzuki Vitara en dat was ook al zo'n goede deal.

Plaats reactie