Uiteindelijk dan toch gedaan...

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 03 dec 2014, 21:51

De mijne rijdt 1:120 op benzine. Ik heb meerdere Safrane's gehad op LPG en het verschil was daar ook fors. De meest gunstige deed 1:360, de ander 1:150. Is waarschijnlijk inderdaad het meest afhankelijk van je installatie.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 04 dec 2016, 13:17

Zo, tijd voor de laatste update in dit topic.
De Vel Satis heeft gisteren het veld geruimd voor een andere auto. Dit jaar wat acties ondernomen om het olieverbruik tegen te gaan. Een blok van iemand overgenomen met automaat en die laten plaatsen. Helaas bleek zowel het blok als de bak in erbarmelijke staat te verkeren en na een hoop getob uiteindelijk het oude blok met bak terug laten plaatsen maar wel met gereviseerde cilinderkoppen. Helaas hebben de gereviseerde koppen geen positief effect gehad op het olieverbruik. Een hoop euro's armer en niets gewonnen. Soms gok je gewoon mis, dikke pech.

Een heel mooi hoofdstuk uit m'n autohistorie sluit ik nu dus af. De Vel Satis is veruit de fijnste wagen die ik ooit heb gereden. Ontzettend jammer dat Renault hier nooit meer een vervolg aan heeft gegeven.

De vervanger is iets heel anders. Een Volvo S60 D3 Summum.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 04 dec 2016, 15:04

Ach Günther... Wat een ellende. Zonde van het werk, de inspanning en de tijd, ergernis en centen. Maar begrijpelijk. Ik ben nu ook met mijn Velletje aan het experimenteren betreffende het olieverbruik. Ik denkt dat ik een oplossing gevonden heb. Maar ik ben nog niet zover dat ik definitief uitsluitsel kan geven. Het heeft in ieder geval te maken met de carterventilatie. Ik ben nu aan het kijken hoe het met kouder weer gaat. Wellicht komt er wat gunstigs uitrollen, wie weet zwaai je dan weer om. Ik hoop verder dat je onze site blijft modereren.
Vergeleken met buitenlandse VS sites is "onze" site toch wel heel erg super. Waarvoor dank aan iedereen maar jou in het bijzonder.
Ik denkt dat ik nog een maandje nodig heb alvorens ik mij weer meld. Nogmaals bedankt man!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 05 dec 2016, 21:52

Dank je. :)
Ik blijf de site gewoon bijhouden hoor, tot de laatste Vel Satis 't begeven heeft. ;-)
Het Safrane forum doe ik ook nog steeds en als m'n vrouw komend jaar haar Safrane eruit doet, blijft ik dat forum ook gewoon bijhouden.

Verstopte carterventilatie is inderdaad een bekende boosdoener. Dat is prima te verhelpen. Succes met de jouwe in ieder geval!
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 06 dec 2016, 09:03

Wat zonde zeg! Van de auto, de investeringen... Maar je kan in ieder geval zeggen dat je er alles aan hebt proberen te doen. Een Volvo is weer even andere koek, en een S60 een stukje kleiner dan een VS. Uit welk jaar komt de Volvo? En ben je er tevreden mee?

Overigens, wat verbruiken jullie aan olie? Ik zit met mijn motor nu op 1 liter per +/- 10.000km. Ik giet dus tussen beurten doorgaans een litertje bij. Blijkbaar bij jullie een stuk meer?
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 06 dec 2016, 22:11

het is zeker kleiner dan de Vel Satis maar alles behalve vervelend hoor. Hij is uit 2011. en een summum uitvoering, dus nog redelijk luxe. en voor het eerst van m'n leven een diesel. dat is ook wel even wennen.

Bij mijn Vel Satis kon er elke 800 km een liter bij...
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 09 dec 2016, 09:19

Mooi dat de Volvo bevalt! En 2011 is nog best een recente auto. Heb laatst in een V40 uit 2013 mee mogen rijden, dat viel me echt niet tegen. Ik kan me goed voorstellen dat je er toch blij mee bent.

Jeutje, elke 800 kilometer is wel heel veel inderdaad... Enig idee hoe zo'n verbruik ontstaat? Of is dat een kwestie van pech hebben?
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 09 dec 2016, 23:41

bij de eerste beurt die ik de wagen liet geven 3 jaar geleden bleek het luchtfilter scheef te zitten. ik vermoed dat daar het probleem is ontstaan. vuil in een cilinder gekomen en de cilinderwand beschadigd. En daarna wordt het van kwaad tot erger. Geen standaard 3.5 probleem dus. Gewoon pech.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Plaats reactie