Nieuw hier en... gevonden!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Vellie
Berichten: 134
Lid geworden op: 25 mar 2008, 21:17

Bericht door Vellie » 27 mar 2014, 22:20

Beetje roest op de kogel haal je er makkelijk af, bv met een pannensponsje, een staalborstel of fijn schuurpapiertje.
De Vels is een goede trekker omdat de achteras relatief ver naar achteren staat en dus niet veel overhang heeft en het eigen gewicht. In Engeland is hij (met diesel) trekker van het jaar geweest.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 26 apr 2014, 16:30

Zo, we zijn de afgelopen weken weer lekker bezig geweest met de auto.
De garage heeft de startproblemen opgelost. Als ik op de startknop drukte ging de motor aan, maar viel meteen weer dood. Oorzaak: de gasklep zat vol troep. En passant nog het lekkende koelvloeistoftankje vervangen.
Nadat ik de auto terug kreeg kraakte de voortrein enorm. Vet smeren gaf geen resultaat, dus zijn de rubbers van de stabilistorstang vervangen. Resultaat: gekraak is weg en de auto stuurt en veert ook nog eens een stuk strakker.

Vandaag bij m'n schoonpa geweest en samen de spiegel aan de bestuurderskant schoongemaakt. Ze wilden elke start naar de linkerbovenhoek. Dankzij de handleiding van Stripedkrijn, hier op het forum, hebben we de boel goed kunnen herstellen. Wel nog even een probleem gehad met de beweging links-rechts, maar dat kwam omdat we de handleiding niet goed gevolgd hadden...

In de toekomst gaan we de passagiersspiegel nog schoonmaken, de knakkende deur fixen en de deuren dempen t.b.v. beter klinkende audio. Voor de audio heb ik nog meer plannen, maar ik moet nog even budget losweken bij moeders de vrouw :-p
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 26 mei 2014, 10:42

Dit weekend weer lekker met de auto bezig geweest. Leuk hoe, met een beetje geduld en een goede voorbereiding, veel dingen goed zelf te doen zijn. Dit scheelt toch altijd weer in garagekosten én het geeft een enorm bevredigend gevoel als je merkt dat het onderhoud of de aanpassing het gewenste effect heeft gehad.

De afgelopen weken was ik druk met nadenken over hoe ik de audio wilde aanpassen. Het gebrek aan een goed fundament in het laag stoorde mij. Ik wil geen boomcar, maar wel een geluidsinstallatie die gewoon goed klinkt. En dat ontbrak er bij de Cabasse installatie dus een beetje aan. Omdat de deuren voorzien zijn van een akoestisch dempende mat die de klankkast voor de speaker heel klein maakt, is het wijzigen van de speakers alleen zinvol als ook de demping in de deur wordt aangepakt. Kort gezegd: de akoestische mat dient dan ingesneden of verwijderd te worden, evt aangevuld met nieuwe demping op binnenkant van de deur. Dit is een flinke aanpassing die ik eigenlijk wil vermijden. Tweede optie: een subwoofer in de kofferbak. Ik ken de problemen die een subwoofer in de auto (en thuis) met zich meebrengen. Je zit met afstelling van je geluidsniveau (level), de frequentie waarop de sub erin komt (via lowpass filter) en het afstellen van de timing (phase). Ondanks die problemen was dit toch mijn eerste keuze. Op MP van het merk Hertz een redelijke sub gekocht en ook meteen een degelijke versterker. Helaas vergat ik te controleren op een phase knop…
Om het geheel makkelijk in de auto te integreren heb ik bij Ricardo uit Barcelona een speciale subkabel besteld (samen met de bekende AUX kabel). Na een klein installatieprobleem (opgelost dankzij een tip van RichTrip) draaide het geheel en kon het ingesteld worden. Het volume is nu goed, je hoort de sub niet tenzij je em uitzet en merkt dat je wat mist. Ik moet nog verder met het overpakpunt en iets vinden om de timing ondanks het gebrek van een fase knop toch goed te krijgen.

Qua onderhoud heb ik dit weekend de linker buitenspiegel opengemaakt en de koolstofbaantjes t.b.v. de memoryfunctie schoongemaakt. De spiegel gaf nog geen problemen, maar aan de slijpselspoortjes te zien zou dat niet lang gaan duren. Daarnaast heb ik het aircopaneeltje losgehaald en de printplaat voorzien van een extra druppel tin om zo de verbinding sterker te maken. De oude soldeer leek al wat te corroderen. Jammer dat Renault dit niet af-fabriek gewoon goed heeft gedaan.
De AUX kabel hebben we met een trekveer vanuit de middenconsole onder het tapijt door naar de versterker onder de achterbank gebracht. Dit was toch lastiger dan we dachten. Uiteindelijk hebben we de plastic strip onder de bank (rondom de twee laatjes) verwijderd. Zo konden we makkelijk het tapijt opwippen en de trekveer pakken en verder geleiden.
Tijdens de werkzaamheden hebben we ook de aansluiting van de telefoon onder de asbak en bij de automaatpook verwijderd. Deze ga ik niet gebruiken, dus heeft het weinig zin om ze te laten zitten. Lekker even de stofzuiger door deze ruimte gehaald. Wel zijn we een borgpin/ring van de asbak verloren ergens, waardoor deze met de veer alleen open wilde blijven staan. Gezien ik de asbak nooit gebruik en we het systeem toch al niet lekker vonden werken hebben we het maar zo gelaten (zonder veer en borgpin), zodat we handmatig het klepje nog kunnen bedienen.

Al met al een flinke klus, maar het voelt goed om er zo mee bezig te zijn. Wat staat er nog op de to-do lijst: knakkende voordeur repareren, blower achter binnenspiegel schoonmaken i.v.m. zoemgeluid, beter afstellen en daarmee integreren subwoofer en heen smartphonehouder integreren in de middenarmsteun, op basis van het klapsysteem wat er al in zit.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 26 mei 2014, 15:47

Goed bezig!
Naar hoe je het huis om de binnenspiegel open krijgt om dat blowertje schoon te maken ben ik benieuwd, op de tekening staat hoe je moet knijpen, maar mij lukt het tot nu toe niet.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 26 mei 2014, 17:25

het is niet eenvoudig de kap voor de binnenspiegel te verwijderen, maar mij is het gelukt met twee smalle plamuurmessen. Gebruik geen kleine schroevendraaiertjes of zo want dan loop je de kans dat er kleine stukjes van het kunststof afbreken. Ik heb die plamuurmessen ook gebruikt bij het openen -scheiden van de twee helften- van de buitenspiegels.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 26 mei 2014, 17:29

Waar zet je die plamuurmessen dan precies ertussen? inde verticale spleet tussen de twee helften en dan openwrikken?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 26 mei 2014, 18:31

in de verticale spleten en dan richting achteruitkijkspiegel. Met een beetje wrikken en knijpen kwam is los. Overigens was bij mij het ventilatortje brandschoon.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 27 mei 2014, 06:32

Is het een ventilator die je ook in de pc aantreft? Misschien is de ventilator dan te vervangen voor een beter gelagerde, stillere fan die niet zoemt.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 27 mei 2014, 08:00

Het zal wel hetzelfde principe zijn maar dan veel kleiner. Ik heb (had) helemaal geen last van een zoemend geluid maar de boel eens nagekeken omdat ik veel berichten las over vuil en stof in de ventilator. Die van mij was helemaal schoon.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 24 sep 2014, 21:46

Zo, we zijn net terug van een lange vakantie met de VS. Lekker naar Oost Duitsland gereden, regio Passau. Dat is dus 850 kilometer enkele rit. En ik moet zeggen, de VS gaf geen krimp. Een heerlijke, onbezorgde vakantie met een reisauto waar je u tegen zegt. De stoelen en het stille interieur bewijzen dan écht hoe goed deze auto eigenlijk is. Binnenkort eens bellen met de garage voor haar 20.000km verwenarrangement (lees: beurt).

In Duitsland kwamen we op een binnenweg welgeteld 1 andere VS tegen. De vriendelijke Duitser flitste nog even met z'n grootlicht. Geeft toch een leuk gevoel.

Voor mij geen andere auto als de VS zolang ze blijft rijden en zolang ik haar kan betalen. Heerlijk!
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 17 jan 2015, 15:00

Inmiddels (ruim) 30.000 kilometer gereden met de VS. Eigenlijk meer dan ik van tevoren had verwacht. En nog ruim 1 maand te gaan totdat ze 1 jaar bij ons is. Voorlopig blijf ik voor m'n werk nog wel veel kilometers rijden, mijn contract loopt nog tot eind september. Daarna zien we weer verder, maar de verwachting is dat ik wederom met een jaar verlengd wordt. Even aankijken nog hoe mijn taken zich ontwikkelen of ik ook verlengd wil worden. Daarnaast krijg ik langzaam steeds meer opdrachten voor m'n bruidsfotografie, dus daar gaan ook steeds meer kilometers inzitten.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de auto. Ze loopt goed, rijdt goed en het benzineverbruik is naar verwachting. Ik heb al een hoop aandachtspuntjes behandeld, te weten:
Aircoverlichting
Automaat (nieuwe selenoids)
Buitenspiegels (automatische instelling)

Nu staan er nog wat wensen open:
Automaatolie verder verversen (was erg vuil) c.q. spoelen
Deurvangerrolletje vervangen (om de knak te verwijderen)
Rubbers ophanging en dempers rondom nakijken c.q. vervangen
Mooie wintervelgen kopen

Ik weet niet of ik alles oppak in 2015, zeker de dempers/rubbers zal prijzig zijn. In april is de apk aan de beurt, dus op dat moment kijken we gewoon even hoe we ervoor staan en wat ik wil. In ieder geval op naar de volgende 30.000km! Dan staat er bijna 200.000 op de klok, een mijlpaal :)
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 17 jan 2015, 17:58

Helemaal nieuw krijg je 'm nooi meer, maar je bent wel op de goede weg....!

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 17 jan 2015, 20:58

De dempers achter krijg je voor een habbekrats bij mister auto en vervangen duurt 10 minuten per demper (opkrikken, velg eraf halen, twee bouten los, demper verwisselen, en alles weer vastmaken).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 28 jan 2015, 13:07

Hi Skyfox! betreft auomaat spoelen. Ik zou dat niet doen. Heb er al eens eerder over geschreven. Ik zou de olie gewoon twee of dire keer vervangen met tussenposes van zo rond de 1500 km.
Uiteindelijk heb je dan praktisch alles ververst en heb je geen oplosmiddel van het spoelen in je bak zitten.
Wel uitkijken dat je de goeie olie krijgt.... De originele olie van Renault is wat dikker dan gewone ATF.
Ik zit net te kijken.... https://www.onderdelendirect.nl/renault ... --cxoatfl1
Misschien een ideetje om wat litertjes in te slaan. Is daar niet duur.

Verder nog even een tip van Renaultforum over verversen van een automaat VS:
Re: Automaat olie vervangen
Berichtdoor WillemS » 18 Mei 2012 18:29

Het filter zit in de bak en krijgt z'n olie als er voldoende druk is. De olie loopt dan over de tandwielen en slingert in het filter, daar bezinkt het vuil en de overtollige olie loopt er weer uit in de bak.
Je kunt volstaan met het verversen met de voorgeschreven olie, het is maar een klein gedeelte van alle olie in de bak.
Ik doe het altijd als volgt: laat de olie aflopen, meet de hoeveelheid. Sluit de bak en vul eerst met 125ml. Forte Automatic Transmission Treatment in de bak, vervolgens voeg ik de nieuwe olie toe tot de hoeveelhijd die er uit gekomen is. Dan ongeveer 1000 km. rijden. vervolgens ververs ik de olie op dezelfde wijze nog een keer.
Bevalt uitstekend, iedere 60.000 km. Is veel goedkoper dan een revisie :wink:
mvg
WillemS
Gebruikers-avatar
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Berichten: 5099
Geregistreerd: 04 Okt 2009 10:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier


Enne... Suc6!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 08 mar 2015, 10:52

Vandaag is de VS precies 1 jaar bij ons! En dat vieren we natuurlijk met een fijne rit en een wasbeurt. Komende vrijdag mag ze voor een kuurtje bij de specialist: de APK. Er wordt meteen olie van de automaat ververst zoals striped het voorstelt en er wordt gekeken naar de dempers/toplagers ivm onstabiel rijgedrag over korte richeltjes en putten.

Dit jaar heeft ze ons 35.000km vervoerd. Voor het nieuwe jaar verwacht ik op ongeveer 20.000km te rijden met de auto. Ben benieuwd!
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Plaats reactie