Vel satis gekocht

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Ashvan

Bericht door Ashvan » 12 mar 2014, 23:23

Ik had de VS weg gebracht om lpg in te laten bouwen.
Vandaag ben ik hem gaan ophalen.
Ben weer helemaal blij :D
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 13 mar 2014, 12:30

Ik ben benieuwd naar hoe de inbouw bevalt en waar je verbruik op uit gaat komen. Moet je veel inleveren aan ruimte in de kofferbak? En hoeveel liter kan je max tanken?

Ashvan

Bericht door Ashvan » 13 mar 2014, 13:02

Inbouw bevalt me op zich wel goed.
Ik heb even een rit van 150 km gemaakt en mijn verbruik was 1 op 8.
Ik heb een ringtank en max gaat er ongeveer 52 liter in.
De tank ligt op de plaats van het reservewiel waardoor de bodem wel een stukje omhoog komt maar daar geef ik niet zoveel om omdat ik in de kofferbak toch niet zoveel ruimte nodig heb. Maar uiteindelijk bevalt het mij allemaal heel goed.

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 13 mar 2014, 20:33

Hmmm. Bij mij hebben ze er een ringtank van 85 liter in weten te krijgen. Effectief 67 liter LPG. Nadeel is dat de mijne net 5 kg over gewichtsklasse voor de belasting heen is.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Ashvan

Bericht door Ashvan » 13 mar 2014, 20:41

gunther schreef:Hmmm. Bij mij hebben ze er een ringtank van 85 liter in weten te krijgen. Effectief 67 liter LPG. Nadeel is dat de mijne net 5 kg over gewichtsklasse voor de belasting heen is.
Mijne als het goed is net niet.
Ik tank liever een keertje meer dan dat ik meer belasting moet betalen haha.
Laatst gewijzigd door Ashvan op 14 mar 2014, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 13 mar 2014, 23:25

@ Ashvan:

Hallo Ashvan, ik heb waarschijnlijk een heel domme vraag betreffende de neerklapbare achteruitkijkspiegel rechts, waar je eerder een vraag over gesteld hebt in het forum... Safrane wel en VS niet.

Wat is het het nut van een automatisch neerklapbare achteruitrijspiegel bij inschakelen van de "achteruit"?? Ik denk echt dat ik iets mis... :shock:
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Ashvan

Bericht door Ashvan » 13 mar 2014, 23:32

Haha ja ik moet altijd langs de stoeprand parkeren en als je hem in de achteruit zet en de spiegel klapt naar beneden kan je de stoeprand zien. Zo kan ik precies sturen zonder dat ik langs de stoeprand schaaf met de velg. Want het is gwn zonde om zo je velg te beschadigen. Vandaar dat ik daar veel waarde aan hecht. En waarschijnlijk was dat een kleine moeite geweest om het zo te programmeren voor renault. Maar ja als het er niet op zit moeten we er maar mee leren leven haha.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 14 mar 2014, 00:27

Haaa!!! Dat is een goeie. Nooit gehoord, nooit geweten! Lijkt mij inderdaad erg handig voor dat soort gevallen. Wat zijn die fransen toch vernuftelingen....... Hey, bedankt voor je antwoord!
Het klopt: nooit te oud om te leren. :lol:
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 14 mar 2014, 13:34

Hey Ashvan, wat je misschien wel krijgt, als dat naar beneden stellen steeds via de stelmotortjes van de spiegel loopt, dat die koolstofbaantjes van de lineaire potmetertjes in de spiegel gauw kunnen gaan slijten. Ik heb daar onder zwalkende spiegels getemd iets over geschreven. En dan heb je kans dat de zaak weer gaat haperen. Ik denk nl. niet, dat je eeuwig die baantjes kunt blijven oppoetsen... Misschien dat Renault dat systeem daarom eruit heeft gegooid? Tenzij het bij de VS Ph II weer wél standaard erop zit. Maar dan nog.

Betreft de olie in jouw automaat nog het volgende:
-----------------------------------
Having just changed the automatic gearbox oil on my Laguna II V6 today, i thought i would do a handy "How to".

Car: Laguna II, V6 24v auto.

The above car has a gearbox with the designation Su1-002. This is actually a Aisin Warner 55-50sn gearbox. The same gearbox as fitted to all automatic Volvo S60 models, and some Toyota models.
Renault specify the gearbox is sealed for life and does not need a oil change. Volvo also say the same. However, Aisin Warner specify a 50,000 mile oil change interval, using the correct "Toyota T-IV" specification oil.

My particular car, with 73,000 miles, was suffering from a "Shunt" when putting it into Drive. And also if accelerating hard when changing from 2nd to 3rd gear the Revs would "Flare up" for 2 seconds before dropping down. This is a classic sign the oil is well past its sell-by date.

The Toyota T-IV spec oil is very exspensive typically. However i found a company called North Sea Oils who make their own performance automatic gearbox oil which meets and exceeds the T-IV spec for Aisin Warner gearboxes.
http://www.northsealubricants.com/me...F_POWER_MV.pdf
I purchased 10L of this oil via their eBay shop for 55 UK Pounds. This should be enough for 3 Sump changes.
------------------------------------------
Let dus op Ashvan. Ik moest er zelf wat olie bijkieperen en had in overleg met de garage Shell gedaan. Maar ook weer T-IV olie. Die lijkt trouwens wat dikker dan het gewone rode ATF.

Ashvan

Bericht door Ashvan » 14 mar 2014, 15:58

stripedkrijn schreef:Hey Ashvan, wat je misschien wel krijgt, als dat naar beneden stellen steeds via de stelmotortjes van de spiegel loopt, dat die koolstofbaantjes van de lineaire potmetertjes in de spiegel gauw kunnen gaan slijten. Ik heb daar onder zwalkende spiegels getemd iets over geschreven. En dan heb je kans dat de zaak weer gaat haperen. Ik denk nl. niet, dat je eeuwig die baantjes kunt blijven oppoetsen... Misschien dat Renault dat systeem daarom eruit heeft gegooid? Tenzij het bij de VS Ph II weer wél standaard erop zit. Maar dan nog.

Betreft de olie in jouw automaat nog het volgende:
-----------------------------------
Having just changed the automatic gearbox oil on my Laguna II V6 today, i thought i would do a handy "How to".

Car: Laguna II, V6 24v auto.

The above car has a gearbox with the designation Su1-002. This is actually a Aisin Warner 55-50sn gearbox. The same gearbox as fitted to all automatic Volvo S60 models, and some Toyota models.
Renault specify the gearbox is sealed for life and does not need a oil change. Volvo also say the same. However, Aisin Warner specify a 50,000 mile oil change interval, using the correct "Toyota T-IV" specification oil.

My particular car, with 73,000 miles, was suffering from a "Shunt" when putting it into Drive. And also if accelerating hard when changing from 2nd to 3rd gear the Revs would "Flare up" for 2 seconds before dropping down. This is a classic sign the oil is well past its sell-by date.

The Toyota T-IV spec oil is very exspensive typically. However i found a company called North Sea Oils who make their own performance automatic gearbox oil which meets and exceeds the T-IV spec for Aisin Warner gearboxes.
http://www.northsealubricants.com/me...F_POWER_MV.pdf
I purchased 10L of this oil via their eBay shop for 55 UK Pounds. This should be enough for 3 Sump changes.
------------------------------------------
Let dus op Ashvan. Ik moest er zelf wat olie bijkieperen en had in overleg met de garage Shell gedaan. Maar ook weer T-IV olie. Die lijkt trouwens wat dikker dan het gewone rode ATF.
Van de spiegels zou best kunnen maar in de safrane word hij ook steeds gesteld en heb er nog nooit gedonder mee gehad. Dan hadden ze toch dezelfde systeem kunnen toepassen?

Voor de bak heb ik op een volvo forum heel veel gelezen.
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=2204&page=113
Zijn heel wat blz om te lezen maar ik heb de laatste 20 ofzo gelezen.

Hier hebben ze het idd ook over de toyota olie en over mobil atf 3309.
Het zou slecht zijn als je toch andere merken olie zou gebruiken.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 14 mar 2014, 20:59

Hi Ashvan, nog eens in Frankrijk gekeken en daar hebben ze het over eigen merk Renault olie voor de SU1 bak.

Die moet ook hier te krijgen zijn bij de dealer.
Zit in 2 liter blikken en heet in deftig frans: Huile de boîte automatique SU1

Kweetniet wat goedkoper is, Renault of Toyota T-4

Als ik dat allemaal zo lees over spoelen op diverse forums, dan weet ik nog niet of dat wel allemaal aan te bevelen is. Ik ben NU geneigd om te zeggen: Niet spoelen en gewoon opnieuw gebruiken en aanvullen met eigen Renault olie.
Waarom? Omdat ik wél heb laten spoelen en opnieuw vullen. En na zeg maar 5000 km was de olie weer net zo zwart als voorheen... Ondanks uitgebreid spoelen. :(

En inderdaad, die Mobil ATF 3309 dekt ook Toyota T-4 af.
Laatst gewijzigd door stripedkrijn op 14 mar 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ashvan

Bericht door Ashvan » 14 mar 2014, 21:01

stripedkrijn schreef:Hi Ashvan, nog eens in Frankrijk gekeken en daar hebben ze het over eigen merk Renault olie voor de SU1 bak.

Die moet ook hier te krijgen zijn bij de dealer.
Zit in 2 liter blikken en heet in deftig frans: Huile de boîte automatique SU1

Kweetniet wat goedkoper is, Renault of Toyota T-4

Als ik dat allemaal zo lees over spoelen op diverse forums, dan weet ik nog niet of dat wel allemaal aan te bevelen is. Ik ben NU geneigd om te zeggen: Niet spoelen en gewoon opnieuw gebruiken en aanvullen met eigen Renault olie.
Waarom? Omdat ik wél heb laten spoelen en opnieuw vullen. En na zeg maar 5000 km was de olie weer net zo zwart als voorheen... Ondanks uitgebreid spoelen. :(
Ja klopt wat ik gelezen heb is dat sommige bakken zo vervuilt zijn dat ze 2 keer gespoeld moeten worden. Dus waarschijnlijk was jou bak heel vuil van binnen.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 14 mar 2014, 21:12

Ja, en hangt er ook vanaf of het een lange afstands-auto is geweest of veel stadswerk... Veel stadswerk is veel schakelmomenten met alle invloeden op de rembanden.
Maar als ik er nu weer mee aan de gang zou gaan dan tapte ik gewoon af zonder te flushen en ik zou opmeten wat er uit is gekomen en dat vulde ik dan gewoon aan met nieuwe olie.
Als je dat dan in totaal twee keer zou doen bij warme olie, dan moet het toch heus wel voldoende zijn in vergelijking met oude olie. Ik denk dat er dan misschien 3 tot 4 liter per keer uit zou komen en de rest blijft dan in de koppelomvormer hangen en die verdunt dan weer met de nieuwe olie. Eindresultaat wisschien 3/4 nieuw en 1/4 oude olie. Ik denk dat het bakje dat heerlijk zou vinden.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 14 mar 2014, 21:14

Dit is ook wel leuk. Maar dan in 't frans bij een Avantime
http://forum.avantimepassion.fr/viewtopic.php?f=9&t=85

Gompie

Bericht door Gompie » 14 mar 2014, 21:31

M'n Frans is zóóó slecht ..... :oops:

Plaats reactie