Heb een Renault vel satis gezien... Jullie mening ?

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

jeffv2

Heb een Renault vel satis gezien... Jullie mening ?

Bericht door jeffv2 » 20 mar 2014, 23:45

Hallo allemaal,

Ik ben Jeffrey en rij nu 2 jaar een renault megane, en wil niks anders meer dan renault.
Maar wil een stapje meer, en vind de vel satis altijd al een mooie auto!!
Ik heb er nu 1 gezien, renault vel satis 2.0 16V uit 2002 met 105882 KM op de teller met NAP complete historie en de Distibutieriem is bij 102662 vervangen.

Nu rijd ik een renault megane II 1.4 16V uit 2003. Ik ben een rustige rijder.
Nu is mijn vraag waar moet ik op letten bij aanschaf ? En wat moet ik verwachten van benzine verbruik tov mij. Renault.
Ik rijd voorral op 80KM wegen.

Graag zie ik jullie antwoord tegemoet als kenners!

Gegroet jeffrey

Gompie

Bericht door Gompie » 21 mar 2014, 14:01

Het rijden in een Vel Satis is niet vergelijkbaar met een Megane. Je zit hoger en de ruimte om je heen in inmens. Ga vooral proefrijden en ervaar het zelf. Een 2002 VS met maar 105000 Km? Dat was dus een hele zuinige rijder. Het verbruik is ongeveer 1:11. En voor wat betreft de mogelijke tips, lees de diverse topics er op na en gebruik de 'zoekfunctie' met trefwoorden. Susses met de aanschaf!

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 21 mar 2014, 16:39

Ja ben daarom ook erg benieuwd! Ik ga morgen dus kijken bij de VS ben benieuwd al wat mail contact gehad met de dealer en deze gaf aan dat hij in showroom staat is en dat idd met 105K op de teller ideaal en met historie en NAP hij is gekeurd tot 02-06-2014 maar liever wil ik dat hij nu gelijk door de dealer gekeurd word.

Heino

Bericht door Heino » 21 mar 2014, 19:47

2.0 16V? Ken ik niet. Je bedoelt waarschijnlijk de Phase 1 2.0T met 165 PK en 260 Nm.
- Kijk onder de motorkap en zoek een blauwe sticker. Daarop moet de laatste softwareupdate staan aangekruist. (dit staat elders op dit forum beschreven).
- het stationair toerental moet zo vast als een huis staan
- controleer of de airco werkt
- controleer of de verstelbare spiegels goed werken (incl. evt. parkeerstand): komen ze exact in dezelfde positie terug?
- doe de kaart er in met de knop op de rechter stuurstengel ingedrukt (= zelfdiagnose instrumetnenpaneel): nu moeten alle metersuitslaan en alle lampjes aangaan/werken. Als alles okee is trek je de kaart er weer uit.
- kijk of de cruise control werkt en ingeschakeld blijft gedurende 10 km
- probeer alle functies uit en kijk of ze correct werken
- knakkende deurvangers?
- koplampen okee (geen "blinde glazen" = apk afkeur of defecte lampen)?
- werken de achteruitrijpiepers (een vooraan als die er op zitten)?
- werken de bandenspanningsensoren?
- werken alle ramen (en evt. het schuifdak) naar behoren?
- heb je een afneembare trekhaak? Zitten de afneembare trekhaak en de adapter van 7 naar 1 polig erbij?
- heb je het instructieboekje, het boekje van de Carminat en het onderhoudsboekje erbij?
- geen rare geluiden uit de versnellingsvak, aandrijfassen of wiellagers?
- zit er genoeg pit in?
- werkt het verstelbare stuur nog goed?

- je moet twee kaarten bijgeleverd krijgen die het allebei moeten doen (= per kaart én openen/sluiten auto én kunnen starten en wegrijden).
Drieknops kaart: sluit de auto automatisch als je met de kaart wegloopt en opent hij als je je hand achter de deurgreep steekt?
- werkt de memoryfunctie per kaart voor de stoelen en spiegels (bij volledig elektrisch verstelbare stoelen)? Bv. voor één kaart de stoel helemaal naar voren en voor de andere kaart helemaal naar achter instellen: alles moet terugkomen in die stand als je de betreffende kaart insteekt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 21 mar 2014, 20:46

Het is idd de 2.0T! Bedankt voor deze mooie lijst zal dit zeker checken, had ook wat punten gezien op de site van de ANWB.
Mijn vriendin is alleen bang dat hij veel geld gaat kosten.
En iemand vertelde mij dat niet elke garage een VS kan repareren.
Tot in hoever klopt dit ?
Zitten er zulke aparte onderdelen in ?
En elke auto kost geld.

ferreman

Bericht door ferreman » 21 mar 2014, 21:59

Hoi,

mijn ervaring (en dan heb ik het niet over alle rare dingen van de laatste paar weken) is dat de VelSatis een stuk duurder is dan onze Scenic 2007 en Megane 2005. Aan die auto's hadden we nooit wat.

De VelSatis was de eerste twee jaar probleemloos, maar daarna was er altijd wel iets kleins.

Moet je dus wel rekening mee houden.

'Koop nooit een VelSatis van je laatste geld'
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding

André Vos

Bericht door André Vos » 21 mar 2014, 22:06

de VS zal idd meer gaan kosten dan een megane (wegenbelasting verzekering benzine en aangezien de VS een stuk luxer is kan er ook meer stuk gaan. de banden bv zijn ook een stuk duurder (wil je een redelijk merk band dan ben je rond de 150-200 kwijt)
Als je dit forum eens rustig doorleest zal je zien dan niet iedere garage de VS kan reparen (voornamelijk renault dealers ) (=:
let ook op de verlichting van het airco paneel en kijk of de VS start met een snelle druk op de knop ipv de knop ingedrukt moeten houden
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 21 mar 2014, 23:07

Oké bedankt voor alle info!

Stel dat alles werkt alle info klopt en hij rijdt super!
Moet ik me dan nu al zorgen maken of kan ik er gewoon tegen aan voor komende tijd ? Ik weet dit kun je nooit zeggen. Maar dan kun je dus nooit wat kopen. Ben ervan op de hoogte dat hij idd in belasting en benzine wat duurder zal zijn. Maar ik rij +/- 5000 KM op jaar basis en de meeste mensen die problemen hebben rijden toch vrij veel maakt dat nog wat uit ?

Hesi

Bericht door Hesi » 22 mar 2014, 11:06

Wanneer je een relatie aan gaat met de vs, dan weet je dat het iets meer kost, maar je krijgt er ook een hoop meer voor terug. Als je je dat bewust bent en je hebt het er voor over, weet je ook dat het het waard is. Voor mij in ieder geval wel.
Eigenaar Vel Satis 2.0 turbo op lpg sinds 4 maart 2014 na 8 jaar Saab en 8 jaar Jeep Gr. Cherrokee

Hans61

Bericht door Hans61 » 22 mar 2014, 11:14

Ik kocht in november 2010 mijn 2.0T met handgeschakelde versnellingsbak met een km.stand van 115000. Kreeg de auto mee voor een proefrit (de verkoper zei: kijk maar wanneer u terugkomt) en heb zoveel mogelijk functies getest. Nu staat de teller op 158000 en het blijkt tot op de dag van vandaag een probleemloze auto te zijn. Doe zelf een deel van het reguliere onderhoud, niet zo zeer om kosten te besparen maar omdat ik het nog steeds leuk werk vind en dan zeker weet dat het goed gebeurt. Maar voor de hoofdcomponenten zoals motor, bak, koppeling, remmen, stuurinrichting, airco hoef je naar mijn mening niet te vrezen.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 22 mar 2014, 15:14

Ik ben zojuist terug van de VS ik ben nog compleet ondersteboven wat een auto!

Een goede testrit gemaakt en alles getest en nagekeken en alles werkte en de blauwe sticker van de update was ook aanwezig.

Stationair liep de auto prima en heel stabiel!

Ik krijg er een APK bij. Kortom ik ga maandag terug een de aankoop definitief maken. Dus een gelukkig lid erbij weer een VS terug op de weg

Hesi

Bericht door Hesi » 22 mar 2014, 15:20

Gefeliciteerd! Dat gaat heel veel rijplezier opleveren.
Eigenaar Vel Satis 2.0 turbo op lpg sinds 4 maart 2014 na 8 jaar Saab en 8 jaar Jeep Gr. Cherrokee

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 22 mar 2014, 17:44

Ja dankje! Zal een foto posten op het moment dat ik hem heb. Heerlijk z'n luxe wagen en wat een comfort. En voorral belangrijk complete historie en de riem + grote beurt heeft hij gekregen bij 102000KM ideaal.

Iemand nog tips / tricks waar ik maandag nog even op moet letten ?

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 22 mar 2014, 17:55

Je kan nog een ANWB keuring overwegen. Bij mij zijn er toen nog een aantal punten uitgekomen die voor aanschaf vervangen zijn. Beide stuurkogels vóór, een passagiersriem, de electronica was netjes uitgelezen, airco gecheckt. Valt bijna allemaal niet onder de APK. De kosten van de keuring hebben we gedeeld.

Er moeten trouwens twee blauwe stickers zijn en je moet, naar ik dacht, in totaal vijf kruisjes hebben. De ene zit onder de kap direct in het zicht, de ander zit bij mij onder het roostertje op de bestuurdersveerpoot.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

jeffv2

Bericht door jeffv2 » 22 mar 2014, 18:08

Oké, maar dat heb ik met mijn eigen auto ook nooit gedaan en het is wel 250 euro xtra. En wat zeggen die updates ? Kan ik dat ook gewoon bij een dealer laten doen en welke prijs moet ik dan denken ?

Plaats reactie