Voorstellen Rolandbreda

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Rolandbreda

Bericht door Rolandbreda » 30 dec 2014, 18:22

@stripedkrijn thankz voor de link naar de info, heb hem helemaal door gelezen maar het verstellen van zowel de linker als rechter spiegel werkt bij ons gewoon normaal zonder horten en stoten dus deze actie lijkt me bij ons nog niet noodzakelijk.

Het probleem wat ik heb is dat de linker en rechter spiegel niet inklappen als je de schakelaar naar beneden toe draait en de deuren op slot doet. En juist het inklappen wil ik graag weer werkend maken.

Zoals @hans61 al omschreef om de schakelaar eens open te werken tja dat heb ik ook al gedaan hierbij alle contacten en contactbaantjes schoon gemaakt. Alle buigbare contractjes beetje bijgebogen zodat ze zeker aan liggen op het printje maar hierbij helaas ook geen succes.

Dus zal er uiteindelijk een nieuwe schakelaar in moeten, maar eerst binnenkort nog even alle contacten op de schakelaar nameten of ze wel voorzien worden van de juiste spanningen of massa's.
Nu Saab 9-5 Aero estate 270PK 420Nm
Ex. Saab 9-3 2.2 TiD SE
Ex. 2.2 Dci Expression 77-PT-NZ angora beige

E.M.Provoost

Bericht door E.M.Provoost » 30 dec 2014, 18:42

Aloha,

de spiegels klappen alleen naar binnen als de kaart nog in het contact zit en dan ook maar voor bepaalde tijd totdat de uch de boel spanningsloos zet.
Probeer eens je spiegels te klappen als de motor nog draait.

Gr
Mike

Hans61

Bericht door Hans61 » 30 dec 2014, 20:19

bij mij kan je de spiegels laten inklappen en weer terug zonder kaart in de kaartlezer. Misschien verschilt dat per type/uitvoering.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 01 jan 2015, 17:56

Ik kan ook m'n spiegels inklappen zonder dat de kaart in het contact zit.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 02 jan 2015, 01:35

Beste wensen nog voor iedereen en een heel tof, gezond en pechvrij 2015 toegewenst met veel "Warme Dagen" á la Raymond van het Groenewoud!!

Betreft uiterlijk zit ik zelf nog steeds wat aan te hikken tegen die koplampen. De hele auto is tamelijk "rond". Ook de neus, die ik qua vorm goed geslaagd vind. Ik kan alleen maar niet wennen aan die "happen naar boven" van de koplampen.
Er loopt rondom de wagen een mooie doorlopende lijn die boven en onder scheidt. Als ze die lampen nou daaronder hadden gehouden en wat breder hadden gemaakt, zodat er één of twee streepjes minder grille was geweest en meer koplamp, ook in de motorkap, was het geheel een stuk evenwichtiger geweest... En ook hadden we niet steeds moeten worstelen met verkleurende koplampglazen.
Maar die vreemde rechte koplamp uitsnede zag je meer in die tijd. Opel Signum bijvoorbeeld, hoewel het daar betere proporties heeft.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

FastEddy

Bericht door FastEddy » 02 jan 2015, 10:47

Ook van mij de beste wensen voor alle forumbezoekers!
Tja wat de koplampen betreft en hun esthetiek. Smaken verschillen. Zo ben ik het niet eens met de bovenstaande argumentatie. De koplampen hebben een vorm meegekregen die prachtig past in het lijnenspel dat gevormd wordt vanaf de A-stijl, het spatscherm en de motorkap. Prachtig gelukt is de "boetseervorm"; als je vanaf de voorkant kijkt dan lijkt het of twee handen vanaf het dak en vanaf de zijkant de vorm naar voren hebben getrokken zodat het in een Renault-ruit ("la rombe") samenkomt. Ontwerpers hebben het gedurfd (en is het gelukt) om er een eigen Renault vorm van te maken.
Helaas past dit kennelijk niet in de algemene smaak van de gemiddelde automobilist en vinden velen van hen het geen geslaagde vorm. Dat is jammer maar zo gaat het nu eenmaal. Soms lukt het (kijk naar de Porsche 911 of de Peugeots van vroeger met hun schuin aflopende koplampen en niet te vergeten de grillevorm van de Aston Martin) om een merk een eigen vorm te geven, soms mislukt het. Jammer voor de puristen maar Renault heeft besloten (na de vorige Megane, de Avantime en VS) om de gemiddelde smaak op te zoeken. Wel zo veilig maar voor mij geen prikkel om weer een Renault aan te schaffen. Maar daar hoeft niemand wakker van te liggen....

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 02 jan 2015, 15:29

Hi Eddy, ik snap je helemaal en bij de concept car was dat inderdaad dan ook écht helemaal en 100% gelukt...
http://www.velsatis.by/forum/index.php?topic=505.15
https://www.youtube.com/watch?v=ZfQaPxa3kDE
Als je dat bekijkt, in 1998!, dan is het toch uiteindelijk een beetje hinken op een aantal gedachtes geworden, want de oorspronkelijke bedoeling met die neus is naar mijn mening helaas (!!) wel behoorlijk verdwenen.

Het geheel doet mij een beetje denken aan het uiteindelijk resultaat van tuinonderhoud door een goedwillende tuinvrouw die ik kende. Zij werkte wat in tuinen van verschillende mensen en deed zoals gezegd het onderhoud waarbij onderhoudsarm werken in combinatie met ecologisch denken haar leidraad was. Enthousiast en ernstig kijkend -ja dat kan- en uitgerust met een tuinbroek, bijpassende boerenzakdoekensjaal en met een modieus scnoeischaartje in de hand, liep zij dan een aantal uren alternatief rond te stappen waarbij ze na lang dubben , heel af en toe, en uiterst zorgvuldig, op haast chirurgische wijze een dun twijgje verwijderde. Het resultaat na een paar seizoenen "onderhoud" was steevast een grote ongeorganiseerde bende waarbij alles volkomen overwoekerd en onbegaanbaar was geworden. Toen ik daar eens een voorzichtige opmerking over maakte was zij hevig in haar wiek geschoten en zij zei het volgende. "Kom nou eens mee!", en mopperend voerde zij mij naar een afgelegen hoekje, ergens aan het eind van een niet zichtbaar paadje waarbij allerlei laaghangende takken, bramenstruiken en brandnetelbossages zorgvuldig moesten worden vermeden. Toen draaide zij zich om, kroop achter een ielig boompje, wenkte mij, en gezamenlijk moesten wij diep door de knieën om onder een laaghangende tak door te kunnen kijken. Daarna wees zij ergens naar een minuscuul plekje van het tuintje ( 5m diep en 12m breed) en zei toen op plechtige toon "Kijk nou toch eens, vindt je dát nou niet een PRACHTIG hoekje?"
Maar... Heerlijk dat er op dit forum zo over onze geliefde VelSatis geboomd kan worden!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

FastEddy

Bericht door FastEddy » 02 jan 2015, 18:22

Hey Stripedkrijn, je proza is van een bewonderenswaardige schoonheid. Ik houd wel van die zorgvuldig gekozen zinsopbouw en de plastische omschrijvingen die de vorm inhoud geven. Was dat ook niet de bedoeling van de VelSatis' ontwerpers? En zijn we daarom niet aangetrokken tot deze "getekende" automobiel? Elke keer dat ik er langs loop denk ik nog steeds "wow, wat een lyrisch hoogstandje is die wagen!". Jammer dat automobilisten massaal voor het grijze vormloze gaan....
Overigens heb je gelijk wat de het oorspronkelijke ontwerp aangaat. Maar ja, onverkoopbaar dus. Marketingmensen bepalen uiteindelijk de definitieve vorm. Damned!

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 05 jan 2015, 14:33

Hi Eddy... Ik vat 'm, jij vat 'm, wij vatten 'm allemaal!
En zo hoort het ook, en daarom, inderdaad, rijden wij VelSatis.

Maar het gekke is, dat zelfs Renault, nadat de VS officieel uit de productie was genomen, zo af en toe nog steeds met die oorspronkelijke studie loopt te koketteren. Laatst nog, ergens rond 2013.
Zouden ze ooit nog eens, op een of andere manier, de Dame opnieuw vorm gaan geven?
Het experiment met DB is op barbaars Teutoonse wijze gestrand. Het onderstel van de VelSatis is er nog steeds en is absoluut niet slecht. Probeer tenslotte maar eens dik 1700 kilo met een relatief hoog zwaartepunt een acceptabele wegligging en specificaties te geven.
Waar ik mij steeds aan stoorde in die tijd, was het gegeven dat onze proto-SUV, die de VS immers is, steevast met "gewone" auto's uit die tijd werd vergeleken. Mercedesjes C en E Klasse, BMW's 5 en 7 Serie en dergelijke. Niet met SUV's. Die waren er nog nauwelijks en het woord moest zelfs in Nederland nog min of meer uitgevonden en geaccepteerd worden.
In vergelijking met een gelijkwaardige auto zoals de BMW X5 was de VS zeker niet slechter. Integendeel, kijk maar! http://www.zeperfs.com/en/duel113-437.htm
Ach, dromen kan geen kwaad.
Toffe dag verder!

Hans61

Bericht door Hans61 » 05 jan 2015, 22:26

ach ja, auto's en vormgeving..... Jaren geleden kocht ik bij Mercedes dealer van Dijk in Rotterdam een Renault 25 TX van een paar jaar oud. Een prachtig donkergroen exemplaar met de bekende lange gestroomlijnde carrosserie. Ze stond daar tussen ongeveer even oude auto's van het huismerk, die er vergeleken met de 25 TX ineens allemaal zo oubollig uitzagen. De echte Mercedes liefhebbers zullen het niet met me eens zijn, maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Ik kan mij overigens herinneren dat de 25 TX voortreffelijk werd afgeleverd door Van Dijk, met (ongevraagd) 4 nieuwe Michelins...
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Rolandbreda

Bericht door Rolandbreda » 05 jan 2015, 22:47

Inderdaad over smaak valt niet te twisten :D
En ik blijf zeggen mooi hoeft niet Duits te zijn haha
Ex. Saab 9-3 2.2 TiD SE

Rolandbreda

Bericht door Rolandbreda » 23 dec 2015, 12:15

Leuk om bijna een jaar verder dit topic nog eens af te stoffen.

Nadat onze vel satis weg was zijn wij gestapt in een Saab 9-3 TiD SE uitgevoerd met alles erop en eraan behalve leer. Vele duizenden kilometers volgde met deze fijne auto, geen enkel probleem mee gehad oh wacht toch wel haha een brandend airbag lampje maar dat was mijn eigen domme schuld. Om het tapijt schoon te maken de voorstoelen eruit gehaald en daarna het contact anan gehad en ja toen was het gebeurt. Het leuke was wel na een x aantal motorstarts ging dat lampje weer gewoon uit omdat het systeem geen fout kon ontdekken. Zelf healing zeg maar.

Omdat we minder kilometers gingen maken hebben we de diesel de deur uit gedaan voor een echt schoonheid....................

De Saab 9-5 Aero estate MK1 en waarom de MK1? Simpel omdat die qua neus het dichtste bij een classic Saab komt en ik die het mooist vind.
Alle opties standaard, berg vermogen gekoppeld aan een heerlijke automaat, gekocht van tweede eigenaar welke ook een liefhebber was, sluitende onderhoudshistorie.
Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte kandidaat enkele andere exemplaren gezien en zelfs een mooie vel satis op benzine maar de angst zat er bij ons nog steeds in. Ook miste die auto de Afdekplaat op de motor en dat was voor mij een reden dat ik heb bedankt voor die auto (er zal wel flink aan gesleuteld zijn dacht ik)
Ex. Saab 9-3 2.2 TiD SE

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 23 dec 2015, 12:52

Hé, Hallo Roland! Long time no speak...
Leuk dat allemaal te lezen. Ja, zo'n Saab vind ik ook nog steeds een geweldige koets en inderdaad dan de Aero. Eigenlijk in alle uitvoeringen omdat er een onderhuidse Nordic kracht vanuit straalt.
Voor ik de VS kocht had ik mij daar dan ook behoorlijk in verdiept maar omdat ik toch wel buitengewoon tevreden was over mijn Laguna 2, heeft dat uiteindelijk er toe geleid dat ik voor de Franse dame koos.
Wat betreft die afdekkappen. Ik heb een jaar of anderhalf geleden ooit eens ergens op een of ander Frans forum gelezen dat sommige leden die afdekkappen eraf gooiden omdat daardoor de motor koeler zou lopen. Het zou eventueel kunnen dat zoiets een beetje zou kunnen helpen maar ik heb daar zelf geen idee en mening over...

Hoe dan ook: Ik wens je hele toffe dagen en een goed 2016 toe met veel veilige en reparatievrije kilometers! Groetekens Rob

Bart V6 24V

Bericht door Bart V6 24V » 23 dec 2015, 23:32

Even een aanvulling: bouwjaar na jan. 2006 hebben geen afdekkappen meer zowel benzine als diesel ivb de warmte. 8)
**Vel satis 3.0 Dci Initiale 2006 Noir Nacré Tabac Perfore**

Plaats reactie