van 2.0 T naar 3.5 V6

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

van 2.0 T naar 3.5 V6

Bericht door RobK » 19 okt 2015, 20:23

Na bijna 200.000 km tot grote tevredenheid gestuurd te hebben in mn VS 2.0 T, heb ik dr vandaag ingeruild voor een ... VS 3.5 V6 van 2006. Mn vorige VS had nu 318.000 km op de teller en het werd tijd om afscheid te nemen. Ik hoop dat ik weer jaren kan sturen in deze voiture. Blijf dus nog ff op dit forum, want ik heb nu al wat ruzie met de keycard en daar is vast een oplossing voor te vinden op dit platform. :D
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Hans61
Berichten: 487
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 20 okt 2015, 08:31

Veel rijplezier met je nieuwe voiture! Ik zie dat je heel wat km hebt gedaan met je vorige voiture maar dat verbaast me niet want de 2.0 f4r motor is eigenlijk onverwoestbaar. Ben wel benieuwd naar je ervaring met de 3.5 en of er behalve de motor nog andere verschillen zijn.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 20 okt 2015, 13:22

Ik sta er werkelijk van te kijken dat die 2.0 motor het zo lang heeft volgehouden. Dik drie ton! Ik neem aan altijd netjes warm gereden voordat er vermogen gevraagd werd. Ja, ik ben ook benieuwd. Vooral naar eventuele verschillen in geluid hoewel ik weet dat dit heel erg subjectief zal zijn.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Re: van 2.0 T naar 3.5 V6

Bericht door RobK » 21 okt 2015, 16:36

De enige grote reparatie was bij 280.000 een gereviseerde turbo a € 750.
Zelf geplaatst: raammechanisme, schijven + blokken. Regelmatig olie verversen.
Daarnaast wat bekende rubbers en een tieripje om het schakelmechanisme bij de versnellingsbak (selecteur). Hiervoor zijn kleine handjes nodig.

Verschil rijgedrag 3.5 vs 2.0. De 3.5 is onrustiger en voelt minder stijf aan, moet nog ff kijken of dat aan de rubbers/banden/vering oid ligt of dat het normaal is. Afrolgeluid van de banden (Dunlop) 18 inch is ook beter hoorbaar, checken of het geen lagers zijn. Op de 2.0 had ik Michelins 1 7 inch. Kortom qua rijcomfort scoorde de 2.0 tot nu toe beter. De prestaties zijn geweldig, was de 2.0 al een fantastisch caravantrekker, de 3.5 heeft er helemaal geen moeite mee.
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Gebruikersavatar
VSdriver
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:37
Locatie: Nagele

Bericht door VSdriver » 10 feb 2016, 20:09

Hallo Rob,
Zomerbanden heb ik ook het liefst onder mijn VelSatis. Die gaan lang mee en zijn stil..
Wil je me nog info geven welke gps antenne je hebt gebruikt? Je hebt mijn mobielnr. of anders een pm of een reply hier..
groet, :)
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2005

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 10 feb 2016, 22:28

VSdriver schreef:Hallo Rob,
Zomerbanden heb ik ook het liefst onder mijn VelSatis. Die gaan lang mee en zijn stil..
Wil je me nog info geven welke gps antenne je hebt gebruikt? Je hebt mijn mobielnr. of anders een pm of een reply hier..
groet, :)
Zal even kijken in mn bestellijst
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 11 feb 2016, 21:36

VSdriver schreef:Hallo Rob,
Zomerbanden heb ik ook het liefst onder mijn VelSatis. Die gaan lang mee en zijn stil..
Wil je me nog info geven welke gps antenne

Ik heb via de site. Www.notebooktoehoren.nl Een externe antenne met Fakra aansluiting gekocht.
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Hans61
Berichten: 487
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 13 feb 2016, 12:16

Hallo Rob,

ik zag nu pas je bericht van 21 oktober waarin je het hebt over een tieripje bij de selecteur van de versnellingsbak. Kun je me uitleggen waarom en hoe je dat gedaan hebt? Ik vind het vreemd dat ik de selecteur op de bak zo op en neer bewegen kan maar misschien hoort dat zo.
alvast bedankt
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 13 feb 2016, 13:15

ha Hans, de selecteur zit idd redelijk los, het is soort knobbel/kom constructie waarbij het rubber in de loop vd tojd wat slapper wordt en de stang soms losschiet. Mn vrouw kon met haar slanke prachtige hand een tierib om de selecteur en stang friemelen daarmee voorkom je dat de stang omhoog kan komen. Succes!
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Hans61
Berichten: 487
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 13 feb 2016, 13:18

maar zie ik het goed dat het om de selecteur op de bak gaat en niet die onder de versnellingspook
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 13 feb 2016, 16:41

Hans61 schreef:maar zie ik het goed dat het om de selecteur op de bak gaat en niet die onder de versnellingspook
Ik denk het wel. Ik heb het idd onder de motorkap vlakbij de bak. Heb jijj problemen direkt onder de pook?
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Hans61
Berichten: 487
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 13 feb 2016, 19:53

Als ik voor onderhoud onder de motorkap ben valt het me telkens op, dat je de selecteur op de versnellingsbak zo makkelijk een paar centimeter op en neer kan bewegen. Verder schakelt ie perfect. Dus vandaar dat ik me afvroeg of dit normaal is
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 13 feb 2016, 23:29

Hans61 schreef:Als ik voor onderhoud onder de motorkap ben valt het me telkens op, dat je de selecteur op de versnellingsbak zo makkelijk een paar centimeter op en neer kan bewegen. Verder schakelt ie perfect. Dus vandaar dat ik me afvroeg of dit normaal is
Ik denk dat dit redelijk normaal is. Bij mij schoot ' ie eraf bij kort na elkaar voor-en achteruit schakelen, bijv inparkeren of caravan op zn plek zetten. Ik vemoed dat het motorblok wat bewegingsruimte heeft op de rubbers en dat dir ook zo wordt opgevangen op de selecteur. Als hij nog goed schakelt zou ik er niets aan doen. Hij is er ook makkelijk op te drukken mocht t ie een keer eraf schieten. Pas op voor heet motorblok
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 24 feb 2016, 12:40

Ik lees dit nu pas. Tijdje in de lappenmand gelegen...
Bij mijn 3.5 voelt die schakelhandel nog aan alsof-ie nieuw zou zijn. Geen spat speling te bespeuren. Nu is het natuurlijk wél zo dat ik toen ik de wagen bij 245K kocht, onmiddellijk het onderste "anti-kantelrubber" van de motor heb laten vervangen. Ik denk dat het heel beklangrijk is om dat goed in de gaten te houden omdat er anders onvermoedde krachten bij gaswissel en voor-achteruitschakelen door b.v. schakelstangen e.d. worden opgevangen. Dat daar dan eens iets kan losschieten lijkt mij dan wel logisch.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Hans61
Berichten: 487
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 24 feb 2016, 14:56

bij mij voel ik aan het schakelhandel binnen in de auto ook geen enkele speling. De enige kritiek die ik op de bak heb, is dat als ik 'm in zijn achteruit zet en vervolgens snel in zijn 1, de auto toch nog achteruit rijd. Hij komt dus niet vlot uit z'n achteruit maar dat is al sinds ik 'm heb (ruim 5 jaar) en ik ben al gewend om het met enig beleid te doen.
Ik vond het alleen zo vreemd dat de selecteur op de bak onder de motorkap zo veel speling heeft.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie