Nieuw op dit forum.

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
RenaultFrank

Nieuw op dit forum.

Bericht door RenaultFrank » 15 jun 2018, 14:00

Hallo Allemaal,
Pas nieuw op dit forum omdat ik een Vel Satis gekocht heb.

Zelf ben ik een gepensioneerde marineman die nogal wat hobbymatig met auto doet, een mens moet een hobby hebben. Naast de VS heb ik nog een Citroen CX 25 GTI AUT (1985) en een Volvo 960 2.5 24 valve AUT (1996).

Zelf ben ik autodidact op het gebied van werken aan auto's en doe dat al jaren.
Dit kan lopen van banden oppompen tot vervanging van koppakkingen (al een tiental gedaan) dorpels inlassen en restaureren van auto's. Ik heb hiervoor ook een schaarbruggetje in mijn garage staan en de nodige (speciale) gereedschappen, compressor en lasapparaat tot mijn beschikking. Goed gereedschap is echt een must. Daarnaast ontwerp en bouw ik ook elektronische systemen, b.v. Zonnepanelen, zonneboiler, nu bezig met zelf een warmtepomp te maken van een oude airconditioner (is al werkend in de test fase).

Mijn Vel Satis is een 2.0T Automaat uit 2005 met c.a. 430K kilometers.
Deze wagen heb ik overgenomen van iemand die zich inmiddels ook op dit forum heeft ingeschreven.

Waarom een Vel Satis:
Ten eerste, wat een prachtige naam.
Ten tweede, het zijn zeer ruime comfortabele wagens.
Ten derde, zijn goedkoop ter verkrijgen

Ben al een hele tijd op het internet aan het zoeken geweest naar een VS, op Marktplaats staan ze nu al vanaf 280 euro tot ....
Dan de keuze van motorisatie: de 3,5V6 of de 2.0T

Waarom is voor deze wagen gekozen:
Het is een dealer onderhouden wagen met een nieuwe APK, nieuwe banden, in de Privilege uitvoering met beige leer, schuifdak (had van mij niet gehoeven), navigatie en carbasse (oid) met volledige onderhoudshistorie. Het interieur ziet er verder patent uit.
De vorige eigenaar heeft er 300K km mee gereden.
Bij het kopen van de wagen zijn er een aantal problemen, die de vorige eigenaar ook heeft benoemd. De auto schokt af en toe bij het gas geven maar draait stationair perfect. Uiterlijk is netjes, een klein deukje bij de rechtsachter spatbord rand, van de voorbumper begint de blanke lak los te laten, nog wat kleine beschadigingen. Bij het rijden is duidelijk te horen dat de stabilisatiestang rubbers achter aan vervanging toe zijn.

Ik heb voor de 2.0 Turbo gekozen omdat deze iets gunstiger is met het brandstof gebruik.

Op dit forum kom ik om lering op te doen om de VS te repareren maar ook om over allerlei zaken mbt de VS te lezen.

Mogelijk kan ik in de toekomst iets bijdragen aan dit forum.

Groet,
Frank
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Heino

Bericht door Heino » 16 jun 2018, 10:30

Hoi Frank,

Welkom op dit forum en ik wens je heel veel plezier toe met je "grande Dame".

Zo te horen kan je meteen aan de slag met je Vel Satis.
Fijn dat de turbo zijn werk nog goed doet!
Het meest dringende punt is m.i. het schokken: dat moet wel bijna de ontsteking zijn. Als je daar lang mee door rijdt kan dat je katalysator kosten.
Ik zou dus snel de bougiekabels controleren en de bougies.
Daarnaast zou ik eens een of twee tanks Euro 98 (of beter) tanken en die leeg rijden: dan heb je in elk geval de juiste benzine voor de volle trekkracht en power. Die kan je dan uitproberen, waarbij het schokken moet zijn verdwenen. Mijn 2.0T (wel een Phase II) heeft op één keer na (bij in de bergen doortrekken in de 2 tegen ene steile helling op bij een 5000 toeren) nooit geschokt.

Je weet vrij snel of je een Phase I of II hebt: schuine strepen inde grill = Phase I, horizontale strepen = Phase II (als de vorige eigenaar alles origineel heeft gelaten).
Het is handig als je in je handtekening op deze website even vermeld welke Vel Satis je hebt en of hij Phase I of II is (voor latere foutanalyse).

Heb je al eens in de complete set werkplaatshandboeken hier (zowel voor Phase I als II) rondgeneusd?

Veel rijplezier toegewenst met je VS! 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Heino

Bericht door Heino » 16 jun 2018, 10:30

Hoi Frank,

Welkom op dit forum en ik wens je heel veel plezier toe met je "grande Dame".

Zo te horen kan je meteen aan de slag met je Vel Satis.
Fijn dat de turbo zijn werk nog goed doet!
Het meest dringende punt is m.i. het schokken: dat moet wel bijna de ontsteking zijn. Als je daar lang mee door rijdt kan dat je katalysator kosten.
Ik zou dus snel de bougiekabels controleren en de bougies.
Daarnaast zou ik eens een of twee tanks Euro 98 (of beter) tanken en die leeg rijden: dan heb je in elk geval de juiste benzine voor de volle trekkracht en power. Die kan je dan uitproberen, waarbij het schokken moet zijn verdwenen. Mijn 2.0T (wel een Phase II) heeft op één keer na (bij in de bergen doortrekken in de 2 tegen ene steile helling op bij een 5000 toeren) nooit geschokt.

Je weet vrij snel of je een Phase I of II hebt: schuine strepen inde grill = Phase I, horizontale strepen = Phase II (als de vorige eigenaar alles origineel heeft gelaten).
Het is handig als je in je handtekening op deze website even vermeld welke Vel Satis je hebt en of hij Phase I of II is (voor latere foutanalyse).

Heb je al eens in de complete set werkplaatshandboeken hier (zowel voor Phase I als II) rondgeneusd?

Veel rijplezier toegewenst met je VS!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie