Pagina 2 van 2

Geplaatst: 08 jul 2018, 11:06
door Heino
Even een opmerking over jouw olie:
Automaatolie hoort helder rood te zijn, kijk voor de juiste kleur naar de kleur van jouw nieuwe bakolie.
Bij mij kwam er na 209.000 km niet verversen rood/rose olie uit, met een licht bruine zweem. Dat lichtbruine was voor mij de reden om mijn olie te "verversen", zo goed als dat gaat.

Jij moet eens ruiken aan je olie: ruikt die naar verbrand? Dan is het in principe al niet goed.
Als de olie niet verbrand ruikt, is het wellicht nog niet te laat: dan zou ik zoveel mogelijk verversen, mogelijk enkele malen, en tijdens het verversen in elk geval jouw bakoliefilter vervangen en de magneten en de carterpan goed schoon maken. Monteer ook een nieuwe carterpan pakking en een nieuwe ring om je aftapplug (als die slecht is). Denk er om dat je de carterpan met het juiste koppel aantrekt (dus vooral niet te strak) anders trek je hem krom en gaat hij lekken.

Succes!

Olie

Geplaatst: 08 jul 2018, 11:46
door RenaultFrank
Ik denk dat er in mijn bakolie residue van het spoelen is overgebleven of de bak niet zo als het hoort is gespoeld. Vandaar dat ik het dunnetjes over doe. Het al van meerder schrijvers op dit forum gehoord dat bakspoelen bij onze wagens geen (goed) resultaat geeft. Ik denk dat de methode met het verwijderen en bijvullen van de olie een stuk goedkoper is met hetzelfde resultaat.

De mensen van de vesnellingsbakspecialist hebben ook vermeldt dat er niet gewoon Dexron III oid in zit maar speciale bak olie. Nu weet ik daar de kleur niet van en kan er dus ook niets over zeggen. Wel mag er met Dexron III bijgevuld worden.

Voor wat betreft het legen en bijvullen, ik heb een slangetje gemaakt dat goed in de peilopening past en op die manier vul ik de bak ook. De olie is gemakkelijk af te tappen, de aftapplug zit onder de bak en na verwijderen van de plastic kap onder de auto kun je er zo bij.

Verschil

Geplaatst: 11 jul 2018, 08:10
door RenaultFrank
Afgelopen maandag de versnellingsbakolie bij de Renault dealer opgehaald en die vervolgens gisteren er in gedaan. Prachtig rode olie in plaats van geel/bruine vloeistof met zwarte vlekjes. Daarna alles dicht gemaakt (beschermkappen enz.) en een proefritje gemaakt. Nog even naar de nieuwe remleidingen gekeken, die zij echt professioneel geplaatst van voor tot achter, zeer netjes ook beschadigingen netjes getectyleerd. Ook nog een vervelende kraak verwijderd, het rubber van de achterdemper maakte bij diep in-veren een krakend geluid. Met rubbervet en WD40 is het opgelost. Was zeer irritant als je over een verkeersheuveltje reedt.

Dat is een heel verschil de bak schakelt veel beter, moet nog wel even inleren maar een merkbaar verschil.

Over een paar weken opnieuw een hoeveelheid olie vervangen, dan zit ik op 75% nieuwe olie.

Het vervangingsspatbord komt eraan. Nu nog het nieuwe stukje manchet dat bij de Renault dealer is besteld ter vervanging van het te verwijderen stuk pur.

Eerst weer even lekker boodschappen doe (dus rijden). :D

Andere bak

Geplaatst: 09 aug 2018, 07:53
door RenaultFrank
Inmiddels zo'n 1500 km verder, het schakelen blijft matig, als je soms veel gas geeft flared de bak behoorlijk. De knoop doorgehakt en naar een andere bak op zoek gegaan en gevonden. Het is heel belangrijk dat de juiste bak er in komt.

In mijn VS zit een SU1 017 met onderdeel nummer 8200255923 dit zijn de belangrijke nummers. Als je het nummer Googled kom je snel uit bij de onderdelenlijn, hier word een scala aan bakken voorgeschoteld. Het blijkt dat deze bakken niet alleen in de VS zitten maar ook in de Espace, Avantime en Laguna II.

In Zeeland een bak gevonden met 122K kilometer uit een Laguna II (2004) met motorschade. De bak is gecontroleerd en met garantie voor een schappelijke prijs. De volgende dag lag deze al in mijn garage.

Bij de Renault dealer nieuwe simmeringen voor de krukas (gelijk ook maar vervangen), de koppelomvormer en de differentieel aandrijfassen.

Een afspraak gemaakt voor volgende week bij een lokaal garagebedrijf de de bak gaat plaatsen.

Tevens nieuwe JWS3309 (Mannol) olie via Marktplaats besteld. Is een stuk goedkoper dan de olie van de dealer.

Nu maar even afwachten....

Klaar

Geplaatst: 18 aug 2018, 07:29
door RenaultFrank
Gisteren de wagen weer opgehaald bij het garagebedrijf. De VS rijdt weer zoals het hoort, wat een verademing.

Had ook de krukas simmering bij het vliegwiel laten vervangen, was maar goed ook, deze was aan het lekken. Dat verbaast mij niet na 430 K + kilometers.

Gisteren gelijk naar de Renault dealer gereden om de door mij bestelde key kaart te laten inlezen. Dat is gelukt, heb vorige week in Haarlem het huisje van de keycard lezer laten vervangen.
Daarna had mijn wagen de accessoire stand weer terug en kan de auto gestart worden met een korte druk op de startknop.

Nog maar weinig gremlins over, alleen de achteruitrijdt pieper moet nog naar worden gekeken. Heb inmiddels mijn eigen CLIP binnen en loop nog wat te stoeien met het installeren.

Het eerder gekochte Dialogys programme werkt en was essentieel voor het bestellen van de juiste versnellingsbak en de simmeringen en pakkingen.

Edd China zou zeggen Job Done.

Benzinelucht

Geplaatst: 07 feb 2019, 09:14
door RenaultFrank
Afgelopen maandag ging ik met de vrouw boodschappen doen een paar dorpjes verder. Onderweg maakte wij een sterke benzinelucht gewaar. Na thuiskomst het deksel gelicht en een piep klein straaltje benzine kwam uit de benzineslang die tussen de benzineaanvoer van de benzinepomp en de injector-rails zit. Nu heb ik nog wat benzineslang liggen maar het weer buiten is van dusdanig kaliber dat het even monteren van de slang een behoorlijk nat pak zou opleveren. Even met de garage gebeld, volgende morgen kon ik terecht.

De volgende morgen eerst met tape een spoedverbandje aangelegd en naar de garage gereden. De monteur heeft de wagen op de brug geplaatst en de benzineslang vervangen, Je kunt er zo bij, alles ligt op niveau boven de motor. De slang was al een keer vervangen en er zat nog een stukje hardplastic op de aanvoerleiding dat er nog werd afgehaald. Al met al in een kwartiertje klaar. Bij het starten van de wagen om hem weer naar buiten te rijden verdomde hij het, klik en alles donker (de monteur had de kaart er ongeveer half in laten zitten tijdens de reparatie). Gestart met de startbooster. Accu zal wel zijn beste tijd hebben gehad, deze is uit 2015. Hierna heb ik een klein stukje gereden en later op de dag heb ik de wagen nog verzet (starte gewoon). Volgen de morgen (gisteren) weer niet meer willen starten. De accu met wat moeite uit mijn oldtimer gehaald (Citroën CX) en als startbooster gebruikt. Gelukkig starte hij weer. Als je een stukje met de wagen gereden hebt start hij gelukkig wel weer. Bij de garage een nieuwe accu laten plaatsen, weer een rib uit het lijf (133 euries) maar kan er voorlopig weer tegen. Oude accu weer mee genomen, levert bij het oud ijzer weer een tientje op :wink:. Ik hoop dat het hier voorlopig weer bij blijft.