Mijn VS de voortgang....

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

RenaultFrank

KeyCard reader laat het weer afweten.

Bericht door RenaultFrank » 18 jul 2019, 08:42

Van de week weer dat de keycard lezer de geest heeft gegeven. Het lichte drukje op de startknop is niet meer voldoende om de auto aan te laten slaan. Moet nu de knop weer ingedrukt houden voor het starten. Ook kaart halverwege steken om de radio aan te zetten werkt niet meer.
Conclusie: palletje in de kaartlezer gebroken. Ik heb deze kaartlezer er nu ongeveer een jaar in zitten. Had destijds dezelfde problemen en had op Marktplaats iemand in Haarlem gevonden die de kaartlezers repareert. Daar heb ik eerder verslag van gedaan in dit Topic.
Heb de man gebeld en gelukkig was hij gisteren beschikbaar om de lezer weer te vervangen. Dus gisteren weer naar Haarlem getogen.
De twee zijkanten van de middenconsole naar achteren schuiven, het achterste deel oplichten, twee plastic knopjes voor aan dit deel indrukken, de afdekkap van de versnellingspook omhoog wippen, de pook moet wel in drive of neutraal staan, dan het voorste gedeelte van het midden console voorzichtig oplichten en de kaartlezer uit de vasthoudt clipjes losklikken, stekkertje losmaken en verwijderen.

Het afgebroken pennetje kwam er al uitvallen en hij herkende zijn eigen werk. De inwendige print in een ander omhulsel gezet, die hij reeds gerepareerd heeft, en de stekker aansluiten en controleren of alles weer werkt. Hoera alles werkt weer. Alles in omgekeerde volgorde er weer inbouwen en klaar zijn we weer. Omdat ik deze kaartlezer vroeger bij heb gekocht heb krijg ik korting. dus voor 20 euro ben ik weer het mannetje.

Ben blij dat alles weer werkt zoals het moet. :D
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Hans61

Re: Mijn VS de voortgang....

Bericht door Hans61 » 22 jul 2019, 10:14

het bekende euvel van de kaartlezer, al moet ik zeggen dat ik er met mijn vorige VS die ik bijna 8 jaar heb gehad, nooit last van heb gehad. Mijn vorig jaar aangeschafte VS had dat wel en via Marktplaats voor €70 een andere met hetzelfde onderdeelnummer op de kop getikt. De oude heb ik inmiddels gerepareerd met super lijm en een stukje tie rap. Wat de voortgang van mijn huidige VS betreft: APK-goedgekeurd na vervanging van de stuurkogels links en rechts + uiteraard uitlijnen, all-in voor €179 (wat stuurt dat weer fijn). Overigens pas ontdekt, dat de vervanging van de stuurkogels al twee jaar geleden bij de APK een adviespunt was. Jammer dat de Renault-dealer niet de moeite heeft genomen, dit bij de aflevering in 2018 gelijk mee te nemen. Aan de andere kant past dit geheel in mijn ervaring met deze dealers in de loop der jaren.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Bericht door Heino » 26 jul 2019, 20:19

Als een dealer een VS heeft verkocht, wachten ze even en dan feesten ze tot midden in de nacht door.
Ze lopen compleet leeg op de VS (en op nog enkele andere modellen), dus mij verbaast het niets dat ze dat niet hebben meegenomen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61

Bericht door Hans61 » 27 jul 2019, 10:40

maar laat de klant dan niet €595 afleverkosten betalen onder het mom van de afleverkosten en groot onderhoud. Ik vraag me nog steeds af wat ze voor dat bedrag nu eigenlijk hebben gedaan. Ik ging er in goed vertrouwen van uit dat ik bij een officiële renaultdealer koop dus dat zit wel goed.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Bericht door Heino » 02 aug 2019, 17:03

Garantie?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61

Bericht door Hans61 » 04 aug 2019, 13:45

De aanschafprijs was laag dus geen BOVAG garantie, dus alleen de wettelijke garantie volgens het conformiteitsbeginsel Burgerlijk Wetboek, maar dat is bij een auto van 15 jaar oud een marginale terugvaloptie. Dit wist ik allemaal dus het garantieverhaal was niet het probleem.
Men wilde voor €595 de auto groot onderhoud geven omdat dat inderdaad nodig was, onder het mom van "kies voor maximale zekerheid" (zo stond het letterlijk in de advertentietekst). Ik heb daarmee ingestemd maar heb -met uitzondering van olie verversen- niet kunnen vinden wat men verder gedaan heeft. Dit even ter toelichting.

RenaultFrank

Gescheurde slang

Bericht door RenaultFrank » 17 sep 2019, 08:27

Hallo Hein,

Ik heb dit bericht afgelopen zaterdagmorgen al verstuurd maar weet niet of het is aangekomen dus stuur ik hem nogmaal als nieuw bericht......

In de Dialogis (het werkplaatshandboek van Renault) even opgezocht.
Het nummer is:
8200219163 (staat ook op het onderdeel in jouw auto) Dit is dezelfde als in een Espace van 2001 - 2005 met de 2.0T motor

Hier moet je niet mee doorrijden (zo min mogelijk) omdat de verhouding lucht benzine in de war raakt en te mager wordt. Dit kan tot gevolg hebben dat je een gat in de zuiger krijgt en dan kan je hem weggooien.
Bij mijn wagen waren de electrodes van de bougies bijna helemaal weg gebrand. Toen ik het ontdekte verbaasde het mij dat de wagen überhaupt nog liep.

Ik denk dat de Renault dealer hem wel kan leveren, het zou mij stellig verbazen als het niet zo is.

Op de onderdelenlijn:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... urboslang/
staan er een paar zonder prijsopgave.

Zelf kon ik een nieuwe vinden via marktplaats, maar dat staat al bij mijn verhaaltje vermeldt.

Mijn wagen staat in middels op 447000 en volgens mij ook nog met de originele turbo. Zit er wel aan te denken deze eertijds eens te laten reviseren maar hij loopt er nog goed mee. Maakt wel een geluidje als je veel gas geeft maar dat kan ook een hitteschild zijn.

Succes
Frank

PS het is, denk ik, een goed idee om de slang tijdelijk te repareren met ducttape.
Groet,
Frank
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Plaats reactie