Als ik nu een andere auto moest aanschaffen.....

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 21 okt 2014, 13:27

Hmmz, moeilijke stelling. Als ik rekening hou met realistisch budget dan zou ik denken aan een Ford Mondeo station of een Renault Espace. Denk ik niet aan budget dan denk ik meer in de richting van een Mercedes S hybrid, VW Toureg hybrid of een Citroën C6.

Knuppel, hoenderhok... Ik zou wel eens willen proefrijden in een Citroën Cactus...
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 22 okt 2014, 10:12

HAHAHA... Die Cactus..... Die vind ik pas ECHT lelijk met al die opgeplakte luchtbed stukken. De Grote Mijnheer Kaktus show.
Als ze die plastic flappen nou goeddeels weggelaten hadden en daardoor de auto een cleaner uiterlijk hadden laten houden dan was het veel beter geweest. Net zoiets als die rare nieuwe C3 Picasso die je af en toe ziet rijden.

Maar ik snap wel een beetje de filosofie erachter. Vooral als je in steden de gemiddelde Fransman/ vrouw ziet parkeren.
Daar hebben ze het gezegde: Il faut faire tack!!!
En dat betekent dus zoveel als: Je moet "boem is ho" gebruiken. Met als gevolg dat ze de auto er met parkeren gewoon tussen wrikken en als de ruimte niet voldoende is, dan geven ze gewoon extra gas bij om wat meer ruimte te creëren. Ja-ja... het zijn schalkse mensen daar.

Maar ik lees net dat je geen (?) parkeerdeuken meer kunt krijgen met de Cactus. Echt dus een auto voor de sportieve huisvader die dagelijks naar de Urban Jungle moet om een diepvrieskip of zo te gaan vangen.... :lol:

Ik zie bij mij in de buurt de vrouwelijke varianten daarvan rondstruinen: Uitgerust met facet-ogen (Zonnebril XXXL) geblondeerd haar, witte broek en medium height gehakte hippische laarzen klimmen ze uit de smetteloze hagelwitte 4X4 om de design-kindjes van school af te halen. Maar die vrouwtjes rijden dan meestal in een Range Rover Evoque of Vogue rond.
De wegen zijn daar in de buurt vreselijk weet je. "ECHT platteland" wat ik ooit eens iemand volledig ernstig hoorde zeggen....
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 22 okt 2014, 10:34

Maar wat wel weer leuk is, is het volgende stukje wat in Autoweek stond:

Citroën presenteert de C4 Cactus Airflow 2L, een model dat moet laten zien hoe verdere CO2-reductie bij toekomstige modellen gerealiseerd kan worden.

De naam van de auto geeft het al aan: Citroën heeft met deze versie van de C4 Cactus een gemiddeld verbruik van 2,0 l/100 km (1 op 50) bewerkstelligd.

Dat lukt natuurlijk niet zomaar. De ingenieurs hebben onder meer de aerodynamica met 20 procent verbeterd en de rolweerstand verlaagd met zogenaamde Tall&Narrow-banden ('hoog en smal').

Bovendien heeft Citroën nog eens 100 kg van het gewicht af kunnen schaven. De concept-car legt zodoende 865 kg in de schaal. Dat is gelukt door het gebruik van aluminium voor het bovenste scherm van het subframe, extra sterk staal voor de voorste balken en kunststof voor het voorste scherm.

Kunststofmaterialen op basis van koolstofvezel zijn gebruikt voor de schokdempers, de achterklep, de achterbank, de carrosserieflanken, het dak, de dwarsbalken van het dak, de zijschermen en de portieren.

De grootste winst komt echter door het gebruik van HybridAir-technologie. Citroën claimt dat deze techniek op zichzelf al goed is voor een verbruiksreductie van 30 procent. De HybridAir-aandrijflijn bestaat uit de 3-cilinder PureTech-benzinemotor, energieopslag in de vorm van perslucht, een unit bestaande uit twee motoren - hydraulische pompen en een automatische transmissie.

Op de Autosalon van Parijs, die begin oktober plaatsvindt, kunnen we de concept-car met eigen ogen zien.
En dat is natuurlijk toch wel weer bijzonder. Vooral die gewichtsbesparing die bereikt is. En die Cactus is al een lichtgewicht onder de ton!!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 22 okt 2014, 13:01

En dan ben ik dus wel benieuwd hoe zo'n Cactus nou zit en rijdt. Tuurlijk, het uiterlijk verdient geen schoonheidsprijs. Verre van. Maar, gek als ik ben, kan ik zulke gekkigheid wel waarderen. Ik ben ook een van de weinige mensen op aarde die een Fiat Multipla geen straf vindt om te hebben. Gewoon omdat het zo lekker anders is dan anders. Gelukkig heb ik nog een vrouw die mij hier en daar bijstuurt waar nodig 8)
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 22 okt 2014, 15:34

Hi Sky!! Ja, ik was misschien een beetje te extreem in mijn bewoordingen. :wink: Maar die Cactus vraagt er ook om!
Ik las dat het een gigasucces aan het worden is in F. Ook hier in Kikkerland wordt het goed verkocht. Over het algemeen is men er positiever over dan over onze "eigen" Captur.
Standaard wordt de Cactus in basisaflevering gezet met zwarte zijkanten. Als je nou lekker fel geel of rood als blikkleur hebt, dat valt het toch wel mee.
Mijn eerste auto verdiende toen ie uitkwam ook geen schoonheidsprijs.
Een 2CV uit 1959, ik bedoel maar. Maar jong, enthousiast, en chronisch platzak als ik was, vond ik het een superauto. En nog.. Als ik zo'n ouwe ribbelkap weer zie rijden dan ben ik weer in de zevende hemel en rij ik in gedachten weer ergens tussen Noordkaap en Gibraltar. En dat met 13 1/2 pk, want meer had-ie niet. Ik heb een jaartje of twee geleden zelfs op het punt gestaan om lid te worden van de Enige Echte Eendenclub.
Ik zag er eentje staan in Dordrecht en daar werd aan gesleuteld. Super gewoon.
Maar goed, ik dwaal af, ahum....
Sky, ik kan mij voorstellen dat je er nieuwsgierig naar bent. Ik hoop alleen dat je er qua lengte in past. :wink:
Nou, ik hoor of lees je wel weer eens. Groetend!

Plaats reactie