Plotselinge totale uitval

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
stripedkrijn

Plotselinge totale uitval

Bericht door stripedkrijn » 23 mei 2016, 04:35

Vanuit de Dolomieten het volgende: Rijdend op de Brennerpas, net aan de Italiaanse kant met zo rond 120 km, voel ik alsof ik over een klein richeltje in de weg rij.
Vervolgens komt de melding "Inspuitsysteem defect", motor slaat af, toerental zakt binnen de seconde terug naar 0 en onmiddellijk daarna valt DUS (!!) tegelijkertijd de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging uit en tevens als laatste ook nog eens de handrem. Dit alles binnen twee seconden.

Ik kan jullie verzekeren dat je niet weet wat je overkomt!
Goddank was er een uitrit binnen zicht zodat ik met heel veel moeite en nog veel meer geluk daar naartoe kon manoeuvreren. Er valt zonder die bekrachtigingen niet of nauwelijks meer met de VS te sturen.
Na stilstand geprobeerd te starten. Start dus niet meer.
Anwb Alarmcentrale gebeld en terwijl wij bezig zijn om telefonisch de melding op te stellen zeg ik: "Toch nog even kijken of-ie start".
En verdomd: motor start en alles is weer zoals normaal. Dat is natuurlijk heel plezierig. Maar je krijgt werkelijk de doodschrik als je dit overkomt.
Uiteraard rij ik nu met zeer gemengde gevoelens in mijn verder heerlijk rijdende automaat. Met een schakelbak gebeurt dit nl. niet. De verbinding tussen aandrijving en hulporganen blijft daar altijd bestaan en zolang de zaak draait is alles bekrachtigd en kun je tenminste nog normaal blijven sturen. Zonder bekrachtiging moet je overal werkelijk met volle kracht (!!) aan hangen en op staan om een beetje effect te hebben. In een hairpin of gewone bocht zou ik kansloos zijn geweest. Kortom: een beangstigende ervaring...
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

FastEddy

Bericht door FastEddy » 23 mei 2016, 08:25

de krukaspoelie wellicht? De vibratierubbers misschien nog net niet zo ernstig versleten dat hij het in zijn geheel opgeeft? Naar boven sleurend krijgt de poelie het stevig te verduren en als die rubbers al versleten zijn geeft hij het op tijdens de grootste krachtsinspanning. Afkoeling zou ervoor hebben kunnen zorgen dat de zaak iets later, hangend en wurgend in zijn rubbers, weer op gang komt. Even een garage naar laten kijken; de vibratie is direct van bovenaf te herkennen. De reparatie is niet ingrijpend; daarbij hoeft de distributie niet gezekerd te worden omdat de poelie daaronder ligt. Elke garage kan dat snel verhelpen.

Hans61

Bericht door Hans61 » 23 mei 2016, 10:30

lijkt me inderdaad een beangstigende ervaring maar gelukkig ben je met de schrik vrijgekomen! Je vertrouwen in de Vel Satis zal wel een flinke deuk hebben opgelopen, maar toen ik het zo las dacht ik gelijk aan de BDP-sensor.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 24 mei 2016, 09:25

Inderdaad voel ik mij nu behoorlijk onzeker. Gisteren weer weggeweest en niks aan de hand. Maar elke meter die ik nu op een bochtig weggetje rijdt bekijk ik met gemengde gevoelens. Waardeloos is dat!!
Ik ga vandaag naar Brixen toe. Daar schijnt een Renault garage te zijn. Kijken of ze 'm aan de kast kunnen hangen en of er wat is opgeslagen. Helaas is mijn vertrouwen in Italiaanse garages niet zo groot. (Dit na een beroerde ervaring met mijn Alfa 164 met pech. In Milaan notabene. )
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 29 mei 2016, 07:55

Als vervolg op dit topic even het volgende.
De garage in Brixen heeft de Vel aan de kast gehangen. Hoewel de storing begon met een melding over het inspuitsysteem, waren er volgens hen geen uitleesbare storingen opgeslagen.
Het rare bij die (?) garage was dat je absoluut niet in de werkplaats zelf mocht komen.
Enfin, na een half uurtje buiten rondjes te hebben gelopen kwam een van de monteurs naar buiten om te vertellen dat hij het vermoeden had dat de brandstofpomp niet voldoende druk zou hebben gegeven waardoor de zaak uiteindelijk resulteerde in totale uitval. Er werd ons aangeraden kalm naar huis te rijden en daar de pomp te laten controleren. Terug naar af en u krijgt geen f.300...
Maar het verhaal wordt vervolgd want ik zit nog steeds vast met een defecte auto en intussen is natuurlijk het een en ander gebeurd.
Tot later dus.. Vanuit Südtirol

E.M.Provoost

Bericht door E.M.Provoost » 29 mei 2016, 08:14

aloha,

al de brandstofpomprelais nagekeken?
de Vel Satis heeft er 2
1 hoofd en 1 reserve
als het hoofdrelais het heeft begeven stopt de motor met gevolg storing inspuiting.
na opnieuw starten selecteert hij het reserve relais zodat hij gewoon weer rijd.

misschien heb ik het mis maar zeker even de moeite nemen om even te kijken.

gr Mike

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 29 mei 2016, 09:06

Hi Mike! Bedankt man, voor de informatie. Ik ga dit morgen direct doorgeven aan de garage. Ik had zelf ook al in die richting gedacht maar het is nogal onhandig om alles op een smartfoon op te zoeken en te multi tasken tussen de vele honderden pagina's Vel Satis-info op onze site.
De koets staat nu bij een Boschdienst. Die mensen daar zijn denk ik nogal fanatiek en snapten direct alle samenhang tussen dieses und jenes. Maar ja, er zit nu een weekend tussen dus het is verplichte rust. Als er besteld moet worden dan kan dat pas morgen. Dus ik zit hier nog wel een dag of wat. Nogmaals bedankt voor de info!! En natuurlijk een goed weekend toegewenst. Rob.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 29 mei 2016, 12:02

Hi Mike! Het regent nu in het dal en dat betekent dat ik lekker kan filosoferen over (vermeende?) brandstofpomp/ relais-problemen.
Waar ik mee zit als ik de relais-theorie volg is het volgende: ik moest minstens een 15 tot 20 minuten wachten totdat de motor weer wilde/kon starten. Ronddraaien op de startmotor prima, maar aanslaan ho maar. In mijn optiek wil dat dus zeggen dat ondanks overschakelen op het reserverelais er toch geen brandstof naar de motor komt. Waarschijnlijk is er dus geen relais-probleem.

Maar het verhaal gaat verder!
Afgelopen vrijdag, dus de dag voordat wij zouden terugrijden richting Nederland, wilde ik nog even een hoger gelegen bergmeer bezoeken. De pas daar naartoe is erg smal en redelijk steil, 10%. Er wordt afwisselend op- en afwaarts gereden, geregeld door twee verkeerslichten op zo'n 4 km afstand van elkaar. Ik ben dus bijna bij de top, moest nog naar schatting 2 of 3 hairpins draaien en de motor valt WEER uit!! Net na een hairpin kon ik de Vel aan de rechterkant op een behoorlijk veilige plek neerzetten zodat zowel opgaand als dalend verkeer er langs konden. (Afwisselend rijdend dus)
Kort en goed, via ANWB Alarmcentrale (Enorm goed geholpen!! DANK daarvoor) de Duitse ADAC en de Italiaanse ADAC ben ik uiteindelijk op een bergingswagen gezet en weer terug het dal in gereden en bij een Boschdienst garage terecht gekomen.
Zo te zien en te horen lijken dat mij wel slimme jongens. Twee broers die het daar runnen met een bosje personeel. Netjes schoon en helder, een stuk of drie, vier bruggen en het miechelt daar van de oude Fiat 500-tjes.
Morgen gaat het verhaal dus verder. Via de hotelier waar wij zitten kreeg ik eergisteren te horen dat er mogelijk 1 of meerdere sensoren mee zouden spelen. Die hotelier en de garagisten zijn vrienden van elkaar, ondanks dat ze in verschillende dorpen wonen. Vandaar. Kortom... wachten.

Roeland

Bericht door Roeland » 29 mei 2016, 20:38

Al gedacht aan : vapour lock. Dit is een luchtbel in de bezine boven de pomp waardoor de pomp wel pompt maar alleen de lucht samenperst en geen benzine transporteerd.
In het verre verleden heb ik dat ooit in Oostenrijk gehad. Ondanks hoge buiten temperaturen bijna normaal gebruikt geen probleem. Echter met caravan in de bergen viel hij uit. Tijd wachten. benzine in leiding afgekoeld en weer rijden. Daar naar 1ste garage alles doorgemeten niets te vinden! Later bijna boven op berg zelfde verhaal. Caravan achter gelaten en naar Renault garage. Van alles bij gesteld. Proefrit in de vier vol gas de berg op: stotteren. Tot 3 keer toe. Hij wist het ook niet meer. Dan maar een nieuwe benzinepomp gemonteerd! En......opgelost.
Mogelijk een bijdrage. Succes en sterkte.
Roeland

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 30 mei 2016, 01:44

Hallo Roeland. Dank voor je bijdrage. Inderdaad heb ik ook aan vapour lock gedacht. De VS heeft er naar het schijnt zelfs een speciale sensor voor. Maar wat die anders zou kunnen doen dan alleen maar registreren zou ik nu niet weten. Ik las dat die 3.5L hoofdpomp 3,5 +/- 0.05 bar zou moeten leveren. Dat is dus een heel nauwkeurig ingestelde druk. En ja, als er in al die jaren al zo'n 30.000 liter benzine is doorgepompt dan zou het best kunnen dat de minimaal te leveren druk bij zware belasting in de bergen niet meer gehaald wordt. Dit in tegenstelling tot het gebruik van een oudere VS in het op 120/130 afgeregelde vlakke Nederland.
Ik vind het een buitengewoon verhelderend stuk wat je geschreven hebt. Nogmaals dank daarvoor en ik ga het beslist aan de garagist doorgeven. Wordt vervolgd.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 30 mei 2016, 10:29

Net gebeld door de garage. De enige (!) nog nieuwe brandstofpomp voor de VS 3.5L zou vlgs Renault Italië in Frankrijk zijn... Leveringsduur ongeveer 1 week. De toerentalsensor is morgen in de garage en wordt dan gemonteerd. Blijkt dat de garage afgelopen vrijdagmiddag zelf ook nog een proefrit heeft gemaakt waarbij de auto ook is stilgevallen. Toen kon men onmiddellijk uitlezen wat de oorzaak van het stilvallen was. Een toerentalsensor, die gelukkig vlot leverbaar is.
Jammer dat de onderdelenvoorziening bij Renault zo "bouwjaar" bepaald is. Ik kan voor mijn Mercedes 300SL van 1991 nog elk schroefje, plastic afdekkapje of ander onderdeel krijgen en dat is er dan na hooguit 2 dagen. Meestal de volgende dag al!

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 03 jun 2016, 12:36

Weer veilig thuis. Nadat het opname element vliegwiel is vervangen loopt de machine beter dan ooit. Het blijkt dus dat Hans61 het bij het juiste eind heeft gehad. Top en bedankt voor het meedenken!!
Er zijn afgelopen vrijdag door de garage meerdere proefritten gemaakt waarbij in eerste instantie de zaak weer stil viel. Bij de tweede proefrit werd direct na het stilvallen en VOOR dat de auto weer werd opgestart, de laptop aangesloten. Toen werd het duidelijk dat het die ene sensor was. Deze schijnt de krukasstand te monitoren. Belangrijk voor inspuitmomenten, ontstekingsmomenten en dergelijke. Tijdens de tweede proefrit, waarbij de zaak uiteindelijk ook weer stil viel, werd tegelijkertijd met een aangesloten manometer onder het rijden de brandstofdruk gemeten. De brandstofpomt bleek in orde te zijn en leverde netjes de vereiste druk en hoeveelheid. De sensor (Nissan) is toen afgelopen maandag besteld en dinsdag geleverd en eind van de middag geplaatst. Weer een proefrit gemaakt en alles was ok.
De laatste proefrit werd gemaakt op woensdag ochtend. Zeg maar een uurtje voordat wij weer zouden terugrijden. Alles was goed en de auto liep weer top. Pingelen schijnt weg te zijn. Althans is niet meer te horen.
Uiteraard heb ik de garage wel even halverwege de rit en bij thuiskomst een berichtje gestuurd ter bevestiging dat alles (weer) in orde was. Net als ik, waren zij daar heel blij mee. :D

Hans61

Bericht door Hans61 » 04 jun 2016, 12:50

Fijn dat het opgelost is en je weer vertrouwen kunt hebben in je "Initiale"!
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie