Mijn VS de voortgang....

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

RenaultFrank

Mijn VS de voortgang....

Bericht door RenaultFrank » 15 jun 2018, 14:37

Zoals in mijn voorstellingsbericht heb ik dus een VS met behoorlijk wat ervaring opgedaan.
Hier moet dus het een en ander aan gebeuren.

Welke problemen doen zich voor:
De wagen stottert bij het gas geven, zeker als er wat meer geaccelereerd moet worden. In eerst instantie wordt gedacht aan de ontsteking dus de bobines en bougies of de turbo. Eens even onder de kap gaan kijken....

Na wat grutten onder de kap blijkt de luchtslang tussen het luchtfilter/Luchtmassameter en de turbo finaal doorgescheurd te zijn langs de rand waar deze op de turbo gemonteerd zit. Bij het loshalen van de slangenklem verpulvert het restje dat nog aan de turbo zit. Op de slang staat het onderdeel nummer. Het nummer ingevuld op Google en gelukkig komt er resultaat uit, een sloperij heeft een nieuw origineel Renault (Espace) onderdeel met hetzelfde nummer, niet goedkoop met 100 euro maar wel het onderdeel, gelijk deze mensen gebeld en opgehaald. Was gelukkig maar 90 km bij mij vandaan iets wat voor mij een relatief kort ritje is.

Bij thuiskomst de volgende dag het onderdeel gemonteerd, iets verbetering maar niet heel veel maar dit moest wel gebeuren.

Verder zoeken maar weer, nu richting de ontsteking. Ik heb vier nieuwe bobines voor een zeer bescheiden prijs weten te bemachtigen, deze na ontvangst geplaatst maar ook dit heeft nog niet het gewenste affect, het lijkt wel of het zelf erger is geworden.

Nu nieuwe bougies gehaald, met platinum electrodes, dure rakkers, gelukkig nog 25% korting weten te bedingen maar toch een kostenplaatje van een 60 euro voor 4x Bosch FR7DPP+ +24 bougies, bij het demonteren van de oude bougies werd snel duidelijk waarom de wagen niet lekker reed, de electrodes van de bougies waren volledig weggevreten, dat de wagen nog reed is mij een raadsel. Na de nieuwe bougies geplaatst te hebben, wat een verschil, de wagen ging als de bekende raket ongelofelijk wat een verschil. Job done zou Edd China zeggen.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

RenaultFrank

Gesprongen remleiding!!!!

Bericht door RenaultFrank » 15 jun 2018, 15:00

Bij mijn VS ben ik bezig met de bak, die schakelt nu heel beroerd, afgelopen dinsdag is de bak gespoeld maar dat heeft niets geholpen, wel is daar een ander probleem opgetreden, een van de remleidingen achter is gesprongen zodat nog maar de helft van de remwerking aanwezig was. Aangezien dit alles zo'n 90 km van mijn huis vandaan was (Wormerveer) kon ik niet met de wager terug naar huis rijden. Nu wist ik daar in de buurt een garagebedrijf waar ik de wagen naar toe heb gebracht. Daar is heb ik de wagen gisteren weer opgehaald met nieuwe remleidingen, dit keer niet van staal maar van een koperlegering zodat dit niet meer kan optreden. Het geheel was wel een kostbare operatie.

Daar de wagen net een nieuwe APK heeft verbaasde mij dit enigszins, daarbij moet wel gezegd worden dat de remleidingen onder een plastic kap zitten en om daar bij te komen moest de achterdemper verwijderd worden, de garage heeft 3,25 uur gefactureerd voor de hele operatie.

Voor wat betreft de bak, hiervoor heb ik een aantal nieuwe soloniods besteld in Amerika. Na plaatsing hiervan zal het probleem opgelost zijn (hoop ik).

Het stukje over de schokkende automaat van stripedkrijn zette mij op het spoor om de solonoids van mijn VS te gaan vervangen.

Heino

Bericht door Heino » 16 jun 2018, 10:33

Zoo, meteen goed aan de slag gegaan! :shock:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

RenaultFrank

Nieuwe solonoids

Bericht door RenaultFrank » 17 jun 2018, 07:40

Gisteren de solonoids ontvangen, zelfs eerder dan werd aangegeven. Dus de garage vrij gemaakt (CX moet even buiten bivakkeren) en de VS op de brug geplaatst. Wat is het een breedte wagen, moet met de grootst mogelijk voorzichtigheid gebeuren maar is gelukt.

Eerst de linker binnenbekleding van het spatbord los gemaakt zodat je bij de twee boutjes kunt komen.

Ik geloof dat er bij de 2.0T uitvoering er veel meer leidingen en slangen voor het klepje zitten waarachter de solonoids zitten.
Ben nu bezig om de kabeldrager los te maken maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Wat zit dat allemaal in de weg. Om kwart voor vijf is het stoppen geblazen, bier tijd, zondag verder.

RenaultFrank

Torx rond

Bericht door RenaultFrank » 18 jun 2018, 07:37

Gisteren (zondag) het avontuur met de versnellingsbak voortgezet. Eerst nog naar de Boerenland fair met de vrouw, dit heeft natuurlijk prioriteit. Na thuiskomst de sleutels maar weer ter hand nemen.

Met zeer veel moeite de stekkers los gekregen een tierip doorgeknipt en het feest van het loshalen van het deksel is begonnen. Alle torx boutjes komen goed los op een na. Die zit juist op een vervelende plek tussen de oliekoeler en het deksel, hij zit dus in een spleet van 2 cm, daarnaast is de hoogte een centimeter of zes - zeven. Dit boutje heeft geen grip met de torxsleutel en wil niet los. Uitboren dan maar, maar gezien de hoogte haal je het niet met een klein boortje en wordt de 9,5 mm boor aan het werk gezet. Het uiterste moet gevergd worden van mens en machine. Na een hele poos inclusief het aanroepen der goden komt het deksel los. Door het verwijderen van het deksel komt er iets meer ruimte. Nu moet de stomp nog uit de bak worden verwijderd. De boor kan er nog steeds niet bij, er kan geen groef in gezaagd of gefreesd worden. Uiteindelijk besloten om de trusty torch van stal te halen en een bout op de stomp te lassen. Deze truc werkt en na een halve middag is uiteindelijk het pleit beslecht.

Volgende opgave de stekkertjes van de solonoids loshalen ook dit his weer een Herculeaanse opgave, hoe moeilijk kan het zijn. Een hoop gepiel met kleine schroevendraaiertjes ook hier uiteindelijk het probleem opgelost door brute force methode, de kniptang in de aanslag en het huisje waarin de stekkertjes moeten kapot geknipt (deze zitten aan de solonoids), de stekkertje glijden er zo uit.

Nu de solonoids los geschroefd en verwijderd, vanaf hier gaan we weer opbouwen. Het is inmiddels weer vijf uur dus......

RenaultFrank

Kip Ei

Bericht door RenaultFrank » 18 jun 2018, 09:48

De geoefende lezer begrijp natuurlijk gelijk dat de bout een moer moet zijn :oops:

RenaultFrank

Weer in elkaar

Bericht door RenaultFrank » 20 jun 2018, 08:06

Afgelopen maandag de wagen weer in elkaar gezet, de leiding van de stuurbekrachtiging blijft zeer hinderlijk in de weg zitten. Misschien volgende keer uitbouwen en aan de kant leggen.

De solonoids eerst in de ATF en geplaatst volgend se bijgeleverde instructies, de rotatie is iets verschillend. Je kan dat ook zien als je de oude en nieuwe solonois vergelijkt. Ook is te zien dat op de achterplaat van de solonoids nu gaatjes zitten en in de oude niet. Bij het plaatsen van de stekkertjes wilde een, de groene, er niet op. Bij nadere inspectie bleek een pinnetje van de oude solonoid afgebroken en nog in het stekkertje te zitten. Met de nagel kon ik hem er gelukkig uit krijgen en daarna de solonoid plaatsen.

Nu het huis plaatsen. Ik heb nog Volvo lijm/vloeibare pakking liggen. Toch even met de Volvo Dealer gebeld en deze be-aanmde dat de rose pakking die men normaal voor de klep-deksel gebruikt hier ook voor geschikt is. Dit zijn heel dure tubes (40+) maar als je het hebt liggen is het weer goedkoop.

Nog een geschikt boutje gezocht voor het verwoeste torx-boutje, deze nog even op de juiste lengte gemaakt en getest ook het ringetje er weer op gemaakt, zit nogal strak.
De rand van de deksel van een dun rupsje kostbare pakking voorzien en met veel finesse de deksel geplaatst. Boutjes aangedraaid en een keurig rose streepje was zichtbaar langs de gehele dekselrand.
Hier de dag weer afgesloten, kan de pakking een beetje drogen (of gebeurt dat pas als het warm wordt.
Volgende morgen de bak weer gevuld met de verwijderde olie en een klein beetje bijgevuld wegens iets morsen bij het openen van de deksel en restanten die in de opvangbak achterblijven.
Na het vullen en het plaatsen van het plastic onder de auto een kort testritje.
Verschil is merkbaar maar er zitten nog merkbare gangwissels is. Het optrekken van stilstand is wel verbeterd maar nog niet geheel weg ook het schakelen naar achteruit is merkbaar.

De bak is nog niet ingeleerd dus daar moet nog aan gewerkt worden. Helaas moet er nu aan een auto van een broer worden gewerkt en de VS zal op de parkeerplaats moet wachten. Morgen verder.

RenaultFrank

Beter

Bericht door RenaultFrank » 21 jun 2018, 09:20

Gisteren (woensdag) met de VS boodschappen wezen doen, het lijkt erop dat het schakelen steeds beter gaat. Het brusk inschakelen bij wegrijden vanuit stilstand is bijna niet meer merkbaar. Het schakenen van een naar twee is soms merkbaar, afhankelijk van de hoeveelheid gas die gegeven wordt. Soms wordt ook het terugschakelen gemerkt. Al met al een heel groot verschil. Je kan nu weer normaal met de VS rijden maar er is nog ruimte voor verbetering. Eerst de VS even tijd gunnen voor het goed inleren. Nu eens aan andere zaken gaan denken, moet rond het huis ook nog genoeg gebeuren.

Hans61

Bericht door Hans61 » 21 jun 2018, 11:01

hoewel ik een handbak heb, vond ik het toch een interessant verslag.
Ik doe ook veel aan mijn Vel Satis maar moet dat regelmatig onderbreken omdat er tuin- of huisklussen zijn, of dat mijn dochter vraagt wanneer ik weer eens een dag kom klussen. Het leven is niet altijd eenvoudig...
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV

Bericht door WillemV » 21 jun 2018, 19:34

Mijn complimenten voor deze reparatie.
Misschien wil je de plaats voor het vullen eens goed beschrijven, want daar ben ik nog niet uit.

Ik zit er nog steeds tegen aan te hikken. En moet wel die solinoids bestellen.

Vermoed dat het na oktober gast gebeuren.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

RenaultFrank

Peilstok

Bericht door RenaultFrank » 22 jun 2018, 07:52

@WillemV

Het vullen gaat eenvoudig via de peilstok, je moet wel een slangetje hebben dat daarin past met over ruimte (voor het afvoeren van de lucht). Helaas kan ik geen foto's plaatsen op de site, dat werkt niet.

Het peilstokje zit bij mijn VS behoorlijk verstopt achter een aantal slangen en is zeer lastig bereikbaar van bovenaf.

Voor het vullen heb ik de olie die eruit kwam er weer in gedaan, deze was net gespoeld. Aan de olie was dat niet echt te zien, deze was alweer donker van kleur ondanks dat er maar iets van 75 kilometer mee gereden was. (of hebben ze mij gewoon belazerd?). Daarnaast heb ik een klein beetje Dexron III bijgevuld om de gemorste olie aan te vullen.

De oliepeil stok is mogelijk van bovenaf te benaderen met een soort hulpmiddeltje dat de knop kan grijpen.

De peilstok zit c.a. 5 cm links van de de solonoid deksel en heeft een gele kleur. Deze wordt op zijn plek gehouden door een veerclip, maar je kan hem net als de oliepeilstok er gewoon uit trekken.

WillemV

Bericht door WillemV » 22 jun 2018, 07:54

Mijn dank is groot, ik zal er t.z.t. nasr kijken.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

RenaultFrank

Olie

Bericht door RenaultFrank » 08 jul 2018, 08:33

Van de week twee maal de deksel weer van de bak gehaald om de solonoids volgens de bijgeleverde beschrijving bij te stellen. Heeft weer wat verbetering gebracht. De olie die in de versnellingsbak zit ben ik niet zo blij mee en heb bij de Renault dealer automaatbak olie besteld. Ik laat morgen de bak leeg lopen en stop er nieuwe in, dat is ongeveer 3,5 liter van de 7 dus 50%. Later doe ik dat nogmaals, dan gaan we naar 75% nieuwe olie totaal. Wel een prijzige hobby a 25 euro de liter excl. Op internet ook al zitten kijk voor olie, dan kom je bij Kroon olie SP MATIC 4026 en bij AISIN WARNER de JWS 3309 (is helaas uitverkocht) stukken goedkoper.

Waarom nieuwe olie: de olie die er nu in zit ziet er vies uit en met zwarte vlekjes, niet mooi rood (wat ik zou verwachtten). Dit was al toen ik de deksel er af haalde. Schreef ik al in een eerdere post. Men zou denken dat als de bak van het spoelen terug komt (75 km mee gereden) er als nieuw uit moest zien.

Bij het manoeuvreren in de garage ook nog met de wagen met het rechtervoor spatbord tegen de bedieningskast van de schaarbrug aan gereden. Heb een hele lastige toegang tot mijn garage met een scheven ingang en de VS is zo breed dat de spiegels ingeklapt moeten worden om er achteruit uit te kunnen rijden. Gevolg een schaaf en een breukje in het rechter voor spatbord. Is gemaakt van glasfiber, 't is maar dat je het weet. Gelukkig is er een sloperij, waar ik al de voor schildbumper in de juiste kleur heb aangeschaft, die het spatbord heeft en zal komende week bezorgd worden. Wat zoeken in de werkplaats boeken leverde ook op de er een speciale manchet geplaatst moet worden als het spatbord wordt vervangen. De oude zit met een soort pur gelijmd en daar is een vervangingsonderdeel voor ontworpen. Ook bij de dealer besteld (22 euro excl).
Blijft goedkoper dan het spatbord te laten repareren en spuiten.

Eerst maar eens kijken wat het verschil met 50% nieuwe bakolie maandag wordt.

Heino

Bericht door Heino » 08 jul 2018, 10:21

Ik heb nu een Mondeo automaat en daar kon ik door tijdelijk een slang van de bakoliekoeler los te nemen, ruim 5 liter in één keer uit de bak halen.
Wellicht kan je kijken wat bij jou het laatste punt is van de automaatleidingen en die ook tijdelijk losmaken om de olie daar af te tappen, dat scheelt een hoop.

Ik zal de procedure van mijn Mondeo-bak CD4E hier posten, misschien heb je er wat aan.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Heino

Bericht door Heino » 08 jul 2018, 10:59

De procedure bij mijn Mondeo conventionele vierversnellings automaatbak met koppelomvormer (die heeft geen eenvoudig verwisselbaar filter in de carterpan) is:

Olie verversen Mondeo CD4E automaat olie.
Filmpje met alle gegevens:
https://www.youtube.com/watch?v=TRW3utBVxV8

De ratelaansluiting past in de aftapplug
High temperature schroefdraad afsluitende pasta nodig (bv. Locktite 592)
8-10 liters/quarts Mercon V ATF, koop bv. 10 liter.
Maak alles wat met de olie in aanraking komt EERST GOED SCHOON!
Filter vervangen kan niet/hoeft niet.
Als de automaatolie nog niet zwart verbrand is, kan verversen geen kwaad (i.v.m. losraken van vuil en verstoppen van het labyrint bij aangekoekte verbrande resten).

Aanbevolen werkwijze:
Aftapplug er onderuit halen, dan komt er 3 liter automaatolie uit
24 uur laten druipen in een droge omgeving, dan komt er in totaal 5 liter uit. Meet de totale hoeveelheid.
Aftapplug schoonmaken, ook de magneet en de inwendige schroefdraad en aftapplug in de sealant zetten (1 schroefdraad rondom) en met 27 NM koppel terug monteren.
Hierna transmissieolie bijvullen tot het oude niveau
Dan de uitgaande slang van de oliekoeler (die het dichtst bij de motor zit) losmaken en ook die aftappen / uit laten druppelen: start de motor en laat de motor lopen in P om de rest van de olie eruit te krijgen
Slang van de oliekoeler weer aansluiten.
En weer de transmissieolie aanvullen tot het oude niveau
En de motor in P enkele minuten laten lopen en onder de auto checken dat er niets lekt
Dan de procedure uitvoeren om het olieniveau te checken (eigenlijk bij warme olie). Zet de automaat gedurende enkele seconden in elke versnelling en zet de auto uit.
Check het automaatolielevel totdat het precies goed is. Teveel olie = funest, dat kan je er uit pompen met een pompje. Goed meten en pas gaan rijden als het niveau goed is!
Dan rijden en alle versnellingen uitproberen.

Bij mij staat de oliepeilprocedure op de oliepeilstok: warme bak, stationair draaiend in P de olie tweemaal peilen. Hij moet dan liefst tegen max aan staan.

Plaats reactie