Diagnose testers Canbus - OBD2

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VSdriver
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:37
Locatie: Nagele

Diagnose testers Canbus - OBD2

Bericht door VSdriver » 29 jul 2019, 16:24

Er zijn heel veel apparaten en manieren om de boordcomputer en subsystemen in auto´s uit te lezen.

1) Interface stekkers voor OBD2 al of niet met Bluetooth voor uitlezing op je smart phone of tablet, (10-35 euro)
2) Handheld testers met interface stekkers die beperkte of uitgebreide vertaling geven van de codes, (35-350 euro)
3) Profi-computers voor de specialisten die erg ver gaan, zelfs tot her-programmeren. (350- 5.500 euro)

Dit is een oerwoud van oplossingen waar je gauw de weg kwijt raakt. Voor de hobbyisten onder ons lijkt cat. 1) of 2) het meest aantrekkelijk. Eigenlijk zijn deze items vertaalmachines ofwel Protocol Analyzers. Omdat het vaak al moeilijk genoeg is om te begrijpen waar het over gaat verdient het aanbeveling om al die codes die over de CANbus lopen te vertalen in het Nederlands of je eigen moedertaal. De laatste tijd heb ik storingsmeldingen als gevolg van slechte nokkenas sensor. (V6 3,5)

Zelf kijk ik naar een Autel AL519 van ca. 130 euro met NL menu´s en uitleg van storingscode.

Benieuwd naar jullie ervaring en mening. Roept u maar....
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2005

Heino
Berichten: 1276
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: Diagnose testers Canbus - OBD2

Bericht door Heino » 29 jul 2019, 16:48

Zo'n Canbus/ODBC-module doet eigenlijk 5 dingen:
1. een stukje hardware leveren wat je in de ODBC-aansluiting van de auto steekt en wat contact legt met de CanBus van je auto
2. een stuk software verzorgen wat over het ODBC-protocol bidirectioneel kan "praten" met de op de CanBus aangesloten computers en rekeneenheden (zoals motorcomputer, ABS/ESP-computer, autoradio/navigatie-eenheid, Airbagcomputer, instrumentenpaneel enz.)
3. software die alle communicatie en waarden correct, logisch en in samenhang via schermen aan de gebruiker presenteert
4. een programma (app / software) wat de interface met jou als gebruiker verzorgt, incl. input-interface voor die gebruiker
5. een database die alle voertuig-specifieke waarden actueel en accuraat interpreteert en presenteert, inclusief correcte en informatieve beschrijvingen/toelichtingen en evt. vergezeld van foutzoekhandleidingen en randinformatie.

De kunst is om vooraf uit te zoeken welke onderdelen hiervan je precies nodig hebt, in welke kwaliteit en wat je behoeften zijn.

Voorbeelden van hoe het mis kan gaan:
- de module past niet / praat niet correct met de auto
- er komen alleen codes uit, verder niets (zonder beschrijving/toelichting)
- er kan alleen worden uitgelezen, niets aangepast of "gereset"
- de code's worden onjuist pf niet geïnterpreteerd waardoor je er niets mee kunt of zelfs op het verkeerde been wordt gezet
- er is geen goede beschrijving en/of toelichtende informatie aanwezig.
(In dit geval worden vaak lukraak sensoren vervangen terwijl de fout ergens anders zit.)
emz.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
VSdriver
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:37
Locatie: Nagele

Re: Diagnose testers Canbus - OBD2

Bericht door VSdriver » 29 jul 2019, 19:19

Ja Heino, het is een tricky onderwerp. Bij mijn Vel. V6 3.5 krijg ik van de board dame te horen dat er van alles mis is met de Vel..maar niet dat de nokkenas sensor ziek is en vervangen moet worden...die is vervangen en alle andere ellende is opeens opgelost...
Meldingen zoals "inlaatsysteem defekt, raadpleeg...", "uitlaatsysteem defekt, ..." :? N :shock:
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2005

Plaats reactie