schokkende automaat

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
keesiev
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2011, 21:21

schokkende automaat

Bericht door keesiev » 18 apr 2011, 12:36

Hoi, sinds begin dit jaar hebben we een Renault VS 3.5. Moet zeggen een heerlijke auto.
Echter, bij van achteruit naar D zetten van automaat, schokt de auto behoorlijk. We schieten dan met een ruk vooruit.
Ook het verbruik ligt hoog (1 op 7), maar dit zijn wel veel korte ritjes. Of kunnen deze fenomenen met elkaar te maken hebben en duiden op versleten koppeling van de automaat?
Wie herkent dit en weet toevallig ook waar het aan ligt en of het kwaad kan?

Alvast bedankt,
Kees

scooter1
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2009, 10:48
Locatie: Venlo

Bericht door scooter1 » 19 apr 2011, 07:58

Hallo Kees, In de automaat zit geen koppeling. Jouw foutbeschrijving doet het meest denken aan een defect in een of meerdere sensoren. Die moeten namelijk een seintje geven aan de rembanden om de de krachtoverbrenging soepel in gang te zetten. Wanneer het niet de sensoren zijn dan zijn het de rembanden zelf! Dan moet de bak open en wordt het een kostbare operatie. Het best is om of bij de Renault dealer centrale fout uitlezing te laten doen of direct bij een automaat- versnellingsbakkenspecialist. Groet, Eric
Renault Vel Satis 3.5 V 6 initiale 5-2003 noir nacré.

Gebruikersavatar
jeroenv635
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 aug 2009, 09:51

Re: schokkende automaat

Bericht door jeroenv635 » 20 apr 2011, 21:13

keesiev schreef:Hoi, sinds begin dit jaar hebben we een Renault VS 3.5. Moet zeggen een heerlijke auto.
Echter, bij van achteruit naar D zetten van automaat, schokt de auto behoorlijk. We schieten dan met een ruk vooruit.
Ook het verbruik ligt hoog (1 op 7), maar dit zijn wel veel korte ritjes. Of kunnen deze fenomenen met elkaar te maken hebben en duiden op versleten koppeling van de automaat?
Wie herkent dit en weet toevallig ook waar het aan ligt en of het kwaad kan?

Alvast bedankt,
Kees



helaas kees ik ken herken dit probleem het zijn de duwbanden en de automaat moet uit elkaar ik heb precies het zelfde gehad de auto heeft toen 4 weken bij de dealer gestaan. bij mij was het garantie

sterkte jeroen
Vel Satis 3.5 V6 Initiale 88-XK-PL

scooter1
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2009, 10:48
Locatie: Venlo

Bericht door scooter1 » 21 apr 2011, 08:35

Hallo Kees, Ergens op dit forum staat een autobak te koop voor € 1850.- incl omvormer. Misschien kan die uitkomst bieden in het ergste geval want reparatie aan de rembanden (duwbanden zitten alleen in ECVT) is een zeer kostbare zaak. Meestal is door het niet goed functioneren ervan verschillende frictie onderdelen verbrand. Door aan de ontluchting van de bak of de vulopening wat olie af te nemen kun je dat ruiken. Het geeft een sterke brandgeur. Groet, Eric
Renault Vel Satis 3.5 V 6 initiale 5-2003 noir nacré.

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 21 apr 2011, 19:39

Even wat hoop geven:
Dezelfde euvels kunnen worden verklaard door oude olie i.c.m. een niet goed werken regelblok. Sterker nog: bij versleten/defecte rembanden zou de automaat niet met een harde schok schakelen, maar juist zachter i.c.m. slippen onder volle belasting.

Het is zaak dat Kees éérst een goede specialist in automatische versnellingsbakken opzoekt voor een diagnose. Daarna kan je beslissen wat je ermee doet.

Renault-dealers zijn niet noodzakelijk specialisten in automatische versnellingsbakken: die gaan vaak op zeker door vervanging van onderdelen of te zeggen "dat wordt een nieuwe bak mijnheer..".

Dus:
- specialist in automaatbakken zoeken
- analyse laten uitvoeren (is soms zelfs gratis, gewoon even vooraf vragen)
- je plan trekken
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

keesiev
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2011, 21:21

Bericht door keesiev » 25 apr 2011, 20:31

Dank voor jullie reactie!
Klinkt niet goed. We hadden de auto als tussen-auto gekocht, totdat mijn auto uit de lease zou komen, maar begon me inmiddels behoorlijk aan de VS te hechten. Heerlijke auto, alleen moet het niet te duur gaan worden.
We gaan maar eens op onderzoek uit. Hou jullie op de hoogte.

Groeten,
Kees

keesiev
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2011, 21:21

Bericht door keesiev » 27 apr 2011, 10:15

Mijn vrouw is bij specialist geweest. Het (b)lijken de bussen in de automaat te zijn. Deze zouden de toestroom van de olie moeten verzorgen en schijnen een bekend fenomeen te zijn bij deze automaat (zit blijkbaar ook in volvo).
Gaat alles bij elkaar 3700,- Euro kosten. We zitten dus behoorlijk in de put en moeten nu kijken of we maar blijven doorrijden tot het echt niet meer werkt (zou geen extra schade moeten veroorzaken volgens specialist).
Tot overmaat van ramp doet nu ook de ontvangst van de radio het niet meer en bleven vanochtend de portieren gesloten, ondanks herhaaldelijk op de keycard drukken... na 4 maanden met plezier is de ellende met de auto dan toch gekomen :cry:

keesiev
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2011, 21:21

Bericht door keesiev » 27 apr 2011, 10:16

Mijn vrouw is bij specialist geweest. Het (b)lijken de bussen in de automaat te zijn. Deze zouden de toestroom van de olie moeten verzorgen en schijnen een bekend fenomeen te zijn bij deze automaat (zit blijkbaar ook in volvo).
Gaat alles bij elkaar 3700,- Euro kosten. We zitten dus behoorlijk in de put en moeten nu kijken of we maar blijven doorrijden tot het echt niet meer werkt (zou geen extra schade moeten veroorzaken volgens specialist).
Tot overmaat van ramp doet nu ook de ontvangst van de radio het niet meer en bleven vanochtend de portieren gesloten, ondanks herhaaldelijk op de keycard drukken... na 4 maanden met plezier is de ellende met de auto dan toch gekomen :cry:

Bart V6 24V
Berichten: 140
Lid geworden op: 26 jun 2010, 22:38
Locatie: Raamsdonksveer

Bericht door Bart V6 24V » 27 apr 2011, 20:11

Misschien iets stoms wat ik nu denk,Maar is de accu of stroomvoorziening wel goed ??? Wel apart dat je nu eens van alles krijgt.
Groet,
Bart.
**Vel satis 3.0 Dci Initiale 2006 Noir Nacré Tabac Perfore**

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 21 jan 2014, 01:13

Ik spring er even in omdat mijn 3.5 VS ook wat last heeft van wat bruusk ingrijpen bij het wegrijden. Eigenlijk reageert het inschakelen te traag waardoor het net die ene seconde te lang duurt voordat de 1e versnelling pakt.
Nu zit er een Aisin Warner automaat type AW 55-50 in deze auto, net zoals bij heel veel andere merken zoals Volvo, Saab, Toyota en nog een hele rits andere merken.Kortom het is een heel veelvuldig toegepaste uitstekende en betrouwbare bak.

De truuk bij deze bak is dat hij via een computer met geheugen voor de rijstijl elektronisch wordt geregeld door z.g. lineaire kleppen. Daar zitten er bij de VS drie van in en deze kleppen, die overigens helemaal niet zo duur zijn, gaan door het gebruik langzamerhand slijten. Je moet hierbij denken aan km-standen vanaf rond de 80K. Want wat gebeurt er? Er wordt een zuiger elektromagnetisch geregeld en deze zuiger bedient, afhankelijk van welk relais, bijvoorbeeld de schakeldruk en het schakelmoment van de eerste versnelling. Doordat er heel langzaam, door normale slijtage, wat slijpsel in de ATF komt, wordt dit slijpsel, wat voor een deel ijzerpoeder in suspensie is, aangetrokken door het magnetisch veld van deze spoelen, zet zich af rond het geleidestangetje wat midden door de spoel loopt en daardoor gaat de zuiger en tevens de betreffende klep stroever lopen en haperen waardoor er schokkend geschakeld gaat worden.

Er bestaan in Engeland en Amerika revisiesetjes om deze kleppen te reviseren. Bij zo'n revisiesetje moet je de betreffende klep openmaken en dan alles weer netjes schoonmaken en in elkaar zetten. Probleem is alleen dat je een speciaal hulpstuk, van rond €200, nodig hebt om de klep uit elkaar te halen en voor een eenmalig gebruik loont zich dat financieel niet.

Vandaar dat ik nu gewoon drie lineaire kleppen in bestelling heb. Zodra ik ze binnen heb ga ik ze vervangen. Ik hou jullie dan later op de hoogte van het verdere verloop.

Als afsluiting vraag ik mij daarom af of het werkelijk bussen en banden en meer van dat soort dingen zijn die een volledige revisie van rond de €4000 van de automaat vereisen. Ik vermoed nl. dat het in de meeste gevallen gewoon deze drie lineaire kleppen zijn.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 21 jan 2014, 01:22

Als aanvulling nog het volgende:
De kleppen gaan samen ongeveer €250 kosten. Ze komen uit Amerika maar vlgs mij zijn ze ook gewoon bij de dealer te koop. Ik heb voor de Amerikaanse gekozen omdat ze daar een truukje met andere lagering hebben gebruikt waardoor de kleppen minder kritisch zouden zijn voor vervuiling. Het inzetten/ vervangen duurt schat ik ongeveer twee uur.

Ik weet niet wat de reparateur bedoelt met de bussen vervangen en zeker niet voor dat bedrag. Het klinkt mij een beetje naar hetzelfde verhaal maar dan voor veel te veel centjes!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 24 jan 2014, 00:14

Kleppen binnen gekregen. Via eBay in USA gekocht.
Kosten omgerekend €190 inclusief verzending.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 24 jan 2014, 00:33

Ben benieuwd.
Was jouw automaatbak al eens geflushed?
Als dat niet zo is, is het helemáál interessant om te weten of het vervangen van de kleppen opnieuw leidt tot een schakelgedrag "als nieuw"!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 24 jan 2014, 10:13

Mijn automatenbak heb ik als eerste laten flushen, vrijwel direct na de aanschaf van de auto. Waarom? Omdat inderdaad bij het inschakelen na stilstand de eerste trap nogal bruusk aangreep. De overgang van ontkoppelde D, met voet op rempedaal, naar eerste trap was dan vaak een te harde klap. Nog steeds zo.
Dat flushen maakte helaas eigenlijk niets uit. Ik kan mij dat, nu ik weet hoe die bak zo'n beetje werkt, ook wel voorstellen, omdat i.t.t. de "ouderwetse" automaten die puur mechanisch werken, de huidige automaten electronisch geregeld worden door een zelflerende computer. Als dan een klep wat blijft hangen of langzaam begint te lekken zodat de benodigde stuurdruk niet meer snel genoeg wordt gehaald of anderszins traag reageert, dan kan dit het gevolg zijn.
De invloed van de olie lijkt mij dan uiteindelijk hierbij wat minder. Vandaar dat Renault die automaten gewoon afvult en dat moet dan voor een gemiddelde auto met gemiddeld gebruik genoeg zijn om de rest van zijn leven mee te doen.
Of dat werkelijk zo is, is natuurlijk de vraag.
Kortom, ik ben zelf razend benieuwd of het schakelen beter zal gaan na vervanging van die kleppen.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 10 feb 2014, 16:12

Zo, vandaag de drie kleppen vervangen. In totaal ongeveer 2 1/2 uur werk, maar als het nu gedaan zou worden dan kost mij dat nu ongeveer 2 uur.
De auto moet er voor op de brug, hoewel twee oprijbruggen ook prima zou gaan of anders opkrikken en op steunen aan de voorkant.

Die kleppen zitten aan de voorkant en zijn, als het deksel eenmaal er vanaf ligt, buitengewoon goed toegankelijk.

Hier zitten de kleppen onder, eerst natuurlijk de emmertjes-plastic motorbeschermplaat verwijderen:

Afbeelding

Het is dat grote zwarte deksel aan de voorkant onder. Deze zit met een aantal Torx bouten vast en wordt later weer gemonteerd met rode plastisch blijvende hoge temperatuur kit. Zorg er dus voor dat je die in huis hebt.

Eerst, voordat er wordt begonnen, de randen en dergelijke van het deksel goed schoonmaken, zodat er later geen zand of andere troep in de zo dadelijk open liggende bak terecht kan komen. Gebruik hiervoor ontvetter en perslucht. Daarna de olie aftappen en, als je geen nieuwe olie erop wilt zetten, netjes opvangen in een brandschone (Let hier op!) bak waar ongeveer een liter of vijf in gaat. Later kan diezelfde olie dan weer worden terug gegoten via een trechter op een plastic slang van ongeveer 3/4 meter lang en 10mm dik, die van bovenaf de motor tot in de pijlstok-opening komt..

Het deksel kan er helaas niet in een keer af worden gehaald omdat er een aantal electrische leidingen met losneembare stekkers over een metalen brug op het eigenlijke deksel lopen en die leidingen en de brug moeten eerst worden verwijderd. Daarvoor is het nodig om ook aan de zijkant links-voor, een gedeelte van de plastik afdekking onder het spatbord gedeeltelijk los te maken. Zie foto

Afbeelding

Daarna, als de metalen brug is weggenomen en de leidingen opzij zijn gelegd en gezekerd tegen terugvallen op het openliggende kleppen gedeelte, kunnen de Torx bouten rondom worden losgenomen. Pas op, er loopt nog wat rest-olie uit dat deksel, maar dat is niet veel.
Even zachtjes hevelen aan de onderkant van het deksel en het deksel ligt los en kan voorzichtig worden weggenomen.

Daarna is het gedeelte met de electromagnetische kleppen zichtbaar en dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Zichtbaar zijn nu bovenaan de drie lineair kleppen. Dat zijn die drie horizontaal lopende bussen en deze zullen dus worden vervangen. De andere kleppen zitten onderaan en geven over het algemeen geen problemen. Deze kleppen worden niet continu geregeld en zijn dus veel minder aan slijtage onderhevig.
De horizontale kleppen zijn gezekerd met metalen klemmen. Eentje bovenaan en die is dus voor de bovenste klep en houdt tevens de kabelbundel vast en eentje onderaan en die is voor de onderste twee resterende kleppen. Van dchtbij ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding

Duidelijk zijn de klemmen te zien waarvan de onderste vervangen zal worden door een soortgelijke klem, maar van iets andere afmetingen. Deze onderste dubbel werkende klem wordt bijgeleverd door de fabrikant van de kleppen en zit dus in het setje.

Let op dat de kleppen verschillend zijn doordat ze zijn kleur-gecodeerd. Zwart, blauw en groen. De stekkertjes hebben dezelfde kleur zodat er geen vergissing mogelijk is. De nieuwe kleppen moeten op dezelfde plaats weer worden gemonteerd waarbij de stekker-aansluitingen aan de bovenkant horen te zitten.
Nadat de oude kleppen dus stuk voor stuk zijn losgenomen en de stekkertjes voorzichtig ( Let op, het kunststof is bros!!!) zijn verwijderd waarbij een klein schroevendraaiertje als een heveltje wordt gebruikt om de stekkertjes los te nemen, kunnen de kleppen zijdelings uit de grondplaat worden geschoven en kunnen de nieuwe kleppen op hun plaats worden geschoven. Ik doopte eerst de nieuwe kleppen met hun neuzen in de bak met ATF (=Automatic Transmission Fluid) om het werkende deel alvast te smeren. Die kleppen glijden dan haast vanzelf op hun plaats. Als de kleppen weer zijn aangesloten aan de stekkertjes ( Deze even stevig aanduwen totdat ze vastklikken) kunnen de kleppen weer worden vastgezet met hun metalen klemmen. Let hierbij op de goede stand van de onderste klem: Met de brede kant onderaan.

Hierna het kleppendeksel weer monteren. Eerst de oude kit aan de binnen en buitenkant van de passing verwijderen met een scherp mes of beiteltje en dan de binnenkant van het deksel netjes schoonmaken zodat er niets, maar dan ook niets geen rommel achter blijft. Hierna het deksel met de eerder genoemde rode hoge temperatuur kit dun (!!) insmeren zodat er niet teveel kit op zit. Dit zou anders kunnen losraken en in het systeem kunnen komen waardoor de fijne oliekanaaltjes verstopt zouden kunnen raken en de automaat niet meer werkt, uit elkaar moet worden genomen etc. etc....
Denk hier dus goed aan. Sommigen zijn geneigd om veel te veel kit te gebruiken!
Hierna de buitenste metalen brug afmonteren, kabels opnieuw aansluiten en de olie weer terug gieten. Als je op een echte brug staat, controleer dan meteen even met lopende motor het oliepijl van de bak. Het gele pijlstokje zit nét achter die ronde aansluitbus met de twee slangen, links naast het zwarte deksel. Een idiote plaats. Een langere pijlstok, gewoon vanaf de bovenkant bereikbaar zou veel makkelijker zijn.
Ik had ongeveer een maandje geleden de bak laten flushen. Het bleek vanmorgen dat er niet genoeg olie was bijgevuld!! Er moest nog ongeveer 3/4 liter olie bij.
Waardoor?? Doordat er als laatste check niet met draaiende motor was gecontroleerd.... Grrr.

Het uiteindelijke resultaat van de vervanging is nu dat de bak als boter schakelt, geen harde "bonk" meer bij het inschakelen bij het wegrijden in de eerste trap en ook niet bij het op-schakelen van 2 naar 4, waarbij met matig gas gewoon een trap, de 3e, wordt overgeslagen. Dit overslaan hoort zo en werkt brandstof besparend. Deze trap wordt bij volgas echter weer wél gebruikt.
Al met al ben ik buitengewoon tevreden met het resultaat.

Ik heb de kit besteld via Ebay in Amerika. Het merk van de kit is Rostra. Dit is de fabrikant die deze kleppen maakt. De automaat is type AS 55-50SN
De kit met de drie kleppen had van mij nummer K 59927R met verder als aanduiding AW55-50/51 Universal, fits all Valve Bodies 2003 - Up.
Rostra zelf heeft een mooie site met veel informatie: http://www.rostratransmission.com/aisin ... lenoid.php
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Plaats reactie