het leed dat dealer heet

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
jan van den brink

het leed dat dealer heet

Bericht door jan van den brink » 31 jul 2018, 09:27

ben sinds april 2015 in bezit van een V-S 20 turbo exeption phase 2 met op dit moment een km stand van 240-00- km.
Je weet als je een V-S rijdt dat het onderhoud wel wat kost. maar een beetje hobby kost ook geld.
Bij deze wil ik wel wat kwijt over een bepaalde Renault dealer in de omgeving van Apeldoorn. Heb in 2016 groot onderhoud aan de auto laten uitvoeren, grote beurt , distributie riem, waterpomp, poelie voor de lieve somma van 1000,00
november 2017 : lampje motor management lampje branden, naar de dealer uitlaten lezen , katalysator kapot prijsopgaaf 1000,00 vond dit veel te gortig ben gaan zoeken heb een katalysator gevonden van het Duitse merk topcat, Deze firma maakt ook katalysators voor diverse Europese automerken.als zijnde origineel.
Heb samen met een bevriende automonteur deze kat gemonteerd dagje werk maar klaar dit verhaal kosten alles bij elkaar nog geen 500,00 verschilletje van 500,00 ???
April 2018 apk plus beurt plus volledige remmerij voor en achter vernieuwd
kosten 1400,00 fors mijn inziens. maar goed het was weer klaar
3 weken later achterveer gebroken kosten 318,00 voor 1 veer!!
maar nu komt het. Het lampje van de motor management gaat weer branden
wordt toch een beetje ziek van dit gezeur . gekeken onder de kap of ik iets kon vinden maar nee, op een losse bobine na denk even aandraaien klaar
maar nee boutje lam zoiets moet je toch merken als je nieuwe bougies monteert toch?
Hiervan melding gemaakt mocht komen uitlaten lezen boutje vernieuwd was dan wel service maar wel met de mededeling dat ik maar een afspraak moest maken om de katalysator te vervangen want die was kapot??
na mij mededeling dat dit niet kon werd niet op gereageerd
Beetje ziek van dit verhaal naar huis gegaan. contact gezocht met de monteur die de katalysator samen met mij er onder gezet had.
Een ritje naar hem gemaakt, hij heeft de auto aan de computer gehangen,
en uit gelezen , en ja binnen 5 minuten de storing gevonden de voorste
lambda-sonde functioneerde niet goed, schoongemaakt weer gemeten, nog steeds niet goed conclusie sonde kapot, nieuwe sonde gehaald gemonteerd,
5 minuten werk , en de kosten 130,00 van het merk bosch met originele stekkers. en het is weer klaar lampje uit en rijdt weer als een nieuwe,
Nou is mijn punt de dealer heeft merkgebonden uitlees apparatuur in huis, moet dit toch zeker kunnen vinden, maar zal wel te weinig opleveren.
voel mij genaaid door deze dealer.
Jullie snappen wel dat ik daar niet meer kom.
waag wel een ritje van 65 km naar soest waar mijn monteur woont verdien ik meer dan genoeg.
hoop dat jullie hier iets aan hebben

vriendelijke groet

Jan van den Brink
renault vel-satis
2.0 turbo 2006

Hans61

Bericht door Hans61 » 01 aug 2018, 14:20

heel herkenbaar. Wel is er een verschil tussen enerzijds hoge garagerekeningen vanwege hoog uurloon in combinatie met zogenaamde originele onderdelen en anderzijds het niet luisteren en vervolgens onnodig vervangen van onderdelen, dan wel het in rekening brengen van onderdelen die niet vervangen zijn. De laatste categorie is eigenlijk niet acceptabel en dan druk ik me heel voorzichtig uit.
Bij de eerste categorie kan je vooraf een prijsopgave vragen. Zo heb ik een paar jaar geleden voor mijn 2.0T een offerte gevraagd voor vervanging van de distributieriem, waterpomp, multiriem, de bijbehorende span- en looprollen; bedrag €860. Omdat de krukaspoelie nog nooit vervangen was werd geadviseerd deze ook te vervangen a €170. Totaal dus €1030. Veel geld maar ik wist waar ik aan toe was.
Een aantal jaren geleden ook de complete remmerij (APK-afkeur) laten vervangen, dus ook de schijven (achter met lagers er in). Bij mijn eigen universele garage laten doen en dat kostte me nog geen €700 inclusief kosten APK.
Ik rijd inmiddels in mijn 10e Renault maar het is zeker zo, dat ik een aardig boekwerk zou kunnen schrijven over met name de Renaultdealers, de goede niet te na gesproken (ze zijn er wel)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Re: het leed dat dealer heet

Bericht door Heino » 01 aug 2018, 17:46

Beste Jan,

Vervelend voor je dat je teleurgesteld wordt door je dealer, ik heb zelf hele goede ervaringen gehad met Renault Kerres te Heerlen.
Niet goedkoop, wel goed, zowel voor mijn Fiat Tempra als Laguna1-Phase2 als mijn Vel Satis Phase 2, gedurende bij elkaar pakweg 16 jaar.
jan van den brink schreef: Heb in 2016 groot onderhoud aan de auto laten uitvoeren, grote beurt , distributie riem, waterpomp, poelie voor de lieve somma van 1000,00
Dit is erg goedkoop, zonder grote beurt kan je bij een VS al gemakkelijk aan 1100 Euro raken.

Voor de rest van het verhaal:
- het werkplaats tarief is hoog bij de dealer, dat wreekt zich meteen in de prijzen
- een dealer is gebonden aan originele Renault onderdelen en die kosten (abnormaal) véél
- een dealer moet goede reparaties leveren, liefst "in een keer raak". Door de hoge uurtarieven gaan ze sneller sleutelen dan zoeken en dat levert forse rekeningen op. En hun ervaring beperkt zich tot Renault, via de vastgetreden Renault-paden, waar een universeel monteur vaak (noodgedwongen) veel meer handigheidjes weet.
- een niet-Renault monteur kan nog eens iets uitproberen en bv. een niet-origineel vervangend onderdeel van Bosch monteren.

En last but not least: een Vel Satis kost geld, véél geld.

Dat kan je enigszins beperken via slimme beslissingen (bv. geen dealer), maar het kan allemaal kapot en het gaat allemaal kapot.

Op dit forum krijg je hulp zat en ik hoop dat je nog lang en met veel genoegen in je Vel Satis mag rondrijden. :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 02 aug 2018, 10:47

Heb het verhaal gelezen. Kan slechts 1 "fout" lezen: de conclusie dat de imitatiekat defect is i.p.v. de Lambda sonde. Voor de rest is het normaal en zeker geen slechte dealer.
Als je het topmodel van Renault rijdt, dan kost dat geld.

Plaats reactie