Even voorstellen...uw nieuwe forum admin

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
Anne
Site Admin

Even voorstellen...uw nieuwe forum admin

Bericht door Anne » 17 dec 2018, 19:17

Hallo iedereen, ik heb onlangs het Safrane en het Vel Satis forum overgenomen van Günther.

Ik ben ooit verpest door de R9 automaat van mijn broer en heb sindsdien altijd wel een Renault gehad: R21 2.2 GTX, Laguna I V6, Safrane 2.5 RXT, Safrane V6 12V, allemaal automaten.
Mijn Safrane V6 is net verkocht en nu een stap terug gedaan naar het model wat ik al lang koester, de R25. Gelijk maar twee gekocht. 8)
De eerste R25 ga ik naar een Baccara ombouwen incl. automaat.

Van de Safrane ken ik zolangzamerhand elk boutje waardoor ik veel bij kon dragen op het forum. Van de VS heb ik echter geen technische kennis.
Ik zal het forum in de lucht houden en regelmatig updaten waardoor het stabieler moet zijn dan voorheen. Verder eventueel ingrijpen mocht een discussie gruwelijk uit de hand lopen. :twisted:
Ik vermoed dat het hier wel mee zal vallen. :wink:
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k

Hans61

Re: Even voorstellen...uw nieuwe forum admin

Bericht door Hans61 » 19 dec 2018, 12:12

Fijn dat je het stokje van Gunther wil overnemen! Ik weet niet hoeveel actieve gebruikers er nog zijn maar ik vind het nog steeds leuk om mee te denken over een probleem waarvan ik de oplossing denk te weten; andersom geldt dat ook, ik heb veel baat bij de kennis en ervaring van anderen. Inmiddels mijn tweede Vel Satis (mijn tiende Renault) in mijn bestaan en we gaan gewoon vrolijk verder!
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Bericht door Heino » 19 dec 2018, 16:39

Welkom Anne, en fijn dat je dit forum wil runnen.
Het wordt de laatste tijd wat stiller hier, maar ik ken nog genoeg leden om mij erbij betrokken te voelen, ook al heb ik geen Vel Satis meer. :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV

Bericht door WillemV » 23 dec 2018, 06:08

Anne,

Altijd fijn als er mensen zoals jij zich feitelijk belangeloos inzetten om een forum in de lucht te houden.

Waarvoor iedergeval mijn dank.

De R25 vindt ik trouwens een mooie klassieker die meer respect verdient. Ik zelf heb jaren met een Peugeot 605 gereden en kwa veertechniek is die beter als mijn Vel Satis.

Fijne dagen wens ik je iedergeval toe.

Gr.
Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 23 dec 2018, 08:56

Hallo Anne,

Mooi dat er iemand is om het forum in de lucht te houden. Er staan zeer interessante items op om zodoende onze wagens in goede conditie te houden en te bewonderen. En ook om eens wat dieper in de krochten van de VS te duiken.

Bravo Zulu

Groet, Frank
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

RobK

Bericht door RobK » 25 dec 2018, 23:33

Hallo Anne, ik lees net je bericht en grote klasse dat je deze klus op je neemt. Dat je dan niet zoveel van de VS af weet is geen probleem. Er zit een hoop kennis onder de leden. Ik rijd nu 10 jaar VS en t is geen probleemloze voiture maar om nu in een degelijke Audi of Volvo te gaan rijden, dat is toch wel het toppunt van degelijkheid en zekerheid.t Leven moet toch een beetje avontuurlijk zijn?
Fijne dagen en veel plezier met het onderhoud van de site. Rob :D
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

StefanVelSatis

Bericht door StefanVelSatis » 29 dec 2018, 23:20

RobK schreef:
25 dec 2018, 23:33
Hallo Anne, ik lees net je bericht en grote klasse dat je deze klus op je neemt. Dat je dan niet zoveel van de VS af weet is geen probleem. Er zit een hoop kennis onder de leden. Ik rijd nu 10 jaar VS en t is geen probleemloze voiture maar om nu in een degelijke Audi of Volvo te gaan rijden, dat is toch wel het toppunt van degelijkheid en zekerheid.t Leven moet toch een beetje avontuurlijk zijn?
Fijne dagen en veel plezier met het onderhoud van de site. Rob :D
Een Audi of Volvo zijn ook verre van degelijk hoor. Die kennen heel veel problemen vooral de nieuwere modellen. Lees maar eens over vervuilings en kettingproblemen bij de TFSI's.
Daarbij komt, de werkplaatstarieven en onderdelenprijzen liggen bij Audi en Volvo stukken hoger dan bij Renault.
Kortom, een Renault is zo gek nog niet. Misschien niet probleemloos, maar welk merk is dat wel?
Ik ben momenteel op zoek naar een geschikte Vel Satis. Toevallig ook de afweging gemaakt voor een Volvo S60 of S80 van dezelfde leeftijd.
Ik heb er meerdere proefgereden en bij iedere Volvo haperde er wel iets. 1x zelfs compleet stil komen te staan tijdens een proefrit met een S80 2.4. Na er op de snelweg mee gereden te hebben begon de motor opeens onregelmatig te lopen en wilde continue afslaan. Was niet meer mee te rijden.
Een keer een Vel Satis en 2X een Espace proef gereden. Beide de 2 liter turbo en die liepen eigenlijk perfect en vertoonden ook geen rare gebreken.
Bijkomend voordeel is ook nog eens dat een Vel Satis stukken goedkoper in de aanschaf is dan een S60/S80 en daarbij ook nog eens de modernere wagen is die, vind ik, lekkerder rijdt. Gek genoeg hadden de Renaults waar ik mee reed minder rammels dan de Volvo's. Ik voelde me echt als een koning op de weg in die Renaults en de 2 liter heeft echt veel kracht en loopt heerlijk.
Ik ben echter wel van plan voor een Vel Satis 3.5 te gaan. Qua verbruik scheelt het niet zo veel in vergelijk met de 2 liter en de 3.5 heeft minder onderhoud nodig hoor ik overal. Geen turbo die stuk kan gaan en ook geen distributieriem die je om de zoveel tijd dient te vervangen. Het schijnt een zeer betrouwbare motor te zijn die 3.5 Nissan.
Ik ga komend jaar verder op zoek en wens iedereen hier nog fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling!

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 30 dec 2018, 09:12

Ik zou me geen zorgen maken over defecte turbo's, die gaan bijna nooit kapot en mocht dat toch gebeuren is die voor een 300 euro weer gereviseerd.
Heb zelf expliciet voor de 2.0T gekozen vanwege het brandstof verbruik maakt echt wel een verschil.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Hans61

Bericht door Hans61 » 30 dec 2018, 10:56

Heb nu een 3.5 en meer dan een ton gedraaid met de 2.0T. Wanneer ik ze vergelijk dan vind ik de V6 mooier lopen en stiller, ook omdat ie minder toeren maakt op de snelweg (ongeveer 2250 bij 120 km per uur tegen 3000 bij de 2.0T). De 2.0T trekt erg lekker vanaf 2000 toeren en de 3.5 is werkelijk een beest tussen de 3000 en 4000 toeren. Bougies wisselen bij de 2.0T is kinderspel en bij de 3.5 wat bewerkelijker voor de achterste 3 cylinders. Nauwelijks olieverbruik bij beide, heb nu ruim 6000 gereden met de 3.5 en nog steeds maximumpeil.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

StefanVelSatis

Bericht door StefanVelSatis » 31 dec 2018, 17:44

Toch ben ik in de advertenties op oa. Marktplaats al meerdere Renaults met deze motor tegengekomen waarvan de turbo stuk was.
De 2 liter Turbomotor van Renault staat bekend om zijn betrouwbaarheid en lange levensduur. Echter, je moet er wel rekening mee houden dat de auto in kwestie (ik zoek een Vel Satis van bj. 2003 t/m 2005) al wel minimaal 14 jaar oud is en vaak veel eigenaren gehad heeft. Je weet ook niet hoe die allemaal met hun auto zijn omgesprongen wat betreft warm/koud rijden en onderhoud. Wat betreft de prijzen van turbo's zie ik op het net toch al snel prijzen van zo'n 6 à 800 euro voorbijkomen voor een nieuw exemplaar plus dan moet deze nog ingebouwd worden. Met een beetje pech veroorzaakt een kapotte turbo ook veel schade aan andere onderdelen van de motor zoals de intercooler of, nog erger, het motorblok zelf (metalen spaantjes).
Ik zag ergens op het net laatst een bericht voorbijkomen van een Laguna eigenaar die 1600 euro kon aftikken voor de inbouw van een nieuwe turbo op zijn 2.0 Turbo. Ok, inderdaad, de bougies op de achterste bank van de 3.5 V6 zijn wat moeilijk bereikbaar. Daarvoor dient het inlaatspruitstuk verwijderd te worden. Daar tegenover staat dat de 2.0 Turbo wel om de zoveel tijd een nieuwe distributieriem nodig heeft wat ook een boel werk is met bijbehorende kosten. Tja, het zijn allemaal afwegingen die je moet maken.
Ik ben niet van plan enorme afstanden af te gaan leggen met de Vel Satis. Daarvoor heb ik een dieseltje op de oprit staan. Hoogstens een keer 7 à 8000 km per jaar en dan is benzineverbruik niet meer zo belangrijk. Daarbij komt de prachtige mooie rustige loop van de 3.5. Dus denk ik dan toch maar voor de 3.5 te gaan. Moet wel zeggen, als er een werkelijk super mooie 2.0 Turbo voorbij komt met Initiale uitrusting ben ik daar zeer zeker ook wel voor in.

StefanVelSatis

Bericht door StefanVelSatis » 31 dec 2018, 18:23

Weet iemand trouwens waar ik een overzicht kan vinden/lijstje met specifieke aandachtspunten bij aankoop van een Vel Satis?

Anne
Site Admin

Bericht door Anne » 02 jan 2019, 19:41

StefanVelSatis schreef:
31 dec 2018, 18:23
Weet iemand trouwens waar ik een overzicht kan vinden/lijstje met specifieke aandachtspunten bij aankoop van een Vel Satis?
Ik heb hier een topic aangemaakt. Deze moet nog wel gevuld worden.
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k

Jappi

Bericht door Jappi » 07 jan 2019, 18:38

Welkom Anne,

Fijn dat je het forum overneemt van Günther en in de "lucht" gaat houden.

Overigens wens ik iedereen nog een voorspoedig 2019 en veel plezier met de Vel Satis.

Mvg, Jappi
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

Plaats reactie