vocht in koplamp

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Satisvel-Daniël

vocht in koplamp

Bericht door Satisvel-Daniël » 27 mei 2019, 20:07

Beste Vel Satis liefhebbers.
Sinds vandaag nieuw op het forum na aankoop van een Vel Satis 3.5 v6 (2002) via BVA auctions.
Geweldige auto, maar wel wat puntjes. De linker koplamp heeft vocht. Nuw wil ik proberen de koplamp te verwijderen, maar wat een gedoe. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen ? Of...een adresje in de buurt van Dronten ? Verder...Radio vraagt om code... benzinemeter blijft op reserve staan ondanks volle tank, cruisecontrol.... doet het niet ? hoe activeren ? Sensoren velgen )bandenspanning' na montage nieuwe banden niet herkend door systeem. Wie kan mij meer vertellen... alvast enorm bedankt.
Verder.... wat een fijne auto om in te rijden !!

Heino

Re: vocht in koplamp

Bericht door Heino » 27 mei 2019, 21:21

- de koplamp: dat vind je in de werkplaatshandboeken op deze site: https://bestand.renaultvelsatis.nl

- radiocode: héél lief aan de dealer vragen bij het magazijn als je je autopapieren en legitimatie bij hebt, of bv. vragen op https://www.renaultforum.nl/forum/radio ... 21948.html De invoerprocedure moet je ook weten en die vind je op Google.

- benzinemeter op reserve: wat doet de benzinemeter bij de zelftest van het instrumentenpaneel (= voor zover ik nog weet de drukknop op de rechter stuurstengel ingedrukt houden en dan de kaart insteken). Kaart eruit = einde zelftest. De benzinemeter moet bij de test meebewegen, dan is het instrumentenpaneel in orde.
Doet die benzinemeter buiten de zelftest helemaal niets meer, ook niet bij op/van contact? Dan zou ik onder de achterbank beginnen te kijken bij het luikje wat daar meen ik zit voor inspectie van de tankvlotter. En dan meten/kijken. Als je met contact aan de twee draden van de tankvlotter kort doorverbindt, moet de benzinemeter kort uitslaan naar vol. Als hij dat niet doet, is er iets met de bedrading.

- Cruisecontrol: je hebt cruisecontrol (groen lampje) en snelheidsbegrenzer (oranje lampje) en die schakel je in met de wipschakelaar op de middenconsole. Daarna stel je op het stuur de snelheid in. De minimale in te stellen snelheid = 30 km/uur en hij gaat per 2 omhoog/omlaag.
Als de cruisecontrol het niet doet, is de meest waarschijnlijke oorzaak de afstelling van de schakelaars op het koppeling- (eentje) en rempedaal (twee stuks), In de werkplaats handboeken op deze site kan je de afstelprocedure daarvan vinden.
Als het dan nog niet werkt, zijn de schakelaars in je stuurwiel defect of de 2 draadjes (ik meen wit en oranje, de 4 knoppen vormen een weerstandsmatrix) die daar naartoe lopen. In dat geval moet je gaan demonteren / meten. De dealer kan het ook uitlezen en dan zit je eerder in de richting van de oorzaak.
Kijk bij het werken aan /bij het stuurwiel altijd uit met de airbag!!

- sensoren bandenspanning: op elke originele sensor zit een kleurcode-O-ring.
Bij goed schoonmaken met een vochtig doekje van het uitstekende deel van het ventiel achter het ventieldopje wordt de kleurcode beter zichtbaar.
In je open bestuurdersdeur staat een tabelletje met welke kleurcode op welke plek thuishoort: een werkende sensor die in je deur op LV (bv. "Rood") wordt afgebeeld en die in werkelijkheid RA is gemonteerd (en daar dus een rode ring heeft), zal op LV zijn bandenspanningswaarde rapporteren.
Sensoren die eerder goed werkten (bv. op zomerbanden) maar die even van de auto weg zijn geweest (bv. in de winter) melden zich na pakweg 2 km rijden met 50 km/uur weer correct aan op de auto.
De computer kan 2 wielsets aan sensoren inlezen en onthouden, dus een winterset en een zomerset, in totaal 8 sensoren.
Een sensor gaat pakweg 8 jaar mee, daarna is de ingebouwde batterij leeg en moet je een nieuwe sensor monteren van het juiste type (voor lichtmetalen of ijzeren velgen).
Nieuwe sensoren moeten worden ingelezen in de computer, in de juiste set (zomer/winter) en de juiste plek (zie tabel en kleurcode).
18 Inch banden rijden lekker op rondom 2,6 Bar aangegeven waarde en dan heb je ook geen problemen met de computer die tegensputtert.

Alles uit mijn geheugen, dus zonder garantie op de details. 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61

Bericht door Hans61 » 28 mei 2019, 10:24

Een kleine aanvulling op je vraag over vocht in de koplamp:
op zich is condens aan de binnenkant van koplampen normaal. De koplamp wordt onder de motorkap tijdens het rijden warm terwijl de rijwind kouder is. Het vocht wat in de koplampunit aanwezig is condenseert en zet zich af op het hoogste punt van de koplamp.
De koplampen zijn van onderen open, er zit een soort zacht plastic tuutje onderaan waardoor teveel condensvocht weg kan lopen. Ik zou bij allebei de koplampen even kijken (voelen) of dat tuutje niet dubbelgevouwen zit of zo. Demonteren van de koplamp en vervolgens met een föhn droogblazen heeft tijdelijk effect maar vocht kan er toch weer in (en uit).
De ouderwetse koplampen van echt glas waren vroeger helemaal potdicht om de intrede van vocht tegen te gaan. Dat is dus niet meer zo bij de tegenwoordige kunststof koplampen.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV

Bericht door WillemV » 29 mei 2019, 07:16

Om de condens te laten verdwijnen kan je ook het rechthoekige klepje achter op de lampen losklikken. De klepjes hoeven niet los, want ze zitten klem in het compartiment.

Hmm... praktisch alles zit klem in het motorcompartimenten, zelden zo moeilijk gesleuteld.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61

Bericht door Hans61 » 29 mei 2019, 10:44

is waar maar bijvoorbeeld de xenonlampen vervangen is eigenlijk vrij eenvoudig. Omdat je de koplampunits een centimeter of 5 naar voren kunt schuiven kan je de dop wegklikken en met de lange xenonlampen de bocht maken.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Satisvel-Daniël

Bericht door Satisvel-Daniël » 17 jun 2019, 13:56

Dank voor je bericht. Ik zie 'm nu pas :oops:
De benzinemeter in het dashboard werkt. Getest via handig linkje op youtube. Kaart half in contact steken (radiostand) en dan de knop van boordcomputer (rechts op antenne van stuur) ingedrukt houden. Je ziet dan alle metertjes in sprongetjes verschieten. Vermoedelijk zit het 'm dus in de vlotter in de tank. (moet nog even uitzoeken of ik dat zelf kan verhelpen. Tips uiteraard altijd welkom :D
Vocht in koplamp verholpen: koplamp uitgebouwd :mrgreen: : de afvoerslangetjes waren verstopt. koplamp drooggeföhnd met föhn van mijn vriendin. :lol:
Melding handrem blijft nog. Voorlopig auto gewoon handmatig de handrem vast en los zetten en in P parkeren

Ik ga dit nog leuk vinden !

Satisvel-Daniël

Bericht door Satisvel-Daniël » 17 jun 2019, 14:02

Baai de wee... radiocode netjes gekregen van Bochane Lelystad. Top ! Radio werkt. Geluid is redelijk. Had er meer van verwacht, maar ok.
Cruisecontrol nog even nakijken aan de hand van jullie tips. Bedankt iedereen voor de reacties ! leuk om zo één en ander mee te krijgen aan informatie. Wordt vervolgd....

Heino

Bericht door Heino » 17 jun 2019, 15:46

Satisvel-Daniël schreef:
17 jun 2019, 13:56
Dank voor je bericht. Ik zie 'm nu pas :oops:
De benzinemeter in het dashboard werkt. Getest via handig linkje op youtube. Kaart half in contact steken (radiostand) en dan de knop van boordcomputer (rechts op antenne van stuur) ingedrukt houden. Je ziet dan alle metertjes in sprongetjes verschieten. Vermoedelijk zit het 'm dus in de vlotter in de tank. (moet nog even uitzoeken of ik dat zelf kan verhelpen. Tips uiteraard altijd welkom :D
Vocht in koplamp verholpen: koplamp uitgebouwd :mrgreen: : de afvoerslangetjes waren verstopt. koplamp drooggeföhnd met föhn van mijn vriendin. :lol:
Melding handrem blijft nog. Voorlopig auto gewoon handmatig de handrem vast en los zetten en in P parkeren

Ik ga dit nog leuk vinden !
Dat staat ook in mijn post hierboven beschreven ... :lol:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie