Tussenlager rechtse aandrijfas

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Cor

Tussenlager rechtse aandrijfas

Bericht door Cor » 31 aug 2019, 14:09

Ik ben momenteel op vakantie in Tjechie en had begin deze week een luid schrapend geluid aan de rechterkant,de VS opgekrikt mbv die waardeloze standaard krik en voorzichtig gekeken en gevoeld conclusie tussenlager compleet naar de vaantjes.
Bij verschillende garages geïnformeerd 3 voor vonden de VS "zu kompliezierd" 1 had pas over 2 weken tijd en de Renault dealer (zijn hier net zulke oplichters als thuis) vroeg omgerekend ongeveer 800 euro.
Dan maar zelf aan de slag, maar er was nog een probleem aan het begin van mijn vakantie vond iemand het nodig om op de camping s'nachts mijn leeren jack uit de voortent te stelen met daarin de autosleutel(heel stom was hem gegeten eruit te halen) de auto open te maken en bijna al mijn gereedschap te jatten.
Naar de plaatselijke bouwmarkt geweest en het hoognodige weer aangeschaft en.a. viel qua prijs eigenlijk nog best mee.
Ook gelijk maar een kleine garage krik gekocht en toen op de camping (uiteraard een andere als waar er gestolen was) begonnen met sleutelen.
Het liep allemaal nog redelijk vlot alleen was de moer van de homokineet niet los te krijgen,toen maar het komplete tussenstuk inclusief remschijf losgehaald en daarna de as heel voorzichtig uit de bak getrokken,daarna de restanten van wat eens een lager was van de as afgetikt (ik heb nog 1 hele kogel teruggevonden
Het lager had ik inmiddels bij de auto-onderdelen boer samen met wat nieuwe bakolie gekocht.
Het nieuwe lager mbv een stuk pijp op de as gemonteerd de zooi weer uiterst voorzichtig terug geschoven in de bak deze weer gevuld met dezelfde hoeveelheid olie als dat eruit gekomen was en toen een stuk gaan rijden daarna alles gecontroleerd ende olie keerring op de bak lekt niet .
Wat ik mij nu afvraag is waarom men in een garage al snel denkt dat dit een te moeilijke klus voor ze is,ik heb dit op een camping op de grond gedaan met een zeer simpel garagekrikje.
Maar ok ik ga niet klagen mijn totale kosten (lager, olie en gekocht gereedschap waren minder dan 200 euro)
Vel satis 11 2002 3.5 v6

RenaultFrank

Re: Tussenlager rechtse aandrijfas

Bericht door RenaultFrank » 31 aug 2019, 14:33

Had het diefje de sleutel keurig terug gelegd nadat jouw gereedschap gelicht was? Je kon jouw VS gelukkig wel in.

"de VS "zu kompliezierd" " zegt al iets van de kunde van de garagebedrijven, een VS is gewoon een Renault, net als de Laguna of Espace, hebben dezelfde onderdelen. Gelukkig dat je zelf kundig genoeg bent.
Ik hoop dat je nog van de vakantie kan genieten.
Proost :D
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Cor

Bericht door Cor » 31 aug 2019, 16:37

Van mijn vakantie ga ik zeker nog genieten en ik had gelukkig nog een tweede sleutel.
In Nederland maar een andere sleutel bestellen ik moet alleen een nieuwe clip bestellen om de sleutel.in te lezen want ook die is weg.
Vel satis 11 2002 3.5 v6

MarcoW

Bericht door MarcoW » 31 aug 2019, 21:16

Cor schreef:
31 aug 2019, 14:09
Bij verschillende garages geïnformeerd 3 voor vonden de VS "zu kompliezierd" 1 had pas over 2 weken tijd en de Renault dealer (zijn hier net zulke oplichters als thuis) vroeg omgerekend ongeveer 800 euro.
Snap niet dat ze de VS "zu complizierd" vinden. Was echt een vrij makkelijke auto om aan te werken met die paar dingetjes die ik kapot heb gehad. Nooit langer dan 2u aan een klus gewerkt (en dat is incl de solenoids wisselen van de bak)
Dat Renault dealers oplichters zijn kan ik onderstrepen. Volgens mij maken ze 't zelf op papier ingewikkeld zodat universeel garages denken "Daar beginnen wir nicht an, zu compliziert" en komen de mensen bij de dealer.

Plaats reactie