Turboslang 2.0 turbo 16v Privilège

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Turboslang 2.0 turbo 16v Privilège

Bericht door Hein Tunnissen » 10 nov 2019, 13:39

De slang tussen luchtfilter en turbo is niet meer verkrijgbaar. Dat weet ik van mijn dealer en ik geloof hem. Daarmee had ik wel een probleem, want mijn slang dreigde bij de turbo af te breken. Het is een bekend euvel. Door de hitte van de turbo gaat de slangmond snel verouderen, wordt brokkelig, scheurt en verpulvert uiteindelijk. De probleem wordt meestal gestart in de garage door de slangklem te strak aan te draaien, in de hoop dat de afsluiting perfect is. Die slangklem snijdt de slangmond gewoon door. Was bij mij ook het geval. Eerst een versterking aangebracht met Ducttape, maar na ruim een jaar was het een zootje. De boel voorzichtig losgehaald om te voorkomen dat hele brokstukken slang in de turbo zouden verdwijnen. Er was geen eer meer aan te behalen. Afsnijden betekende dat de slang zeker vijf centimeter te kort zou zijn. Ik sneed 'm dus door en ging toen op zoek. Ik vond in mijn schuur een PVC-mof die prachtig in de slang paste. Ik lijmde m vast met PolyMax. Daarmee had ik de lengte terug. Helaas paste de mof niet op de turbo. Met een blower verwarmde ik de PVC-mof. In één beweging drukte ik m in de turboaansluiting. Doodstil staan, niet bewegen tot afgekoeld. Perfect! Op de nieuwe mond smeerde ik PolyMax en ik fixeerde de slang met wat tie wraps top de lijm was gedroogd. Slangklem gemonteerd om slang en mof extra te verbinden. Andere eind in luchtfilter geklikt. Klaar! Mijn vrouw zegt nu weer als ik naar vijf overschakel: 'Hallo, kan het wat kalmer?!'en dat was precies de bedoeling. Nog beter: het knipperende motormanagementlampje blijft uit. Gaf vroeger te pas en te onpas miss fire aan. Motor liep dan ook even drie cilinders. Turbo blies stoom af.
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.

Hans61

Re: Turboslang 2.0 turbo 16v Privilège

Bericht door Hans61 » 12 nov 2019, 09:19

Een mooie creatieve oplossing en ik hoop dat het nog lang houdt. Ik heb sinds vorig jaar een VS zonder turbo met veel PK's die er als een malle vandoor gaat als je veel gas geeft. Het zetje in de rug als je gas geeft bij 2000 toeren zoals bij mijn vorige 2.0T, heeft ie echter niet. Maar een mens mag niet klagen, het is mijn tweede probleemloze VS uit de jaren 2002/2003 toen Renault volgens velen slechte auto's maakte.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie