Navigatie valt steeds uit, display gaat op zwart.

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Jappi

Navigatie valt steeds uit, display gaat op zwart.

Bericht door Jappi » 11 nov 2019, 12:11

Hallo VS liefhebbers,

Ik heb een probleem waarmee jullie mij misschien kunnen helpen.
Mijn navigatie valt regelmatig uit/weg. Als ik de auto start dan werkt hij meestal wel even en dan gaat het display op zwart. Ik hoor de navigatie CD-speler in het dashboard kastje wel. De navigatie unit (CCU) onder de audio CD-speler in het midden werkt ook als het display werkt. De tuner etc werkt altijd, of het display het doet of niet. De stuurbediening werkt ook, of het display het doet of niet dat maakt niets uit. Af en toe werkt het plotseling tijdens het rijden weer wel. Meestal een minuut en dan gaat 't weer op zwart

Ik heb van allebei de units de kabels los gehad, ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Het heeft niets opgelost. Inmiddels werkt het steeds minder vaak.

Ik kan het volgende constateren:
Het display werkt soms wel.
De CCU werkt wel als het display werkt. als ik dan iets op de kaart zoek valt alles weg.
De navigatie CD-speler kan ik horen, maar of hij goed leest weet ik niet.
De audio werkt verder goed, alleen zie ik niets op het scherm.
De stuurbediening werkt ook goed, alleen zie ik niets op het scherm.

Mijn vraag is de volgende:
Weten jullie wat het probleem zou kunnen zijn? Welk onderdeel zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
Wat is wijsheid? Valt er nog iets te repareren?

Nog ter info: Ik heb een zo goed als nieuwe Bosch accu van nog geen jaar oud.

Alvast bij voorbaat dank voor een reactie.

Met vriendelijke groet,
Jappi
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3 uit 2002.
Mijn echtgenote een Scenic 2.0T op LPG-G3.
Mijn dochter een Scenic 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

Heino

Re: Navigatie valt steeds uit, display gaat op zwart.

Bericht door Heino » 11 nov 2019, 20:21

Hoi Jappi,

De vraag is wat uitvalt, ik vermoed dat het de CCFL lamp is van het display of de inverter die nodig is om hem te laten branden.
Hoe kom je er achter wat er kapot is?
- neem een sterke zaklamp mee
- start je auto en neem hem in gebruik
- wacht totdat het scherm van de navigatie gewerkt heeft
- stop dan en laat de auto gewoon stationair draaien, zet hem niet uit
- schijn vanaf de bijrijderszijde in het scherm en kijk goed of je in het scherm ziet dat de kaart er staat of wat er dan ook op dat moment moet staan.

Zie je de scherminhoud staan met behulp van de zaklamp?
- ja: dan werkt de schermverlichting niet meer
- nee: dan is het scherm waarschijnlijk heel, maar valt de verbinding met de rekeneenheid weg.

Als je schermverlichting het niet meer doet, kan dat aan twee dingen liggen:
- de CCFL-lamp: dit is een hele dunne mini-TL-lamp die onderin je scherm verwerkt zit. Als je een nieuwe kunt vinden kan je die vervangen met een enorme hoop gepriegel (eerst schermpje uitbouwen, dan scherm helemaal uit elkaar om de lamp te vervangen: dit is een serieuze operatie!).
- de inverter: dit is een print die hetzelfde werkt als een TL-voorschakelapparaat: hij zorgt voor de hoge ontsteekspanning van de CCFL-lamp en voor de stroombegrenzing zodra de lamp brandt.

Inverters gaan zelden kapot, CCFL lampen wel.
Het moeilijke bij jou is dat het soms wel werkt en soms niet: een kapotte CCFL-lamp is echt voor altijd kapot.

Ik denk dat je de hierboven voorgestelde proef moet doen en bij een defecte schermverlichting je scherm moet vervangen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Jappi

Bericht door Jappi » 12 nov 2019, 23:27

Hallo Heino,

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad zie ik iets als ik met een zaklamp schijn op het display. Vandaag heeft het display het twee keer heel even gedaan om na een halve minuut weer uit te gaan. Dan zou ik zeggen dat de lamp dus niet kapot is en het dus de inverter moet zijn die niet goed werkt. Is dat dan het zelfde probleem als een kapotte starter bij een TL?

Een andere vraag die dan in mij opkomt. Als ik met een zaklamp op het display schijn kan ik de navigatie toch bedienen? Zou ik dan tijdens het navigeren wel de stem van de navigatie moeten horen? Dat zou ik dan toch moeten kunnen uitproberen? Als dat zo is weet ik toch dat alles goed werkt behalve de converter van het display. Dan zou ik het display moeten vervangen/repareren om alles weer werkend te krijgen, toch?

Weet jij hoe ik het display kan demonteren? zijn er nog tips?

Alvast bij voorbaat dank.
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3 uit 2002.

Heino

Bericht door Heino » 13 nov 2019, 11:34

Als je iets ziet in je display als dat op zwart gaat, wil zeggen dat de lamp het niet doet.
Ik zou dan beginnen met het vervangen van het scherm.
Ik weet niet of de inverter (geen converter) in je scherm zit ingebouwd of in de unit, maar het meest logische is dat hij in het scherm zit.
Hoe je dat uitbouwen doet vind je waarschijnlijk in de werkplaatsbestanden hier: https://bestand.renaultvelsatis.nl/bestanden/
Even door de bestanden heen bladeren (dat gaat vrij snel, op pag. 1 staat steeds wat je er in kunt vinden) en dan zoek je bij beeldscherm/instrumentenpaneel/dashboard of zo.

Wat die stem betreft: ik zou uitproberen wanneer je die stem zou moeten kunnen horen buiten de navigatie om: dan weet je of de stem werkt of niet. Het volume van de stem is namelijk ook regelbaar, ik meen (het is al weer even geleden ...) met de luidsterkte knop op het moment dat de stem spreekt. (Zit dat trouwens niet in de menu's als menu-instelling?) En als je zou navigeren "met de zaklamp" zou je de stem moeten horen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Jappi

Bericht door Jappi » 16 nov 2019, 13:47

Heino,
Bedankt voor de info. Ik heb gevonden hoe het scherm te demonteren is, maar dat is nogal ingewikkeld. volgens mij moet dan het stuurwiel ook er af en dat is dan samen met de airbag. Dat zie ik mezelf niet doen.

Dan heb ik nog een andere vraag aan iedereen. Heeft er iemand een werkend display voor een VS fase 1 over of te leen? Dan kan ik uitproberen of dat het werkt op mijn installatie, zodat ik zeker weet dat een ander werkend display de oplossing is.

En nog een vraag. Weet iemand of dat het display te vervangen is zonder het hele dashboard te demonteren? In de werkplaatshandleing lijkt het of dat alleen het demonteren van de "klokken" ook zou moeten lukken. Het display is dan eenvoudig van de klokken te vervangen. Dat zou ik eventueel zelf wel aan durven.

Enfin, wie kan mij verder op weg helpen?
Alvast bij voorbaat dank daarvoor.

Mvg, Jappi

Hans61

Bericht door Hans61 » 16 nov 2019, 16:40

ik heb destijds bij mijn vorige Vel Satis het klokkenpaneel gedemonteerd om mijn losse tomtom te bevestigen en de aansluitdraad achterlangs te leiden. Het paneel kreeg ik langs het stuur dat ik in de laagste stand en zo ver mogelijk naar mij toe had gezet. Gebruik een plamuurrmes met eventueel een stukje doek er om heen ter bescherming, en wip de kunststof omlijsting los, de bovenste kap eerst. Torxjes van het klokkenpaneel los en het paneel voorzichtig naar je toe en stekkers losmaken. Leg een beschermdoek op je dashboard want de randen van het paneel kunnen lelijke krassen of erger veroorzaken!. Ik weet niet of de accu moet worden losgekoppeld en/of hoe lang je moet wachten voordat je de boel afkoppelt.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino

Bericht door Heino » 17 nov 2019, 12:02

Stuurwiel verwijderen: zorg dat je de auto neerzet met de wielen rechtuit en het stuurwiel exact recht.
- accu los en 10 minuten wachten, evt. accuklemmen kortsluiten
- een passende inbussleutel onder in het gaatje onder in het stuur steken en omhoog duwen totdat de airbag ontgrendelt
- airbag losnemen en meteen kijken/fotograferen hoe (waarlangs) de bedrading van de twee stekkertjes loopt, daarna de twee gele stekkertjes losnemen
- centrale moer losdraaien en het stuur losnemen.
Er zijn drie dingen waar je op moet letten:
- dat de twee draadjes van de airbag goed verlopen (= niet klem zitten bij vastklikken airbag) en goed vastzitten bij montage
- dat de klokveer (= de lintkabel die de stuurelektronica verbindt met de auto) weer exact hetzelfde zit als voorheen, dat ding is kwetsbaar en duur ...
- dat het stuur weer exact zo wordt teruggezet als het er af kwam.
En uiteraard de accu pas aansluiten als alles weer helemaal goed is gemonteerd.

Jappi

Bericht door Jappi » 22 nov 2019, 12:01

Dank Heino en Hans61 voor jullie reactie(s).

Het demonteren van het stuurwiel daar zie ik tegen op. Ik heb inmiddels een tweede display met kabel aangesloten gehad en nu blijkt dat het display niet het probleem is. Gelukkig maar, want nu hoef ik het dashboard niet te demonteren. Het probleem is weliswaar nog niet opgelost.

Ik denk nu dat de CD-speler toch het probleem is, want naar een minuut of wat stopt de CD met draaien als ik de auto heb gestart. Als het buiten heel koud is, zoals vorige week het geval was, duurt het soms iets langer voordat alles weer op zwart gaat. Het display zit met een kabel aangesloten op de CD-speler. Dan zou dus de CD-speler ook het probleem kunnen veroorzaken. Lijkt dit een terechte conclusie? Als ik eerlijk moet zijn ben ik daar ook niet helemaal zeker van. Maar ja, wat moet je dan om het probleem op te lossen.

Mijn vraag dus maar weer. Heeft er iemand een werkende CD-speler zodat ik die kan uitproberen? Moet ik daar dan ook codes bij hebben om die werkend te krijgen?

Enfin.
Vragen, vragen en nog eens vragen. Nu nog een oplossing. Wie weet er raad? Alvast bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ps. Ik heb nu een goed werkend display over. Heeft er iemand interesse?

Heino

Bericht door Heino » 22 nov 2019, 12:37

Stuur eens een PM naar forumlid RichTrip, die heeft van dat spul liggen als ik het mij goed herrinner ... 8)

RichTrip

Bericht door RichTrip » 22 nov 2019, 17:26

Heino schreef:
22 nov 2019, 12:37
Stuur eens een PM naar forumlid RichTrip, die heeft van dat spul liggen als ik het mij goed herrinner ... 8)
Je wilt niet weten wat ik hier in de loop der jaren allemaal heb verzameld :mrgreen:

Ik heb zelfs een CD speler liggen en ook een computer. De werking is echter onbekend en ik heb van dit systeem geen testnetwerk om de units te kunnen testen en om de units (eventueel) in te leren. Voor de bijbehorende radio's van de Phase I heb ik alles ter beschikking om te testen (en repareren).
Bijlagen
IMG_20191122_171841_resize.jpg
IMG_20191122_171841_resize.jpg (207.46 KiB) 97 keer bekeken

Jappi

Bericht door Jappi » 25 nov 2019, 12:45

Hallo RichTrip,

We hebben al eerder contact gehad over dit onderwerk, maar nu ik zie dat je nog een CD-speler en een computer hebt liggen zie ik weer mogelijkheden.
Ik heb namelijk nu een werkend display met aansluitkabel over. Wellicht kunnen we samen een testnetwerk opzetten?

Ik heb wel interesse in deze twee units om te kijken of ik mijn systeem weer goed werkend kan krijgen. Ik ben er toch wel erg aan gehecht, mijn navigatie. Zou ik ze over kunnen nemen en/of uit mogen proberen om te achterhalen wat bij mij nu het probleem is van het na korte tijd wegvallen van het systeem. Moet je zowel de CD-speler als de computer inleren met een code?

Regelmatig werkt het bij mij even en dan functioneert alles goed. Helaas valt na een paar minuten alles weer weg. Ik hoor graag iets van je en alvast bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Jappi

RichTrip

Bericht door RichTrip » 25 nov 2019, 17:13

Ik heb eens gekeken in wat documentatie en het lijkt er op dat de navigatiecomputer ingesteld kan worden zonder code en zonder CLIP. Ik heb de inleer procedure. Voor de CD speler geldt volgens mij ook dat je geen code hoeft in te geven. Alleen de taal veranderen schijnt nodig te zijn. Dus het lijkt zo op het eerste gezicht makkelijker dan ik dacht.

Je mag de units wat mij betreft proberen. Indien een van mijn units het probleem oplost, dan komen we er over de prijs wel uit :wink:

Heino

Bericht door Heino » 25 nov 2019, 21:12

Bij "een navigatie-update" moet je voor zover ik het mij herinner eerst de DVD installeren.
Dan zijn alle menu's ineens in het Frans, waarna je de CD installeert en de taalkeuze van de menu's in kan stellen.
Zoiets was het (het is voor mij al 6 jaar geleden).

RichTrip

Bericht door RichTrip » 26 nov 2019, 08:40

Dat klopt, bij vervanging van de CD speler staat het menu default op Frans ingesteld.

Jappi

Bericht door Jappi » 26 nov 2019, 11:43

Hallo Heino, RichTrip,

Nogmaals dank voor het meedenken. Ik zou niet weten hoe ik dit soort problemen moet oplossen zonder deze site cq. jullie hulp!

RichTrip,
Ik zou het zeer waarderen als ik de units mag uitproberen. En ik wil er best voor betalen als het weer gaat werken. Daar komen we zeker wel uit.
Zou je mij via een PM kunnen vertellen hoe we dit gaan oplossen? Wat is je adres, telefoonnummer? Ik kan het eventueel wel komen halen.

En tot slot. Is het een idee om een test opstelling van de navigatie Phase 1 te maken van de units die wij samen hebben voor deze Vel Satis?

Mvg, Jappi

Plaats reactie